Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Luchtkwaliteit voldoet nog niet aan norm

Op twee derde van de 58 verkeersaders waar de milieuclub met omwonenden de luchtkwaliteit meet, zijn begin dit jaar te hoge concentraties stikstofdioxide vastgesteld. Nederland moet dit jaar voldoen aan een Europese norm voor de uitstoot van schadelijke stoffen, maar dat gaat op deze locaties naar alle waarschijnlijkheid niet lukken, stelt Milieudefensie.

10 maart 2015

De concentraties schadelijke stoffen rond drukke verkeersaders in Nederland zijn nog altijd te hoog. Als de luchtkwaliteit niet snel verbetert, dreigen boetes uit Brussel, mogelijk oplopend tot honderden miljoenen euro's. Daarvoor waarschuwt Milieudefensie dinsdag.

Europese norm nog niet gehaald
Op twee derde van de 58 verkeersaders waar de milieuclub met omwonenden de luchtkwaliteit meet, zijn begin dit jaar te hoge concentraties stikstofdioxide vastgesteld. Nederland moet dit jaar voldoen aan een Europese norm voor de uitstoot van schadelijke stoffen, maar dat gaat op deze locaties naar alle waarschijnlijkheid niet lukken, stelt Milieudefensie.

Hoogste concentratie
Op de Javastraat in Den Haag is de hoogste concentratie luchtvervuiling gemeten, gevolgd door de Valkenburgerstaat in Amsterdam. In Utrecht voert de Marnixlaan de lijst van meest vervuilde plekken aan, in Rotterdam is dat de Stadhoudersweg.

Maatregelen nu nodig
'Bewoners lopen in deze ongezonde lucht een verhoogd risico op longaandoeningen, hart- en vaatziekten en vroegtijdig overlijden. Vijf jaar geleden is de norm al in de rest van Europa ingevoerd, maar Nederland heeft uitstel gevraagd aan de EU. Nog steeds hebben veel gemeenten niet afdoende maatregelen genomen. Fors uitbreiden van milieuzones, investeren in alternatieven voor de auto en andere maatregelen die de luchtkwaliteit ten goede komen kunnen nu echt niet meer op de lange baan worden geschoven', stelt de organisatie. (ANP)

Reacties: 13

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Toine Goossens / Bestuurder wet- en regelgeving, ervaringsdeskundige gedrag en moraal
Vandaag gaat de NRC uitvoerig in op een artikel van RIVM/UU dat gisteren, 11 maart, in een vakblad is verschenen en op 6 maart voor publicatie is geaccepteerd.

Milieudefensie heeft snel op 10 maart haar eigen uitleg publiek gemaakt en eventueel vooroverlijden op vier maanden gesteld.

De eerder door mij gememoreerde UU medewerker treedt ook in deze studie als co auteur op.



Het publicatie scenario uit 2013 dat ik beschreef is dus opnieuw van stal gehaald.



Het publicerend tijdschrift ENVIRONMENTAL

HEALTH PERSPECTIVES heeft het artikel op 12 februari ontvangen. Dat betekent dat de analyse en beoordeling van dit artikel in 3 weken tijd heeft plaats gevonden. Dat is een opvallend korte periode om zowel de gebruikte statistische analyse als ook de onderkende beperkingen en aannames wetenschappelijk te beoordelen.



Zelf zeggen de auteurs daar het volgende over:



'No information on individual risk factors such as smoking, diet, alcohol use and obesity was available.'



Dat zijn toch de belangrijkste gezondheidsrisico's?





Kaas !
De slachtoffers kunnen de nalatige overheid aansprakelijk stellen, alleen manifesteren de gevolgen zich pas als de zittende kliek allang met pensioen is gegaan.
Eric Immink
Tijd voor een frisse wind in Nederland. Daarmee ook de NOx uit de lucht.

Complexe problematiek. De situatie in Utrecht is mij bekend. Deel van deze mensen ziet de prijs van hun woningen niet stijgen, misschien wel dalen door deze uitstoot. Daarbij lopen deze mensen veiligheidsrisico's en hierbij gaan doden vallen. Economisch gewin van de vervoersbewegingen wegen niet op tegen het belang van de bewoners. Hee, waar hebben wij dit eerder gezien....

