Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Leegstand bedrijventerrein kost gemeenten 70 mln

Ze kunnen het gebruikersdeel van de OZB niet innen.

16 augustus 2012

Gemeenten lopen veel OZB-inkomsten mis door leegstand op bedrijventerreinen. In koploperprovincies Zuid- en Noord-Holland gaat het om respectievelijk 17 en 15 miljoen euro, verliezen van meer dan tien procent.

Kwart panden staat leeg

Dat blijkt uit onderzoek van Keala Research uit Breda. Onderzoek onder ruim 68.000 ondernemers en analyse van WOZ-gegevens toont aan dat op dit moment een kwart van de  270.000 bedrijven op de Nederlandse bedrijventerreinen leegstaat. Gemeenten kunnen voor deze panden alleen het eigenarendeel van de onroerend zaak belasting (OZB) innen. Het gebruikersdeel – 70 miljoen euro – lopen zij mis.

Leegstand grootst in Groningen

In absolute bedragen zijn de verliezen het grootst in Zuid- en Noord-Holland, omdat daar ook de totale WOZ-waarde van de bedrijfspanden het hoogst is, verklaart Ton Ketelaars van Keala. ‘Procentueel is de leegstand het grootst in Groningen, 13,4 procent, en het kleinst in Utrecht, met 8,5 procent. Je ziet dat de leegstand van bedrijventerreinen schommelt rond 10 procent en dat geldt ook voor de gederfde inkomsten.’

Niet eerder in beeld

Dat ligt voor de hand, erkent Ketelaars, maar was nog niet eerder per gemeente in beeld gebracht. DTZ Zadelhoff presenteerde eerder dit jaar cijfers over gederfde OZB-inkomsten voor Midden-Nederland, maar deed dat voor bedrijventerreinen, detailhandel en kantoren samen.

Revitalisatie terugverdienen

Ketelaars concentreert zich op bedrijventerreinen, omdat gemeenten volgens hem belang hebben bij die concrete informatie, wanneer zij hun bedrijventerreinen willen opknappen en willen weten of hun geïnvesteerde euro’s zich terugverdienen in de WOZ-waardeontwikkeling.

Grootste derving Bergen op Zoom

Op de ranglijst van Keala is Bergen op Zoom de gemeente met relatief de grootste derving van OZB-inkomsten: De gemeente loopt ruim een miljoen euro mis op bedrijventerreinen, een kwart van wat Bergen op Zoom zou kunnen binnenhalen. Aan het andere eind van de lijst staat Woensdrecht. Ketelaars: ‘Die gemeente zou nog 12.000 euro kunnen verdienen als het de twee procent leegstand weet op te lossen.’

Reacties: 7

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Pedro
In de tweede alinea wordt gesproken over een kwart leegstand. In de derde over leegstand die schommelt rond de 10 procent. Dat begrijp ik niet helemaal.
Ton ketelaars / Algemeen directeur Keala Group
Als bron voor dit artikel lijkt het mij goed op het hieronder staande bericht te reageren. (overigens staat in het hierboven staande artikel een link naar het integrale persbericht op onze site). Wat hierin te lezen valt is het volgende: van de totale WOZ waarde van alle panden op bedrijventerreinen staat momenteel 25% van deze waarde oftewel 43 mld van de totale WOZ waarde zijnde 177 mld leeg. Indien alle OZB tarieven voor (niet aanwezige) gebruikers per gemeente worden toegepast op deze WOZ leegstand, blijkt dat 70 mln euro door diezelfde gemeentes wordt misgelopen. En dit is landelijk procentueel derhalve 13,3%. Overigens: indien het eigenaren en gebruikers percentages over alle gemeentes heen gelijk zou zijn zou je aan 2 * 13,3% = 26,6% komen. En dat komt aardig in de buurt van genoemde 25% leegstand. Klaarblijkelijk is het OZB percentage voor huurders, over alle gemeentes heen gemeten, licht hoger dan het percentage voor de eigenaren van die panden.



Overigens zullen wij binnenkort tevens met cijfers komen die het absolute aantal leegstaande panden op bedrijventerreinen als maat zullen hebben.
Saskia / private sector
Zie ook:

Leegstand op de winkelmarkt in Nederland

"Van het bestaande winkelareaal (30,7 miljoen m2 wvo) stond per begin 2012 bijna drie miljoen meter leeg, een percentage van 9.7. In meters zijn er in 2011 iets meer dan 200.000 m² extra leeg komen te staan. Er is dus nog steeds sprake van een oplopende leegstand, maar het tempo waarin dit oploopt is een stuk minder dan in 2009 en 2010. Een leegstandsniveau van 4 à 6% (frictieleegstand) is nodig voor een goede doorstroming. Als er meer panden leeg staan is er sprake van structurele leegstand. Dit is extra zorgelijk in gemeenten die ook nog eens te maken krijgen met een afnemende bevolking: daar neemt het draagvlak voor winkels de komende jaren sterk af. In ruim eenderde van de gemeenten in Nederland (136) is dit het geval (DNTP, 2012).

