Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Klacht tegen RvS over Buitenring Parkstad

De Raad van State kan een openlijke aanklacht verwachten van de actiegroep Geen Buitenring Parkstad. De staatsraad legt volgens hen niet goed uit waarom zij een eerder besluit deels terugdraait en de provincie Limburg nu toch toestaat alvast een deel van de Buitenring te gaan bouwen.

11 september 2013

Actiegroep Geen Buitenring Parkstad dient een openlijke aanklacht in tegen de Raad van State vanwege een besluit over de Buitenring Parkstad.

Vieze smaak in de mond
De provincie Limburg mag van de Raad van State een gedeelte van de Buitenring Parkstad alvast aanleggen, maar volgens de actiegroep Geen Buitenring Parkstad is dat ten onrechte. De raad gaat volgens hen niet in op een valide argument. ‘We hebben een heel vieze smaak in de mond. Verliezen van een procedure hoort bij het procederen, dat weten we maar al te goed. Echter je hebt recht om te weten waarom een Staatsraad een aangedragen argument niet valide vindt. Wij gaan dan ook een klacht indienen tegen de Raad van State’, aldus Jos Wevers, lid van de actiegroep en bestuurslid van Stichting Stop Buitenring.

Toestemming bouwen dubieus
Hij hekelt in de aanklacht onder meer het gegeven dat selectief is omgegaan met het doorsturen van reacties van appelanten naar andere appelanten. ‘Daardoor hebben we daar niet op kunnen reageren.' Wevers vindt het meer dan dubieus dat staatsraad Van Buuren heeft toegestaan dat een gedeelte van de buitenring alvast mag worden aangelegd zonder te wachten op de uitkomst van een bodemprocedure. ‘Van Buuren schoffelt een eerdere uitspraak van zijn collega-staatsraden, die in 2010, na zorgvuldige afweging, vonden dat de Buitenring Parkstad niet in delen mochten worden aangelegd, onderuit.'

Geen garantie dat er ooit een auto rijdt
Volgens Wevers zegt Van Buuren in feite dat de andere staatsraden onzorgvuldig hebben gehandeld, maar legt hij niet uit waarom. 'Hij gaat enkel uit van verwachtingen en aannames van de provincie dat de weg in de toekomst in gebruik wordt genomen, maar hij schrijft zelf ook dat daarvoor geen garantie is.’ Van Buuren twijfelt of het nu aan te leggen tracé ook ooit planologisch mogelijk zal zijn, mocht het inpassingsplan worden vernietigd. ‘Er wordt dus een 6 km lange weg aangelegd, 6 meter verdiept in het glooiende landschap, zonder de zekerheid te hebben dat daar ooit een auto overheen kan rijden!’

Staatsraad eerder gecorrigeerd
Wevers wijst erop dat Van Buuren in een eerdere voorziening toestemming gaf voor het kappen van bomen in het “Awacs-bos” in Schinveld. ‘In de uitspraak over de bodemprocedure werd hij toen gecorrigeerd door zijn collega-Staatsraden.’ Ook nu is volgens Wevers de verwachting dat het inpassingsplan in de bodemprocedure zal worden vernietigd. Wevers: 'Het is te schandalig voor woorden dat van Buuren niet ingaat op argumenten van tegenstanders.'

Besluit wel onomkeerbaar
Ook verwijst Wevers naar een brief die de Raad van State half september naar de provincie Limburg heeft gestuurd. ‘Die is niet bekend bij partijen, maar daarin is kennelijk, zo blijkt uit het verzoek van de provincie, aan de provincie de toezegging gedaan dat de uitspraak in de bodemprocedure in mei 2013 jl. zou volgen. Die uitspraak van de bodemprocedure is er nog niet, maar met deze uitspraak is het besluit wel onomkeerbaar, want er worden straks bomen gekapt op het tracé.’

Leefomgeving inwoners Brunssum vernield

Volgens Wevers kan het niet zo zijn dat in tijden van crisis een overbodige weg of gedeelten ervan worden aangelegd zonder dat deze ooit  in gebruik kunnen worden genomen. ‘Voor de natuurgebieden zelf heeft dat misschien geen onomkeerbare gevolgen, maar ingebruikname leidt tot meer verkeer op aansluitende wegen door de Natura-2000 gebieden.’ En daarbij wordt de leefomgeving van 4000 woningen in Brunssum onomkeerbaar vernield door de sleuf die wordt aangelegd, stelt Wevers.

Provincie heeft extra kosten aan zichzelf te wijten
Dat meer uitstel de provincie op kosten zou jagen hebben ze dan aan zichzelf te wijten, vindt Wevers. ‘Het hele project kost al 550 miljoen. Mochten ze nu niet mogen bouwen, dan zou dat een fractie daarvan extra kosten. De provincie heeft een contract afgesloten met een aannemer voor 135 miljoen en zei tegen de tegenstanders dat dit een goede prijs was, maar er zit helemaal geen ontsnappingsclausule in. Goede prijs dus ja. Intussen hebben ze zo andere partijen, zoals de Milieufederatie en Natuurmonumenten, de mogelijkheid ontnomen een alternatief plan naar voren te brengen.’

Bijeenkomst
De actiegroep houdt op 25 september een grote bijeenkomst in Brunssum waar de plannen zullen worden gemaakt voor acties. ‘Dat doen we dan al om snelle bomenkap te voorkomen.’

UPDATE
Volgens de Raad van State heeft de heer Wevers de brief die naar de landsadvocaat van de provincie Limburg is gestuurd om te informeren naar de stand van zaken voor de voorlopige voorziening niet gekregen, omdat hij zelf geen voorlopige voorziening had ingediend. 'De heer Wevers heeft alle stukken uit de beroepsprocedure ontvangen, maar in de voorlopige voorziening was hij geen partij', aldus woordvoerder Wendy van der Sluis.

Reacties: 3

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Judith Lekkerkerker
Lees ook het pleidooi van Joey Rademakers voor de Netzstadt in plaats van de Buitenring op RUIMTEVOLK http://ruimtevolk.nl/blog/denkbeeld-parkstad-lim …
Geen Buitenring Parkstad
U kunt alle nieuws over komende acties en bijeenkomsten steeds lezen op www.buitenring.net
Paul Keulen / ZZP
Helemaal mee eens! Bovendien op 14 & 15 october aanstaande worden al 500 volwassen bomen gekapt in opdracht van provincie terwijl de provincie heeft toegezegd bij de RVS dat het stuk van 6 km. Niet in gebruik wordt genomen in afwachting uitspraak Bodum procedure . Dus wordt 35 miljoen uitgegeven zonder garantie dat er ooit verkeer op gaat rijden....
Advertentie