Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Krachtenbundeling tegen herindeling

De Zuid-Hollandse gemeenten Goedereede en Nederlek, die tot herindeling worden gedwongen, bundelen de krachten: zij starten komende maand een landelijk platform tegen herindeling.

29 november 2010

Samenwerken heeft de voorkeur voor de nu nog zelfstandige Zuid-Hollandse gemeenten Goedereede en Nederlek. Beide gemeenten delfden het onderspit in de discussie met de provincie en de eigen buren over hun toekomst. Nederlek werd twee weken geleden geconfronteerd met het provinciale besluit dat met Bergambacht, Ouderkerk, Schoonhoven en Vlist een nieuwe fusiegemeente in de Krimpenerwaard moet worden gevormd.

 

Behalve de raad van Nederlek is de meerderheid van de raad van Bergambacht tegen de fusie die in de Staten een meerderheid kreeg. ‘Het was dus drie tegen twee gemeenteraden. Dat er 36 raadsleden tegen herindeling en 33 voor herindeling zijn, deed er bij de provincie niet toe’, aldus Kees Barnhoorn (CDA), vicevoorzitter van de raad van Nederlek.

 

Goedereede werd eerder dit jaar door een gelijksoortig meerderheidsbesluit van de Zuid-Hollandse Staten getroffen. Ook hier wisten provinciaal bestuur en Staten zich verzekerd van de steun voor herindeling van de meerderheid van de gemeenteraden. Goedereede moet daardoor met Dirksland, Middelharnis en Oostflakkee een nieuwe gemeente Goeree-Overflakkee worden. Het voorstel tot herindeling in beide delen van Zuid-Holland is of wordt doorgestuurd naar de minister die op basis daarvan een voorstel stuurt naar de Kamer.

 

Goedereede noch Nederlek laten het er bij zitten. Zij willen een landelijk platform van gemeenten tegen herindeling vormen dat volgende maand het levenslicht moet zien. ‘Onze raad heeft een motie aangenomen waarin we verzocht worden een platform op te richten om te zoeken naar medestanders tegen herindeling die ons – zo ervaren we dat – van bovenaf door de provincie wordt opgelegd’, aldus wethouder Frans Tollenaar (SGP).

 

Goedereede voelt zich bestuurskrachtig genoeg om zelfstandig te blijven. De gemeente vindt dat de provincie in strijd handelt met de aangenomen motie van SGP-Kamerlid Van der Staaij dat het initiatief voor herindeling juist van de gemeente moet komen. ‘We hebben zelfs voorgesteld om de drie andere gemeenten te laten fuseren en ons zelfstandig te laten blijven, en voor de gezamenlijkheid één ambtelijke organisatie te maken, maar dat is van tafel geveegd.’

 

Barnhoorn: ‘We komen volgende week bij elkaar om handen en voeten te geven aan het platform. We hebben reacties van andere gemeenten die in hetzelfde schuitje zitten uit gebieden waar de herindeling controversieel is verklaard.’ Het gaat dan om Bergen dat zich in Noord-Limburg verzet tegen herindeling en Bussum dat de voorgestelde herindeling met Naarden, Muiden en Weesp niet ziet zitten.

 

Afgelopen woensdag vonden in deze gemeenten uitgestelde raadsverkiezingen plaats die medebepalend zijn of deze gemeenten hun verzet continueren tegen het herindelingsvoorstel dat bij de Tweede Kamer ligt. Barnhoorn: ‘Wij willen kijken wat we kunnen bereiken in de Kamer. Herindeling is volgens ons niet altijd de beste oplossing, noch voor de burgers, noch in bestuurlijk en financieel opzicht,’

 

Toekomst provincie Friesland

 

Lense Koopmans wordt voorzitter van de commissie van wijzen die Gedeputeerde Staten (GS) van Friesland moet adviseren over de bestuurlijke toekomst van de provincie. Koopmans is voorzitter van de Raad van Commissarissen van de Rabobank. Verder komen in de commissie Dick de Cloe, voormalig PvdA-kamerlid en oud-burgemeester van Schoonhoven. Ook de onlangs gestopte ex-burgemeester van Roosendaal, CDA’er Michel Marijnen, neemt zitting. Hij is tevens oud-burgemeester van Skarsterlan, dat wil fuseren met Gaasterlan-Sleat en Lemsterland.