In de afgelopen vijf jaar is het aantal leegkomende winkelmeters toegenomen met ruim 900.000 vierkante meters, een toename van de leegstand met 44% (zie onderstaande tabel). Het zijn met name de grootschalige concentraties (+99,3%), waar de meubelboulevards het heel moeilijk hebben en de kleine hoofdwinkelgebieden (+ 68,3%) en de buurtcentra (+66,7%) waar het aantal leegkomende winkelmeters de afgelopen vijf jaar sterk is toegenomen. "

Martin Stijnenbosch, Kluwer Omgevingsrecht 15341

http://deeplinking.kluwer.nl/?param=00B72F1E

Wybe Zijlstra / manager Regiostimulering


Het is weliswaar een feit dat vele kantoren en overige bedrijfspanden in

ons land leeg staan en dat hierdoor de inning van de Onroerend Zaak

Belasting (ozb) niet mogelijk is. Dit kost de gemeente echter geen geld.

Iedere gemeente stelt in het vierde kwartaal namelijk eerst haar begroting

voor het komende jaar vast en pas daarna de belastingtarieven, waaronder

de ozb, waarmee zij deze begroting dekt. Bij het bepalen van het

ozb-tarief houdt de gemeente al rekening met de actuele leegstand en zorgt

dat zij via het ozb-tarief de begrootte ozb-opbrengst realiseert. De

gemiste ozb-opbrengst van leegstaande kantoorpanden komt dus niet ten

laste van de gemeente maar ten laste van de eigenaren van de zogenaamde

niet-woningen, veelal ondernemers. Zij betalen dus ongewild mee aan deze

leegstand. Soms komt een gemeente deze ondernemers in de huidige

economisch moeilijke tijd tegemoet door ook de ozb voor woningeigenaren te

verhogen. Gemeenten moeten daarom al het mogelijke doen voor een optimaal

lokaal ondernemersklimaat. Hiermee voorkom je leegstand en voorkom je dat

je de ozb-heffingen op andere ondernemers afwentelt.
Ton ketelaars / Algemeen directeur Keala Group
Het telefonisch overleg dat ik naar aanleiding van ons persbericht met de heer Zijlstra had aangaande de door hem aangevoerde argumentatie geeft een extra dimensie aan de discussie. De kop van ons persbericht had derhalve mogelijk ook kunnen luiden: Leegstand bedrijventerreinen kost bedrijfsleven 70 miljoen. Een wrange constatering. En een reden temeer om bij bedrijventerrein revitaliseringsvraagstukken de mening van de ondernemer systematischer en zwaarder mee te laten wegen. Want wat blijft staan is het feit dat 43 miljard aan vastgoed op bedrijventerreinen momenteel leeg staat en de verwachting meer dan gerechtvaardigd is dat dit bedrag in de komende jaren alleen nog maar verder zal gaan stijgen.

Blijft voor mij de vraag open staan of de werkwijze die de heer Zijlstra beschrijft als exemplarisch mag worden aangemerkt voor de werkwijze van elke Nederlandse gemeente.
J. Piet / accountant voor M.V.O.
Het onderzoek van Keala berust op een denkfout. De groeiende leegstand is namelijk een gevolg van meer bouwen. De gemeenten krijgen daarom niet minder maar meer OZB, namelijk van de eigenaren. Er zijn amper minder huurders,
Hans van coeverden / Directeur
Met ingang van 2016 heeft gemeente Almere als voorlopig eerste gemeente een vooraankondiging gedaan het gebruikersdeel van de OGB niet aan de gebruiker op te leggen maar in een bedrag bij de eigenaar onder het hoofd ozbe te gaan heffen dit onder het mom van doelmatigheid en efficiency. Deze lasten die dus niet afgewenteld kunnen worden op de gebruiker zijn voor exploitanten een forse aderlating. Dit zal, kan ik nu voorspellen, door veel gemeentes gevolgd gaan worden waarbij dus in de nabije toekomst het probleem van leegstand helemaal niet meer opportuun is . Waarbij duidelijk is dat er een groep fors de dupe zal zijn .
Advertentie