of 59147 LinkedIn

Kabinet wil slechts twee soorten mileuzones

Het kabinet wil het aantal soorten milieuzones terugbrengen tot twee. Het AD schrijft dat staatssecretaris Van Veldhoven (Infrastructuur, D66) binnenkort de plannen opstuurt naar de Tweede Kamer en de gemeenten. De maatregel moet een einde maken aan de grote verscheidenheid aan regels rondom Nederlandse milieuzones.
3 reacties

Het kabinet wil het aantal soorten milieuzones terugbrengen tot twee. Het AD schrijft dat staatssecretaris Van Veldhoven (Infrastructuur, D66) binnenkort de plannen opstuurt naar de Tweede Kamer en de gemeenten. De maatregel moet een einde maken aan de grote verscheidenheid aan regels rondom Nederlandse milieuzones.

Streng of mild

De opties bestaan volgens het AD uit een strenge norm, die dieselauto’s en -busjes ouder dan 2006 weert, en een mildere variant waarbij voertuigen ouder dan 2001 de stad niet meer in mogen. Het zal tijd kosten om de wet- en regelgeving waterdicht te maken, dus de verwachting is dat de nieuwe regels niet voor 1 januari 2020 worden ingevoerd.

 

Veel regels

Momenteel lopen de regels zeer uiteen. Maastricht wilde de Duitse milieusticker verplicht stellen. Arnhem kondigde aan een strengere norm in te voeren dan de rest van het land om aan de Europese fijnstofnormen te voldoen. En in Amsterdam, Rotterdam en Utrecht zijn de regels weer anders.

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door V6 op
Niet twee maar nul milieuzones zou het moeten zijn. Effecten van die zones zijn nauwelijks meetbaar en al helemaal niet merkbaar. De straten worden nog voller met allemaal bordjes en dure technologie wordt ingezet voor handhaving, en dat voor dit non-isssue (in NL). Terwijl irritante scooters en opgevoerde Golfjes met petjes ongehinderd door kunnen blijven scheuren. Weg met dat GL-gehobby.
Door Piet Kasso (gamer) op
Wetenschappelijk gezien leveren die zones geen zinnige milieuwinst op. Milieu Fashion dus....met verspilling van belastinggeld als gevolg.
Door Hans (afdelingsmanager) op
En doe dan eindelijk ook iets aan de grootste vervuilers: brommers en scooters en vooral schepen. In de havens van Rotterdam en Amsterdam - vlakbij de milieuzone, maar net er buiten (vindingrijk bedacht!) - liggen die schepen honderden tonnen stookolie per uur te verstoken, alleen voor hun eigen stroomopwekking. Walstroom is te duur!