Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Katwijk: rijk frustreert woningbouw Valkenburg

De gemeente Katwijk zegt dat ze zo snel mogelijk woningen wil bouwen op het voormalige vliegkamp Valkenburg. Maar volgens wethouder Gerard Mostert wil het Rijksvastgoedbedrijf vasthouden aan de realisatie van dure woningen, terwijl de gemeente meer behoefte heeft aan woningen voor middeninkomens.

06 februari 2020
shutterstock-constructie.jpg

De gemeente Katwijk zegt dat ze zo snel mogelijk woningen wil bouwen op het voormalige vliegkamp Valkenburg. Maar volgens wethouder Gerard Mostert wil het Rijksvastgoedbedrijf vasthouden aan de realisatie van dure woningen, terwijl de gemeente meer behoefte heeft aan woningen voor middeninkomens.

Brief

De gemeente reageerde woensdag in een brief aan de Tweede Kamer op een eerdere vraag van kamerleden om in te grijpen in de vastgelopen onderhandelingen. Die vertraging ligt niet aan Katwijk, zo stelt de wethouder. ‘Zoals u weet is er met de regio afgesproken dat er 25 procent sociale woningbouw moet komen, 20% woningbouw voor middeninkomens en dan blijft er nog 55 procent ruimte over voor duurdere woningen (boven de NHG-grens van 328.000 euro). Het Rijksvastgoedbedrijf geeft aan dat die gemaakte afspraken niet uitgevoerd kunnen worden, omdat zij genoodzaakt zijn hier een hoge grondprijs voor te vragen om de cijfers in het zwart te houden.’

Betaalbaar

Volgens het gemeentebestuur is dat een probleem voor de realisatie van betaalbare woningen. Juist daar zit Katwijk om te springen, zegt Mostert tegen de lokale omroep. ‘Voor de juf, de politieagent, de verpleegkundige en de kleine zelfstandige. Die moeten daar ook kunnen wonen.’ In de brief stelt de gemeente voor om bovenop de 5000 geplande woningen nog 600 extra woningen te bouwen voor middeninkomens.

Discussie

De bouw van woningen op de voormalige luchthaven is altijd een discussiepunt geweest. De gemeenten en de provincie Zuid-Holland zijn in het verleden nooit erg enthousiast geweest over de uitbreiding, onder andere vanwege de verkeersbelasting op de al zeer drukke wegen in de regio. Door de aanleg van de Rijnlandroute, op dit moment in volle gang, zijn die bezwaren grotendeels weggenomen.

Partners

Maar de relatie tussen het Rijksvastgoedbedrijf en de betrokken gemeenten is altijd stroef geweest. Het zijn ook geen logische partners als het om gebiedsontwikkeling gaat: normaal gesproken heeft een gemeente ook een financieel belang in de ontwikkeling van ‘lege’ grond, maar in dit geval gaat het om rijksgronden, waarbij de winsten van de verkoop aan ontwikkelaars, direct terugvloeien in de rijkskas. Maar de gemeenten zijn wel verantwoordelijk voor de openbare ruimte en de verkeersaanpak. Volgens henzelf hebben ze wel de lasten, maar niet de lusten.

Reacties: 3

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

H. Wiersma / gepens.
Pas op Katwijk. Er moet gebouwd worden naar het woningbehoefteonderzoek..

Voor dat je het weet gaan grote bouwondernemingen (dure woningen) via de VVD-lobby met de winst aan de haal.
Jan Willem / Ambtenaar
Voor de juf, de politieagent, de verpleegkundige en de kleine zelfstandige.""



Kunnen we hier eens mee ophouden, wat zijn ze zielig hé. Nou.. ze zijn niet zielig en ze kunnen prima woonruimte vinden. Bouw dan voor de vuilnisman, schoonmaker, winkelmedewerkers.
Manu / Beleidsadviseur
Uit ervaring weet ik dat met het Rijk als vastgoedeigenaar zelf niet bepaald wil meedenken in gebiedsontwikkelingen. Alles lijkt te moeten wijken voor de zo hoog mogelijke grondopbrengst voor het Rijk.

Toen ik het eerdere bericht over de Kamervragen las, was me al meteen duidelijk dat hier weer een mooi spelletje wordt gespeeld door het Rijk. Ingrijpen zou gewoon machtsmisbruik zijn. Ook het Rijk moet zich houden aan regionale afspraken over woningbouwsegmenten en als de lagere grondprijs tot rode cijfers leidt, dan is dat zo. Gemeenten moeten ook afboeken om de actuele woningvraag te kunnen bedienen. Waarom geldt dat niet voor het Rijk?
Advertentie