of 60264 LinkedIn

Meer ruimte door strenger parkeerbeleid

Een strenger parkeerbeleid levert ruimte op die kan worden gebruikt voor de bouw van extra woningen of meer groen. Gemeenten kunnen ook alternatieven bieden voor het bezit van een auto bij nieuwbouwprojecten, maar moeten dan wel afwijken van strenge parkeernormen. Dat blijkt uit een onderzoek onder zes gemeenten in opdracht van de provincie Zuid-Holland.

Een strenger parkeerbeleid levert ruimte op die kan worden gebruikt voor de bouw van extra woningen of meer groen. Gemeenten kunnen ook alternatieven bieden voor het bezit van een auto bij nieuwbouwprojecten, maar moeten dan wel afwijken van strenge parkeernormen. Dat blijkt uit een onderzoek onder zes gemeenten in opdracht van de provincie Zuid-Holland.

Eisen

Vooral bij knooppunten van openbaar vervoer, zoals trein- en busstations, kunnen de eisen voor het aantal parkeerplaatsen behoorlijk omlaag en minder parkeervergunningen worden uitgegeven. Maar vaak hebben gemeenten een algemene parkeernorm, die bijvoorbeeld stelt dat voor iedere gebouwde woning er rekening moet worden gehouden met 1 of meer geparkeerde auto’s.

 

Norm

Maar vaak zit die parkeernorm behoorlijk in de weg. Zo moeten woningcorporaties soms dure parkeergarages aanleggen voor sociale huurwoningen om aan de parkeernorm te voldoen, terwijl de huurders niet altijd een auto bezitten. Maar gemeenten kunnen ook alternatieven stimuleren, zoals deelauto’s, fietsen en openbaar vervoer om een alternatief te bieden. Op die manier zijn volgens de onderzoekers in de zes gemeenten in hun huidige nieuwbouwopgave 8100 parkeerplekken minder nodig dan volgens de standaard parkeernorm.

 

Schaars

Gedeputeerde Ruimtelijke Ordening Cees Loggen: ‘De openbare ruimte is schaars, zeker in dichtbevolkte gebieden. Een plek kun je maar één keer gebruiken: om te parkeren, maar ook om te wonen of in het groen te recreëren. We zien dat met name bij OV-knooppunten de standaard parkeernormen van gemeenten wel wat soepeler kunnen. Ik hoop dat gemeenten, met dit onderzoek in de hand, creatief gaan kijken naar hoe ze het beste kunnen aansluiten bij de wensen en behoefte van de mensen die in nieuwbouw rond OV-knooppunten gaan wonen.’

 

Alternatieven

In veel gemeenten is het voor ontwikkelaars wel mogelijk om van de parkeernorm af te wijken, door bijvoorbeeld de parkeervraag te onderzoeken, of als er goede alternatieven zijn, maar volgens de onderzoekers gebeurt dat in de praktijk nog nauwelijks.

 

Corona

Het onderzoek van MuConsult en Rho is voor de coronacrisis uitgevoerd. Sindsdien is er wel wat veranderd, zien de onderzoekers, maar al met al heeft dat weinig invloed op de resultaten. Door de beperkingen in het reizen met het openbaar vervoer is de auto voor veel mensen belangrijker geworden. Maar daar staat wel tegenover dat mensen veel meer thuis zijn gaan werken.

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Bas (beleidsmedewerker) op
Het oude abc beleid dat geflopt was opnieuw invoeren.... De keuze voor een vervoermiddel hangt namelijk van veel meer zaken af dan alleen van de bestemming (de herkomst en het tijdstip o.a.) nu wordt al rekening gehouden met de lcoatie met een lagere parkeernorm en dat is al streng genoeg. Nog strengere normen leidt tot problemen in de omgeving en een slecht vestigingsklimaat dat is gebleken bij het oude beleid. De geschiedenis herhaalt zich....Alleen bij echt grote binnensteden kan je dit invoeren
Door Spijker (n.v.t.) op
Het lijkt meer op een promotiecampagne om parkeeronderzoek te doen bij gemeenten. Die onderzoeken zijn echter bij de meeste gemeenten al lang uitgevoerd.
Door Sander de Wolf op
Autobezit neemt toe. Mensen willen die vrijheid behouden. Parkeerproblemen los je niet op door mensen een fiets, deelauto of OV in de strot te duwen. Gewoon parkeerplaatsen erbij. Er is niets op tegen om per huis op 1,5 auto te rekenen bij de bouw. Bovendien is het inmiddels bekend dat mensen sinds corona meer auto's kopen omdat ze niet in het toxic OV willen zitten met een benauwd mondkapje. Deze betuttelaarij van autobezitter pesten moet maar eens afgelopen zijn
Door iemand op
Parkeerdruk is een van mijn motivators geweest om drie jaar geleden te verhuizen. Ik woonde in een schilwijk (wijk naast de binnenstad) in Groningen. Ik had wel een vergunning, maar er was nooit plek. Gemeente besloot toen ook nog om een aantal plekken op te offeren voor wat groen. Ze hebben geen mobiliteitsonderzoek gedaan, maar dat is misschien wel beter (scheelt weer duur rapport wat je beleidswens tegenspreekt).
Mijn werk was niet goed bereikbaar met het OV. Dus uiteindelijk maar dichter bij mijn werk gaan wonen en de gemeente dus verlaten.
Door Hans op
"Vooral bij knooppunten van openbaar vervoer, zoals trein- en busstations, kunnen de eisen voor het aantal parkeerplaatsen behoorlijk omlaag": vooral doen! Maar ook: "In veel gemeenten is het voor ontwikkelaars wel mogelijk om van de parkeernorm af te wijken, door bijvoorbeeld de parkeervraag te onderzoeken", hahaha en dan krijg je de zelfde uitkomst?? Ik ken een gemeente in het Groene Hart die van bewoners van nieuwbouw in het centrum de parkeervergunning wil gaan intrekken om een noodlijdende parkeergarage voller te krijgen..... Dit soort rapporten moet daar bij helpen, een duur rapport van een extern bureau daar kan je mee zwaaien toch?
Door Kees Nieuwenhuizen (projectleider) op
Het is goed na te denken over parkeren en parkeernormen en dat in breder perspectief te doen. Maar niet elke gemeente is hetzelfde, een dorp is geen stad. Friso de Zeeuw heeft hierover in 2019 een waardevol artikel geschreven in Verkeer in Beeld met de veelzeggende titel: Ambitie oké, maar stop het tomeloze wensdenken. Wanneer hij kijkt naar de mobiliteit ziet De Zeeuw dat in de groeiregio’s het autobezit weliswaar iets afneemt, maar dat het in de evenwicht- en krimpregio’s gelijk blijft. “Het beeld dat autobezit over de gehele linie afneemt is dus een duidelijk voorbeeld van wensdenken. Beleidsmakers baseren echter vaak hun beleid daarop: ze focussen teveel op kleine niche-ontwikkelingen, waardoor hun beeld kan vertroebelen.” In de grote steden is het beeld echter anders: “Die zitten aan de grens van de capaciteit aan auto’s die ze kunnen verwerken. Dus moet je, omdat de mobiliteitsvraag niet afneemt, naar oplossingen zoeken zoals de versterking van het Hoogwaardig Openbaar Vervoer om de leefbaarheid en de economische vitaliteit van de grote steden in stand te houden.”
Door Mark op
Een echte beleidsmaker die niets van de praktijk weet. Er zijn nu al veel te weinig parkeerplekken die tot genoeg ruzie lijden