Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

'Luchtkwaliteit dreigt economie steden stil te leggen'

De VNG waarschuwt dat als het Rijk niet snel wat doet aan de luchtkwaliteit in de vier grote steden, de economische ontwikkelingen daar stil komen te liggen.

04 oktober 2011
Als het Rijk niet snel wat doet aan de luchtkwaliteit in de vier grote steden, komen de economische ontwikkelingen daar stil te liggen. Die waarschuwing doet de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) namens de vier grote steden Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht in een brandbrief aan staatssecretaris Joop Atsma van Infrastructuur en Milieu.

Wettelijke normen
De luchtkwaliteit in Nederland voldoet niet overal aan de wettelijke normen en zeker niet in de Randstad. De samenwerking tussen Rijk, provincies en gemeenten in het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL) levert niet de gewenste resultaten op.

Knelpunten

De grote steden moeten voor 1 januari 2015 voldoen aan de wettelijke normen voor stikstofdioxide (NO2), maar in twee opzichten is de opgave groter dan tot op heden werd gedacht, schrijft de VNG. ,,Allereerst zijn er meer knelpunten dan bij vaststelling van het NSL is voorzien, bovendien is de opgave aanzienlijk groter.’'

Overschrijdingen

De bestuurders stellen dat zonder aanvullende maatregelen zich in 2015, vooral langs drukke verkeersaders in de grote steden, overschrijdingen blijven voordoen. Dat zou betekenen dat economische activiteiten daar stil komen te liggen. Daarom dringen de vier grote gemeenten aan op een ,,substantiële bijdrage’’ van het Rijk om het zo ver niet te laten komen.

Onmogelijk

De waarde van stikstofdioxide is in de Randstad zo hoog dat het tijdig oplossen van de knelpunten in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht met louter lokale maatregelen op een verantwoorde wijze onmogelijk is, vinden de bestuurders. Gemeenten zouden maar ongeveer 20 procent invloed hebben op de luchtkwaliteit, weet verantwoordelijk wethouder Alexandra van Huffelen (D66) van Rotterdam.

Schoner vervoer

In de brief geven de vier gemeenten Atsma een aantal maatregelen ter overweging aan. Zo zou het fiscaal beleid meer gericht moeten zijn op het stimuleren van schoner vervoer en moeten schonere aandrijftechnieken worden bevorderd. Met de brief erkennen de vier gemeenten de kritiek van de Rekenkamers van Rijk en gemeenten op de aanpak van de luchtkwaliteit.

Reacties: 8

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Insider / ...
Vast een tipje voor de dames en heren bestuurders, op de maasvlakte 2 wordt een enorme kolencentrale gebouwd. Neem die uitstoot ook alvast mee in de berekeningen.
Nico / zzp
Wat een ambtelijke onzin. Omdat iemand een regeltje heeft bedacht rondom stikstof houdt de economische ontwikkeling plotseling op. De economie trekt zich van die regels weining aan. Het gaat economisch slecht, dus wordt er minder stikstof geproduceerd en als het weer beter gaat, gaan we meer meer autorijden,etc, en produceren we dus weer meer stikstof. Geen hond die er wakker van ligt met uitzondering van een hoopje ambtenaren die met elkaar een norm hebben bedacht.

Heren veel plezier met uw norm ;-)
J. Kiestra / leidinggevend
@Nico
Helaas zijn het geen regels die uitsluitend door Nederland zijn bedacht en die ook niet eenzijdig door Nederland kunnen worden gewijzigd. Anders wisten we daar denk ik wel weer raad mee! Dat de grote steden aan de bel trekken is heel begrijpelijk. Overigens...... los van alle regels moeten we erkennen dat we - vooral in het westen - de lucht nog behoorlijk aan het vervuilen zijn. Vraag daar de longartsen in het westen maar naar. Het is dus hoog tijd dat iedereen de luchtvervuiling serieus gaat nemen en dit los van regels. Regels waren helaas noodzakelijk omdat er anders in Nederland niets gebeurd !
Niek / jurist
Wat ik zo bijzonder vind is dat de VNG en de grote gemeenten pas aan de bel trekken wanneer de economische ontwikkelingen in het geding zijn. Ik maak me liever zorgen om de gezondheid van mijn medemens.
Waarom stimuleren we geen economische vooruitgang in gebieden waar er nog ruimte zat is (Achterhoek, Twente, Drente Friesland, Groningen, Oost Brabant. Zuid-Limburg etc.
gerrie
Gewoon meer activiteiten toestaan op andere plaatsen en het is opgelost. Dus schrappen die rare ro regels.
Hannes Haganum / kritisch lezer
Bestuurders zullen in Nederland moeten leren om duidelijke keuzes te maken. Bij het ontwikkelen van bouwplannen behoort ook een integraal vervoersplan. In stedelijke gebieden moet daarbij sterk het accent liggen openbaar en fiets. Niets nieuws onder de zon. Zwitserland, Frankrijk en Duitsland lopen hierin jaren op ons voorop. Door de federale structuur van Duitsland zie je daar vooral per deelstaat of stad veel pragmatisch maatwerk. Gek genoeg staat de laatste jaren Duitsland steeds meer open voor try-and-errorprojecten op het gebied van bouwen en verkeer. Men leert van fouten en stelt relatief snel de plannen bij. Vooral in Oost-Duitsland gebeurt dit en is er duidelijk sprake van de Wet van de Remmende Voorsprong. Prolemen vanwege achtergebleven infrastructuur worden omgezet in een uitdaging (Herausforderungfspolitik). Frankrijk lost daarentegen veel op met enorme investeringen in de stedelijke gebieden. Feitelijk een keynesiaanse aanpak.
Hans / directievoerder bouw
'Luchtkwaliteit dreigt economie steden stil te leggen' moet zijn: "Economie bedreigt luchtkwaliteit steden" De gezondheid van de stadsbewoners moet dus worden opgeofferd aan de economie. Door verhuftering wordt ook nog eens de taalkwaliteit aangetast.
Henk Janssen / adviseur
In 2006 is er al eens een integrale analyse van het fijnstofprobleem gepresenteerd ('De fijnstofclash'). Jammer dat hier nooit vervolg aan is gegeven.
Advertentie