 

Het advies moet op 9 maart volgend jaar klaar zijn, een week na de verkiezingen voor Provinciale Staten. Het is de bedoeling dat een nieuw college van GS ermee aan de slag kan. GS voeren met alle Friese gemeenten gesprekken over hun bestuurlijke toekomst waarbij de keuze is: zelfstandig blijven, meer samenwerken of fuseren.

Reacties: 5

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Fred IJspeerd / juridisch beleidsmedewerker P&O
Reactie op voorganger:

U stelt terecht de vraag waar ik het bedrag van 100 euro per inwoner vandaan haal.

De 100 euro is een fictief bedrag. Het gaat mij om het volgende:

Uit veel benchmarkonderzoeken blijkt dat een gemeente pas "bestaansrecht" heeft als ze meer dan 20.000-40.000 inwoners heeft. Uit de onderzoeken blijkt verder dat in de kleine gemeenten de dienstverlening niet optimaal zou zijn.

Het probleem met een gevoel van prettige beleving van wonen in een kleine gemeente, is dat dat niet in geld is uit te drukken. Misschien wachten de inwoners van Nederlek liever een half uur op een paspoort in plaats van een kwartier in een grotere gemeente.

Uit te rekenen valt wat het hele gemeentelijke apparaat per inwoner kost. Als het gemeentelijke apparaat van Nederlek 1 miljoen euro per jaar kost, is dat op 10.000 inwoners een bedrag van 100 euro per inwoner.

Als Nederlek fuseert met een vergelijkbare gemeente tot een nieuwe gemeente van 20.000 inwoners en het gemeentelijke apparaat van de 20.000-inwoners gemeente is 1.500.000 euro per jaar, dan praat ik over een prijs van 75 euro per inwoner.

Naar mijn mening mag het verschil van 25 euro per inwoner niet worden afgewenteld op de landelijke belastingbetaler.
Broadcaster / gemeenteambtenaar
Heel goed. Laat de bestuurlijke elite maar merken dat zij de enigen zijn die al die herindelingen wensen. Het is net als met Europa. Tegen wil en dank wordt ons door de strot geduwd wat we helemaal niet willen. Laten ze zich eens met belangrijke (hun eigen) zaken bemoeien en geef ons ook de gulden terug en ons pensioen.
Erik / Inwoner
Kijk eens naar enkele andere landen in Europa: Zwitserland, Frankrijk en Oostenrijk kennen piepkleine gemeenten, die toch goed worden bestuurd. Hoe komt dat? Er zit een grotere bestuurslaag boven deze gemeenten die er voor zorgt dat het bestuur (en dus de signalering) dichtbij de mensen kan blijven, terwijl het beleid op afstand collectief (en dus goedkoper!) kan worden gemaakt door door gekwalificeerde mensen.
Fred IJspeerd / juridisch beleidsmedewerker P&O
Waar gaat dit over?

Een eigen, kleine, gemeente hebben is een gevoel van beleving. Waar het mij om gaat is de dienstverlening van de overheid aan de burger tegen zo'n laag mogelijke kosten. Vanuit welke bestuurslaag die dienstverlening komt, maakt mij dan eigenlijk niet.

Mijn voorstel: als blijkt dat schaalvergroting tot betere dienstverlening leidt en het handhaven van de kleine gemeente kost de Nederlandse belastingbetaler 100 euro per inwoner van de kleine gemeente, dan mag de raad die 100 euro per inwoner via de OZB op haar eigen inwoners verhalen.
Ik wil als belastingbetalende Nederlander niet opdraaien voor die 100 euro per inwoner van de kleine gemeente.
Arnold / Financieel beleid
@Fred IJSpeer
Waar haalt u die 100 euro vandaan? Als u de tarieven van kleine gemeentes vergleijkt met die van grote gemeentes zal u opvallen dat de keline gemeentes vaak goedkoper zijn. Dus hoe komt u er bij dat u meer betaald om kleine gemeentes in stand te houden? Bovendien: als een gemeente durrder is dan wordt dat vaak op de eigen burgers verhaald via de belastingen. Den Haag betaald kleine gemeentes relatief gezien net zoveel als de grote. Maw kleine gemeentes krijgen geen extra geld omdat ze klein zijn en zijn dus ook niet duurder voor inwoners van een ANDERE gemeente.
Advertentie