of 64707 LinkedIn

Lelystad Airport kan ‘toeristisch’ worden

Uit het advies van Hans Alders blijkt dat Airport Lelystad het beste een toeristische luchthaven kan worden en kan uitbreiden met maximaal 45.000 vliegbewegingen.
Reageer

De luchthaven in Lelystad kan een toeristische luchthaven worden, waar tot 2020 tussen de 35.000 en 45.000 vliegtuigen kunnen starten of landen. Dat blijkt uit het advies van Hans Alders over de toekomst van de luchthaven.

Ruimte
De toename van het aantal vluchten vanaf Lelystad is nodig omdat Schiphol aan zijn grenzen zit. Tot 2020 moet daarom elders in Nederland ruimte worden gevonden voor 70.000 vliegbewegingen. Daarvan zijn er al 25.000 voorzien in Eindhoven. De vluchten van Lelystad moeten Schiphol de overige ruimte geven. Nu gaan er nog geen lijnvluchten van Lelystad Airport, maar wordt de luchthaven voornamelijk gebruikt voor lesvluchten, rondvluchten, vliegtuighuur en speciale zakencharters.

Uitbreiding in twee stappen
In 2009 heeft Lelystad Airport een nieuwe aanwijzing gekregen van de toenmalige ministers van Verkeer en Waterstaat en VROM. De Raad van State heeft in december 2011 dit aanwijzingsbesluit vernietigd. Lelystad Airport opereert nu onder de laatst gegeven aanwijzing uit 2001. Alders adviseert een uitbreiding in twee stappen: 25.000 vliegbewegingen vanaf 2015 en daarna nog eens 20.000 extra. Vooral voor de tweede stap moet nog worden bekeken hoe hinder en verstoring van de natuur kan worden voorkomen en wat de effecten zijn op duurzame landbouw.

Alders Tafel
Aan de zogenoemde Alders Tafel zaten vertegenwoordigers van de luchthavens Schiphol en Lelystad, het Rijk, de omliggende gemeentes, de provincies Flevoland en Gelderland, omwonenden, natuurorganisaties en het bedrijfsleven. Staatssecretaris Joop Atsma (Infrastructuur en Milieu) heeft alle vertrouwen in de ontwikkeling van de luchthaven. ‘Schiphol en Lelystad Airport werken hard om gereed te zijn voor de toekomst. En die toekomst is er zeker, zo blijkt uit dit advies.’

Verdeelde reacties
De provincie Flevoland en Lelystad zijn blij met het advies. De Flevolandse gedeputeerde Jaap Lodders sprak van “een doorbraak”. Volgns directeur Erik Lagerweij van Lelystad zijn de piketpaaltjes geslagen. ‘We kunnen nu nadenken over hoe we gaan bouwen.’ De provincie Gelderland en de gemeenten rond Lelystad denken dat uitbreiding economisch voordeel oplevert, maar willen eerst meer duidelijkheid over eventuele overlast van uitbreiding van de luchthaven. Daar willen ze geen hinder van ondervinden. De Natuur- en Milieufederatie Flevoland maakt zich zorgen over de gevolgen voor de tienduizenden trekvogels in het gebied. Ook vrezen zij het risico van 'vogelaanvaringen'. Milieudefensie noemt het advies “absurd”.

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Vacatures

Van onze partners

De nieuwste whitepapers