of 59903 LinkedIn

Luchtkwaliteit voldoet nog niet aan norm

Op twee derde van de 58 verkeersaders waar de milieuclub met omwonenden de luchtkwaliteit meet, zijn begin dit jaar te hoge concentraties stikstofdioxide vastgesteld. Nederland moet dit jaar voldoen aan een Europese norm voor de uitstoot van schadelijke stoffen, maar dat gaat op deze locaties naar alle waarschijnlijkheid niet lukken, stelt Milieudefensie.
13 reacties

De concentraties schadelijke stoffen rond drukke verkeersaders in Nederland zijn nog altijd te hoog. Als de luchtkwaliteit niet snel verbetert, dreigen boetes uit Brussel, mogelijk oplopend tot honderden miljoenen euro's. Daarvoor waarschuwt Milieudefensie dinsdag.

Europese norm nog niet gehaald
Op twee derde van de 58 verkeersaders waar de milieuclub met omwonenden de luchtkwaliteit meet, zijn begin dit jaar te hoge concentraties stikstofdioxide vastgesteld. Nederland moet dit jaar voldoen aan een Europese norm voor de uitstoot van schadelijke stoffen, maar dat gaat op deze locaties naar alle waarschijnlijkheid niet lukken, stelt Milieudefensie.

Hoogste concentratie
Op de Javastraat in Den Haag is de hoogste concentratie luchtvervuiling gemeten, gevolgd door de Valkenburgerstaat in Amsterdam. In Utrecht voert de Marnixlaan de lijst van meest vervuilde plekken aan, in Rotterdam is dat de Stadhoudersweg.

Maatregelen nu nodig
'Bewoners lopen in deze ongezonde lucht een verhoogd risico op longaandoeningen, hart- en vaatziekten en vroegtijdig overlijden. Vijf jaar geleden is de norm al in de rest van Europa ingevoerd, maar Nederland heeft uitstel gevraagd aan de EU. Nog steeds hebben veel gemeenten niet afdoende maatregelen genomen. Fors uitbreiden van milieuzones, investeren in alternatieven voor de auto en andere maatregelen die de luchtkwaliteit ten goede komen kunnen nu echt niet meer op de lange baan worden geschoven', stelt de organisatie. (ANP)

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door V6 op
Luchtfetishjisten zijn het, de autohaters van milieudefensie. Lucht is NL in 2014 voor het zoveelste jaar op rij schoner geworden. Maar dat past natuurlijk helemaal niet in het straatje van de milieuactivisten. Als pessimist blijf je natuurlijk lekker zoeken naar zogenaamde problemen. En weer lekker nieuwe regeltjes bedenken... je zou bijna hopen op een extra diepe crisis zodat dit soort luxe non-problems vanzelf geen aandacht meer krijgen in het meest geordende en milieu-kapotgelobbyde NL.
Curieus is uiteraard de opmerking dat de norm in de rest van Europa al ingevoerd is... nou dan zal Athene, waar men door de crisis zelfs appartement met hout verwarmt, binnenkort alsnog failliet gaan aan de boetes van de EU...
Door Eric Immink op
Tijd voor een frisse wind in Nederland. Daarmee ook de NOx uit de lucht.
Complexe problematiek. De situatie in Utrecht is mij bekend. Deel van deze mensen ziet de prijs van hun woningen niet stijgen, misschien wel dalen door deze uitstoot. Daarbij lopen deze mensen veiligheidsrisico's en hierbij gaan doden vallen. Economisch gewin van de vervoersbewegingen wegen niet op tegen het belang van de bewoners. Hee, waar hebben wij dit eerder gezien....
De complexiteit zit hem in dat deze mensen waarschijnlijk ook gebruik maken van deze vervoersbewegingen en de gemakken die dit brengt. Het terugdringen van brommers, scooters, bussen, vrachtwagens en automobielen wordt niet gezien als oplossing voor de problematiek. Dit is naar verwachting de enige wijze. De eerder in Utrecht aangebrachte milieuzone helpt hier niets, is een wassen neus. Een nog strenger anti autobeleid zou helpen en ook direct alle brommers en scooters weren.

Simpel gezegd, de maatschappij wil het gemak en dat gaat ten koste van anderen. Daarin doe ook ik mee. Hiermee is het vinden van oplossingen zeer complex, maar een EU boete zou hier toch niet oplossing voor zijn.
Door Plafond op
De slachtoffers kunnen de nalatige overheid aansprakelijk stellen, alleen manifesteren de gevolgen zich pas als de zittende kliek allang met pensioen is gegaan.