Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Jongeren spoelen vaakst troep door toilet

De meeste jongeren weten niet wat een waterschap doet, blijkt uit een onderzoek van Ruigrok Netpanel in opdracht van de Unie van Waterschappen. Ze zijn ook het minst bereid om korter te douchen voor een beter klimaat.

19 maart 2019
Katwijk-Waterzuivering-RWZI.jpg

De meeste jongeren weten niet wat een waterschap doet, blijkt uit een onderzoek van Ruigrok Netpanel in opdracht van de Unie van Waterschappen. Ze zijn ook van alle leeftijdsgroepen het minst bereid om korter te douchen voor een beter klimaat.

Matig

Terwijl sommige jongeren staken en demonstreren voor een beter klimaatbeleid, zijn de meeste van hun leeftijdsgenoten maar matig op de hoogte van het werk van de waterschappen. Van de jongeren tussen de 18 en 24 jaar heeft 35% wel eens van het waterschap gehoord en weet wat ze doen. Het gemiddelde van Nederlanders is 50%. Ze vinden het waterschap minder belangrijk dan de gemiddelde Nederlander, en zijn niet op de hoogte van het feit dat ze waterschapsbelasting moeten betalen. Slechts 28% van de jongeren wil gaan stemmen voor de waterschappen.

Troep

Vergeleken met hun oudere landgenoten zijn jongeren bovendien niet erg milieubewust als het om (afval)water gaat: ze spoelen de meeste troep, zoals hygienische doekjes of menstruatieproducten door het toilet. Ze zijn ook een stuk minder bereid om aanpassingen te doen voor een beter klimaat. Waar landelijk 67% zegt korter of minder te douchen, doet slechts 44% van de jongeren dit. 

Bedrijfsleven

Op de vraag wie er moet opdraaien voor het schoonmaken van vervuild water in plassen, sloten en natuurgebieden kijken Nederlanders van alle leeftijden bij voorkeur naar het bedrijfsleven (63%) en de overheid (52%). Uit een andere enquete over het Klimaatakkoord, eerder deze week gehouden door I&O Research in opdracht van het AD, blijkt dat ook; een grote meerderheid van de ondervraagden vindt het terecht dat het bedrijfsleven, via een CO2-heffing, meer meebetaalt aan klimaatmaatregelen. 

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie