of 63908 LinkedIn

Kamer hamert op meer controle van Tata

Het gezondheidsgevaar van de uitstoot van Tata Steel in IJmuiden voor de directe omgeving moet zo snel mogelijk worden opgelost, vinden alle partijen in de Tweede Kamer. Veel partijen denken dat de overheid daarom de invloed op het bedrijf moet vergroten, bijvoorbeeld door een overheidsbelang in de staalfabriek. Maar minister Stef Blok (Economische Zaken) ziet niets in die oplossing.

Het gezondheidsgevaar van de uitstoot van Tata Steel in IJmuiden voor de directe omgeving moet zo snel mogelijk worden opgelost, vinden alle partijen in de Tweede Kamer. Veel partijen denken dat de overheid daarom de invloed op het bedrijf moet vergroten, bijvoorbeeld door een overheidsbelang in de staalfabriek. Maar minister Stef Blok (Economische Zaken) ziet niets in die oplossing.

Gezondheidsgevaar

De Tweede Kamer debatteerde vandaag over de toekomst van Tata Steel en het recente RIVM-rapport waaruit bleek dat de uitstoot van de voormalige Hoogovens zorgt voor een groter gezondheidsgevaar van de omwonenden. Bovendien stoot Tata Steel een derde van alle industriële CO2 in Nederland uit.


Afspraken

Lokale overheden en het rijk hebben dit jaar al afspraken gemaakt met Tata om CO2 af te vangen en ondergronds op te slaan. De landelijke politiek is het erover eens dat het bedrijf alleen een toekomst in Nederland heeft als er geïnvesteerd wordt in een radicale vergroening van het productieproces waarbij geen CO2 en minimale schadelijke stoffen worden uitgestoten. Om meer invloed op die vergroening te krijgen en om ervoor te zorgen dat eventuele subsidies in IJmuiden worden besteed en niet verdwijnen naar de Indiase hoofdvestiging zien veel Kamerleden wel wat in een aandeelhouderschap van de overheid.


Regels

Maar volgens Blok zijn er in andere landen vrijwel alleen maar slechte ervaringen met het nationaliseren van de staalproductie. Het probleem is dat overheden zich dan in detail met de bedrijfsvoering moeten bemoeien, stelt hij. Bovendien moet het bedrijf zich gewoon houden aan de regels die het rijk en de provincie opstellen. ‘Voor welk probleem is dit een oplossing? Het is aan de overheid om te bepalen of er strengere regels moeten worden gesteld. Daarin moeten we niet marchanderen.’ Binnen die regels is het aan het bedrijf zelf op welke manier aan die normen moet worden voldaan, vindt Blok.


Vertrouwen

Maar het probleem is dat de Kamerleden geen vertrouwen lijken te hebben in de beloftes van het bedrijf. Tata heeft jarenlang de regels opgerekt en overtreden, zonder dat die overtredingen consequenties hadden, zeggen een aantal Kamerleden. Zonder grote druk vanuit de politiek zal het bedrijf, dat eigenlijk van de vestiging in IJmuiden af wil, niet gaan bewegen, vreest SP-Kamerlid Renske Leijten. En dat maakt het gevaar voor de gezondheid van omwonenden niet minder. ‘De oplossing ligt niet in Mumbai.’

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door anand (adviseur) op
overhevelen naar china. net als alle andere europese industrie.
Door Bimie Janssen (Ambtenaar) op
@Spijker: een bedrijfsverplaatsing? Waarom? Als beloning voor goed gedrag? Sorry, maar Nederland is echt te klein voor dit soort industrie. Tata mag weg en liefst snel ook. We missen er niks aan en ons land kan inderdaad een stukje mooier worden aan de kust.
Door Spijker (n.v.t.) op
Een belangrijk element wat in de discussie nogal is ondergesneeuwd is de mogelijkheid om het bedrijf volledig naar een betere locatie en onder de meest efficiënte en duurzame randvoorwaarden te verplaatsen. Dat zou betekenen dat de (rijks)Overheid het huidige bedrijf geheel zou kunnen/moeten opkopen (slopen, saneren) en daarna voor woningbouw van 60.000 (?) beschikbaar kan stellen.
Voordelen:
-een geweldige impuls (o.a. ook economisch en qua werkgelegenheid) aan de woningbouw en mogelijkheden voor toerisme rond Velsen, IJmuiden en Wijk aan Zee.
-betere en snelle faciliteiten voor een gemoderniseerd Tata Steel. elders (in Noord-Holland?).
-het voordeel van de grondtransacties kan door de (rijks)overheid worden ingebracht in een nieuwe fabriek.



Door drs. E. Nabled op
Om echt een schoon Tata Steel te realiseren - of beter nog: af te dwingen - zal als eerste strategische stap het milieubeleid en het toezicht moeten worden weggehaald bij de provincie Noord-Holland. Noord-Holland zit al meer dan 50 jaar in het pak genaaid van eerst Hoogovens en daarna Tata Steel: zie het droeve resultaat.
Door Bimie Janssen (Ambtenaar) op
Dit kabinet met heel veel VVD-bloed, is een kabinet van de grote bedrijven. Het is al lang duidelijk dat BV Nederland niet drijft op deze grote bedrijven. Sterker grote bedrijven zitten in Nederland vanwege de sterke infrastructuur waarbij ze als dank ook de belastingen volop mogen ontwijken. Tata levert per saldo niks meer op voor Nederland. De goede techneuten komen sowieso snel weer aan de slag en ook voor het vieze werk zijn er genoeg schonere alternatieven. De vervuiling die dit bedrijf achterlaat gaat ons nog miljarden kosten om op te ruimen. Conclusie heel snel stoppen met dit bedrijf.
Door Bertus (Beleidsadviseur) op
Volledig eens met criticus. Er wordt wel een beetje laat gehamerd. Het is alleen voor de bühne.
Door Criticus op
"Maar het probleem is dat de Kamerleden geen vertrouwen lijken te hebben in de beloftes van het bedrijf. Tata heeft jarenlang de regels opgerekt en overtreden, zonder dat die overtredingen consequenties hadden" .
Ondernemers zoeken altijd de grens op. Dat overtredingen zonder consequenties blijven, is allee de politiek aan te rekenen! Het wantrouwen zou dus niet op Tata gericht moeten zijn, maar op het handhavend vermogen van de politici.
Door Henk op
TATA moet gewoon weg. Punt uit. En geen ontsnappingsroute van Blok