Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Kabinet overruled gemeenten bij aanpak overwegen

De aanpak van onbewaakte overwegen gaat volgens staatssecretaris Stientje van Veldhoven te traag. Het kabinet wil nu voortaan zelf kunnen beslissen om een onbewaakte overgang op te heffen of af te sluiten, zonder besluit van de gemeente of landeigenaar. Dat zegt Van Veldhoven in een brief aan het kabinet.

12 juli 2021
shutterstock-618800831.jpg

De aanpak van onbewaakte overwegen gaat volgens staatssecretaris Stientje van Veldhoven te traag. Het kabinet wil nu voortaan zelf kunnen beslissen om een onbewaakte overgang op te heffen of af te sluiten, zonder besluit van de gemeente of landeigenaar. Dat zegt Van Veldhoven in een brief aan het kabinet.

Budget

Het kabinet hamert al jaren op het afsluiten van onbewaakte spoorwegovergangen. Sinds 2014 bestaat al het Landelijk Verbeterprogramma Overwegen (LVO), waarin rijk, gemeenten en spoorbeheerder Prorail samenwerken om de veiligheid op overwegen te verbeteren. Het aantal dodelijke ongevallen is sinds 2000 afgenomen, maar nog steeds zijn er meer dan 200 overgangen zonder beveiliging met lichten, geluidssignalen en spoorbomen. Vorig jaar stelde Van Veldhoven nog dat de laatste onbewaakte spoorwegovergang eind 2023 gesloten moet zijn, maar ondanks een flink budget van 194 miljoen euro om dat mogelijk te maken, is afsluiting een te tijdrovend proces.

 

Haast

Vorige maand riep FNV-bestuurder Henri Jansen de overheden, Prorail en vervoerders nog op om meer haast te maken met de afsluitingen. Van de dodelijke ongevallen op spoorwegovergangen valt de meerderheid nog altijd op onbewaakte overgangen. ‘Vanaf 2003 verschijnen er al rapporten die zeggen dat onbeveiligde overwegen dicht moeten of beveiligd. We zijn nu achttien jaar en vele slachtoffers verder en weer zijn er mensen omgekomen. Dit moet stoppen'.

 

Impasse

Maar het rijk kan nog niet zomaar een overweg afsluiten. Daarvoor is toestemming van een grondeigenaar nodig, en moeten gemeenten een soms langdurige juridische procedure volgen. ‘Gesprekken hierover met gemeenten, omwonenden, grondeigenaren en gebruikers van de overwegen kosten vaak veel tijd en kunnen soms in een juridische en bestuurlijke impasse raken,’ schrijft de staatssecretaris.

 

Aanwijsbevoegdheid

Daarom wil ze in de Spoorwegwet een aanwijsbevoegdheid opnemen, waarmee een bewindspersoon de beveiliging van een overweg kan afdwingen of een overweg kan sluiten. Ook kan een gemeente worden gedwongen om mee te betalen aan het beveiligen van een overweg. De wijziging moet op 1 januari 2022 van kracht worden.

Reacties: 3

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Jan
Uit een oogpunt van veiligheid juich ik dit toe. Maar uit een oogpunt van rechtszekerheid niet. De zoveelste aantasting van het eigendomsrecht. Waarom in de gevallen waarin de grondeigenaar bezwaar heeft niet ingezet op slagbomen plus knipperlichten met geluid? Als de overheid de kosten daarvan voor haar rekening neemt, zal geen enkele grondeigenaar protesteren, voorspel ik.
Gerard
Waarom niet inzetten op slagbomen met knipperlichten beste Jan? Misschien omdat die € 1 miljoen per stuk kosten?
Jan
@Nuchter. Geloof je het zelf? Kan niet waar zijn. Afgezien daarvan: alternatieven, zoals nieuwe ontsluitingswegen aanleggen, kosten ook veel geld.
Advertentie