De complexiteit zit hem in dat deze mensen waarschijnlijk ook gebruik maken van deze vervoersbewegingen en de gemakken die dit brengt. Het terugdringen van brommers, scooters, bussen, vrachtwagens en automobielen wordt niet gezien als oplossing voor de problematiek. Dit is naar verwachting de enige wijze. De eerder in Utrecht aangebrachte milieuzone helpt hier niets, is een wassen neus. Een nog strenger anti autobeleid zou helpen en ook direct alle brommers en scooters weren.



Simpel gezegd, de maatschappij wil het gemak en dat gaat ten koste van anderen. Daarin doe ook ik mee. Hiermee is het vinden van oplossingen zeer complex, maar een EU boete zou hier toch niet oplossing voor zijn.

Rogier
Luchtfetishjisten zijn het, de autohaters van milieudefensie. Lucht is NL in 2014 voor het zoveelste jaar op rij schoner geworden. Maar dat past natuurlijk helemaal niet in het straatje van de milieuactivisten. Als pessimist blijf je natuurlijk lekker zoeken naar zogenaamde problemen. En weer lekker nieuwe regeltjes bedenken... je zou bijna hopen op een extra diepe crisis zodat dit soort luxe non-problems vanzelf geen aandacht meer krijgen in het meest geordende en milieu-kapotgelobbyde NL.

Curieus is uiteraard de opmerking dat de norm in de rest van Europa al ingevoerd is... nou dan zal Athene, waar men door de crisis zelfs appartement met hout verwarmt, binnenkort alsnog failliet gaan aan de boetes van de EU...
Wim Vreeswijk / Belastingadviseur
Het zou al een stuk schelen als je de grenzen van Nederland met een harde klap dicht gooit!
a. middelveld / senior adviseur
@V6, Tje je kunt natuurlijk de kop ook in de smog stekken en over 20 jaar vaststellen dat je leven met 10 jaar bekort is!
E.Doeve / jurid. beleid. medew ro
los van de commentaren: wat doet "Brussel" overigens met zo'n boete dan? innoverende maatregelen subsidieren?
henk bongers / burger
Het wordt tijd dat Nederland een duidelijk stelling neemt tegen al die waanzinnige beslissingen van Europa en ze duidelijk te verstaan geeft dat Nederland bepaalt wat er in Nederland gebeurt.



Daar hebben we echter wel een sterke regering voor nodig, die we met dit slappe stel helaas moeten ontberen.



Conclusie: Regering = ONGESCHIKT!



OpSTELTEN werd OPSTAPPEN nu de rest van de VVD en PVDA nog.



Motto van de SP gaat de goede kant op.



Nederland N'EXIT Europa
Rogier
Albert is als zovelen helemaal bang gemaakt door het RIVM en Milieudefensie. In NL ga je niet dood aan het inademen van lucht. Daarvoor moet je in Teheran of China zijn. En daar hebben ze wel andere dingen aan hun hoofd. Als we het ons kunnen veroorloven zoveel geld en energie aan zulke non-issues kunnen besteden, hebben we geen echte problemen meer.
Paul Cohn / vrijwilliger/adviseur energie en milieu
Ik krijg uit reacties helaas de indruk dat Nederlanders helemaal niet wíllen weten wat er aan de hand is, als ze maar goedkoop kunnen tanken.

Het zou nuttig zijn kennis te nemen van de mening van de directeur van Shell Pernis, die schone brandstof levert ‘aan de wereld’, maar in Nederland voornamelijk vraag merkt naar zwavelhoudende, sterk vervuilende maar 5 cent goedkopere brandstof: www.rijnmond.nl/node/208098/overlay



Uit publicaties van het RIVM naar aanleiding van het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit blijkt de prognose voor de carcinogene fijnstof PM10 concentratie in 2015 fors hoger te zijn dan "eerder aangenomen": http://4.bp.blogspot.com/-xUTWAbq2BuI/U1FKTZr6eB …



Wie goed leest ziet dat deze opgave van PM10-concentraties per gemeente in 2015 nog exclusief emissies van veehouderijen zijn, die momenteel sterk in omvang -dus emissies- toenemen:

www.emissieregistratie.nl/ERPUBLIEK/documenten/L …



Het zou voor onze volksgezondheid goed zijn als wij na decennia van sjoemelen langs -en net over de rand van- de wet eindelijk eens overgaan tot handhaven.

Fijnstof -niet alleen PM10 maar ook het nog besmuikt onder het Haagse Tapijt gehouden PM2,5- stikstofdioxide: www.temis.nl/airpollution/no2col/data/omi/2015/0 … en CO2,

https://asunews.asu.edu/files/press.release.imag …

om maar 'n paar Nederlandse wereldkampioenschappen te noemen

Eric Immink
Volgens mij zijn de consumenten het probleem die met de auto, bus of brommer rijden over dergelijke trajecten. Het lijkt wat dat betreft Groningen wel. Vinden het allemaal vervelend wat daar gebeurt, maar iedereen wil gas gebruiken voor verwarming inclusief de Groningers zelf.



