of 59250 LinkedIn

Lucht in Rotterdam schoner en gezonder

In 2015 nam Rotterdam een pakket aan maatregelen om de lucht schoner en gezonder te maken. Zo werden dieselauto's van voor 2001 en benzineauto's van voor 1992 uit de stad geweerd. Daarnaast is in de stad ingezet op meer laadpunten voor elektrisch rijden, schone stadslogistiek en schonere brandstoffen voor vrachtwagens, bussen en scheepvaart. Ook gaf Rotterdam subsidie op de sloop van oude, vervuilende voertuigen.
5 reacties

Maatregelen in Rotterdam om de luchtkwaliteit te verbeteren, hebben effect. Zo stoot verkeer 40 procent minder roet uit dan drie jaar geleden en ligt de uitstoot van stikstofoxiden (NOx) 16 procent lager. Dat maakte de gemeente Rotterdam maandag bekend.

Maatregelen
In 2015 nam Rotterdam een pakket aan maatregelen om de lucht schoner en gezonder te maken. Zo werden dieselauto's van voor 2001 en benzineauto's van voor 1992 uit de stad geweerd. Daarnaast is in de stad ingezet op meer laadpunten voor elektrisch rijden, schone stadslogistiek en schonere brandstoffen voor vrachtwagens, bussen en scheepvaart. Ook gaf Rotterdam subsidie op de sloop van oude, vervuilende voertuigen.

Forse verbetering
De lagere uitstoot blijkt uit metingen en berekeningen van onderzoeksinstituut TNO en milieudienst DCMR. Maandag overhandigde de Rotterdamse wethouder Pex Langenberg (duurzaamheid en mobiliteit) alle resultaten uit de evaluatie aan staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat. Langenberg is blij met de resultaten. ‘Dit is een forse verbetering, die vooral ten goede komt aan de gezondheid van de Rotterdammers.’

Europese normen
Volgens Rotterdam laat de evaluatie zien dat de ingestelde maatregelen hun werk doen. Zo voldoen de meeste straten in de stad nu aan Europese normen op het gebied van luchtkwaliteit (NO2), zegt een woordvoerder. Enkele knelpunten blijft de stad hard aanpakken. De stad wil deze lijn voortzetten om de luchtkwaliteit de komende jaren verder te verbeteren. Zo staat sinds 2016 niet langer de autobereikbaarheid centraal, maar is er meer oog voor fietsverkeer en openbaar vervoer. Ook is de stad voorstander van scherpere landelijke milieumaatregelen, iets waarover staatssecretaris Veldhoven nog besluiten moet nemen. (ANP)

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Hsl (V.m. milieuambtenaar/docent) op
Bijzonder dat het weren van die paar oude auto's zoveel effect hebben.
12 grote containerschepen stoten evenveel roet uit als al het autoverkeer over de hele wereld bij elkaar, ook reden waarom er op het ijs van de Noordpool langs de vaarroutes zoveel roet ligt.
Rotterdam en Amsterdam hebben schepen en luchtvaart, om over de olie-industrie nog maar te zwijgen, die alle andere uitstoot doet verbleken.
Gek dat de bestuurders het daar nooit over hebben.
Nee, die paar burgers met een oude auto zijn de oorzaak van luchtverontreiniging; lekker makkelijk.
Door Henk op
Yeah right, geloof je het zelf...... Ze liegen keihard. De verkiezingen komen eraan.
Door Bart (CEO) op
Onzin verhaal. De rechter heeft het verbod voor benzine auto's verboden. Kom eens meten in Prinsenland gedurende de weekends of zomeravonden als alle open haarden, vuurkorven en BBQ's staan te gassen. Op die tijdstippen en/of perioden is er niemand thuis. Vele milieuvervuilers, zoals hierboven aangegeven, rijden hypocriet hun hybride automobielen maar vervuilen als geen ander.
Door Marina de Horn (Adviseur gemeentelijke digitale dienstverlening, procesverbeteraar) op
Op zich een hartstikke goed bericht natuurlijk.
Maarre: vorige week (15/2) lazen we nog het volgende bericht, ook op de site van Binnenlands Bestuur:

In zes steden plaatsen burgers donderdag verkeersborden die waarschuwen voor ongezonde lucht. Het gaat om locaties in Amsterdam, Eindhoven, Arnhem, Den Bosch, Utrecht en Rotterdam waar volgens Milieudefensie de lucht zo sterk is vervuild dat de Europese wet op de luchtkwaliteit wordt overtreden.

https://www.binnenlandsbestuur.nl/ruimte-en-milie …
Door Daan op
Laten we dat rapportje eerst maar ns kritisch lezen, voordat de kurk er af gaat...

We weten immers wie die ANP-berichtjes schrijft: de belanghebbende.