Kustboulevard voor ontsluiting West-Nederland
Een nieuwe verbindingsweg tussen IJmuiden en Den Haag als vervanging voor het knelpunt A44/N44. Bouwend Nederland, de grootste vereniging van bouw- en infrabedrijven in Nederland, pleit voor de aanleg van de zogenoemde Hollandse Kustboulevard. Dwars door de Duin- en Bollenstreek, parallel aan de A4.
Rijnlandroute niet genoeg
Bouwend Nederland doet in het rapport ‘De Kust kiest’ dit voorstel ter aanvulling op de Rijnlandroute. Over deze weg, die de snelwegen A4 en A44 bij Leiden met elkaar moet verbinden, wordt binnen de regio al jaren gediscussieerd. Die Rijnlandroute alleen is op lange termijn niet genoeg, betoogt Bouwend Nederland. Een nieuwe noord-zuidverbinding is noodzakelijk om het centrale kustgebied te herstructureren.
100.000 huizen
Vanaf de Kustboulevard worden via dwarsverbindingen alle dorpen en steden langs de route beter bereikbaar. De weg is geen snelweg, maar heeft meer het karakter van een brede provinciale weg met een middenberm van naaldbomen, zo stellen de plannenmakers zich voor. Langs de weg is ruimte voor minimaal 100.000 nieuwe huizen.
‘Snelwegsurrogaat’
De huidige route via A44/N44 - een filetopper in de Randstad - wordt in het rapport omschreven als een ‘snelwegsurrogaat’ dat bij knooppunt Burgerveen van de A4 afbuigt en via een ‘wonderlijk parcours’ eindigt in Den Haag.
Doortrekken tot de A9
De Hollandse Kustboulevard valt tussen Den Haag en Oegstgeest overigens samen met die problematische N44. Hoogstens kunnen korte tunnels bij drukke kruisingen de doorstroom verbeteren. Bij Oegstgeest zou de weg afbuigen naar het westen om aan te sluiten op de bestaande N206. Deze weg zou bij de grens met Noord-Holland moeten worden doorgetrokken tot snelweg A9 bij IJmuiden.
Interessante optie
De provincie Zuid-Holland noemt de Hollandse Kustboulevard een ‘interessante optie’, maar pas in de verre toekomst. Voor de korte en middellange termijn ligt de prioriteit van de provincie niet bij een nieuwe noord-zuidverbinding, maar bij oost-westverbindingen tussen de bestaande snelwegen, zoals de Rijnlandroute, zegt woordvoerster Astrid Vlaminkx: ‘Voor daarna kan het interessant zijn. Want voor 2030-2040 zullen we naar andere oplossingen moeten kijken dan alleen de plannen waarmee we nu bezig zijn.’
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.