@Paul Cohn, dus als de overheid 5 procent minder accijns heft over de schonere diesel, zou dat een oplossing zijn.
Toine Goossens / Bestuurder wet- en regelgeving, ervaringsdeskundige gedrag en moraal
Een van de Nederlandse onderzoekers naar de effecten van fijnstof is Rob Beelen. Iedere keer als The Lancet een artikel plaatst waar hij medeauteur van is, haast Rob zich om daar journalistiek Nederland kond van te doen. Die nemen dan de tekst uit het persbericht over zonder een kritische blik op het artikel zelf te werpen. Een persbericht uit juli 2013:



´Langdurige blootstelling aan fijnstof verhoogt de kans op longkanker, zelfs bij concentraties lager dan de normen van de Europese Unie. Dat blijkt uit een internationaal onderzoek dat vandaag werd gepubliceerd in het tijdschrift The Lancet Oncology. Bij het onderzoek werden data gebruikt van de European Study of Cohorts for Air Polution Effect (ESCAPE). De coördinatie van ESCAPE ligt bij de Universiteit Utrecht.´



In de studie zelf staat:



"Results of models 2 and 3 showed NO ASSOCIATION between risk for lung cancer and NO2, NOx, or traffic intensity at the nearest street".



In 2014 deed Beelen dit opnieuw.



Met V6 ben ik van mening dat hier sprake is van luchtfetisjisme, maar niet omdat zij tegen auto´s zijn. Degenen die maar doorgaan om deze luchtfietserij de wereld in te slingeren zijn afhankelijk van subsidies. Zodra bij politici doordringt wat de werkelijke risico´s echt zijn, betekent dat einde subsidie en einde beschermde baan. Dat is het belang om de goegemeente voor de gek te houden.



Luchtfetisjisten doen voorkomen dat grote stadsbewoners 12 maanden eerder overlijden als gevolg van fijnstof:



http://www.duic.nl/nieuws/inwoners-utrecht-hebbe …



De werkelijkheid is anders (mijn commentaar bij de publicatie van het NMU:



Ga met mij mee naar de website:



http://www.compendiumvoordeleefomgeving.nl/indic …



Daar staat: Gezondheidseffecten van fijn stof en ozon, 1992 - 2009



Luchtverontreiniging door fijn stof en ozon was in 2009 verantwoordelijk voor één tot anderhalf procent van de totale voortijdige sterfte. Circa 1 procent van de spoedopnamen voor long- en hart- en vaataandoeningen in Nederland was het gevolg van kortdurende blootstelling aan fijn stof en circa 0,2 procent voor ozon.



In 2009 overleden er 128.617 mensen in Nederland. Daarvan stierven er 1780 voortijdig ten gevolge van fijnstof, en 1340 als gevolg van ozon (statistische gemiddelden, zie aldaar).

Dat is een voortijdige sterfte van 3120 personen; ofwel 2,4% van alle overledenen.



Het voortijdig overlijden heeft betrekking op een periode van enkele dagen, enkele maanden en soms een jaar. Laten we veiligheidshalve op 6 maanden gaan zitten. Dan zijn er als gevolg van fijnstof en ozon 1560 levensjaren verloren gegaan.



De gemiddelde leeftijd bij overlijden bedroeg in 2010 76,8 jaar. Ik rond dat af naar 76 jaar voor 2009.



Het aantal levensjaren van degenen die in 2009 stierven komt dan uit op:



128.617 x 76 = 9.774.892 en het verlies door vooroverlijden is:



1560x100/9.774.892 = 0,015959225%



Daarmee staat vast dat de luchtkwaliteit een flutprobleem is dat voortdurend tot een olifant wordt opgeblazen.



Er zijn maatschappelijke en politieke problemen die ons geld en onze aandacht vele malen meer nodig hebben.´
J. Verhoeven
"Op twee derde van de 58 verkeersaders waar de milieuclub met omwonenden de luchtkwaliteit meet, zijn begin dit jaar te hoge concentraties stikstofdioxide vastgesteld. "



Ik vraag me af of de gehanteerde meetmethode door milieudefensie wel een gevalideerde meetmethode is.
Advertentie