'Landelijk convenant milieuzones om steden'
Het Rijk en diverse grote steden bekijken de mogelijkheid om te komen tot een landelijk convenant over milieuzones.
Het Rijk, de gemeenten Utrecht, Amsterdam en Rotterdam en het bedrijfsleven willen een landelijk convenant sluiten over de invoering van zogenoemde milieuzones rond binnensteden. In september wordt duidelijk of dit gaat lukken.
Dat zegt het georganiseerde bedrijfsleven in een reactie op het plan van het Utrechtse stadsbestuur om al in 2013 bestelbusjes die op diesel rijden te gaan weren uit het centrum. Verladersorganisatie EVO, Transport en Logistiek Nederland, VNO-NCW en MKB Nederland zijn donderdag ,,onaangenaam verrast'' door de Utrechtse plannen, aldus een woordvoerster.
Veel te voorbarig
Volgens het bedrijfsleven is Utrecht ,,veel te voorbarig.'' ,,Het is nog niet eens duidelijk voor welke bestelbussen precies beperkingen zouden moeten gaan gelden.'' Bovendien wijzen de organisaties erop dat er compensatie moet komen voor ondernemers die gedwongen zijn nieuwe bestelbussen aan te schaffen. ,,In tijden van crisis is het vernieuwen van het bestelwagenpark voor veel ondernemers een onmogelijke opgave.''
Daarmee stellen de zwakke bestuurders echte keuzes uit of vegen ze van de baan, zoals een autovrije binnenstad (met als uitzondering het laden en lossen voor bedrijven...en dus het stoppen met bouwen van (lucratieve) parkeergarages/plaatsen in het centrum) en elektrische bussen/OV.