Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

IPO: provinciale wegen niet zomaar verbreden

Provinciale wegen zijn te smal, zo blijkt uit onderzoek. Volgens het IPO is verbreding -zo al noodzakelijk- een hele klus.

13 augustus 2013

Het is een illusie om te denken dat alle provinciale wegen op korte termijn even met ruim een meter verbreed kunnen worden. ‘Die wegen zijn historisch zo gegroeid, daar staat van alles langs, van huizen tot bomen tot noem maar op’.

'Tien procent minder slachtoffers'
Dat is de eerste reactie van het Interprovinciaal Overleg  IPO op een deze week verschenen rapport waarin de provinciale wegen te smal worden bevonden om veilig te zijn. De Stichting  Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid constateerde na onderzoek dat verbreding tien procent minder verkeersslachtoffers zou opleveren.

Gebiedsontlsuitende wegen 

Het gaat om 25.000 kilometer zogenoemde 80 kilometerwegen, in de volksmond provinciale wegen genaamd. ‘Maar eigenlijk hebben de provincies van deze gebieds-ontsluitende wegen slechts 8.000 kilometer in beheer, de rest  valt onder gemeenten en Rijk', aldus IPO-woordvoerder Sander Hage.


Ruim een meter erbij

Hoe dan ook zouden de rijbanen van deze wegen volgens het SWOV met elk 60 centimeter verbreed moeten worden van 2,75 nu naar 3,35 meter in de toekomst. 

‘De totale weg wordt dan dus meer dan een meter breed. Dat is nogal wat, als je weet hoeveel obstakels je dan weg moet halen.'

Verbreding: harder rijden

Hij benadrukt dat het IPO het rapport nog moet bestuderen, maar ziet op voorhand ook een mogelijk nadeel van verbreding van de weg: ‘ Dan denken mensen eerder dat het om een autoweg gaat. Als je niet oppast zullen ze dus harder gaan rijden, waardoor de veiligheid eerder afneemt dan toeneemt.

 
Smaller door middenberm 

Veel provinciale wegen hebben juist de laatste jaren een bolle lage middenberm gekregen, waardoor de weghelften alleen maar smaler zijn geworden. Het IPO heeft niet de indruk dat hierdoor meer ongelukken zijn ontstaan. ‘Het benadrukt het karakter van een tweebaansweg  met tegenliggers , waar je gewoon niet te hard moet rijden’.

Reacties: 10

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Andries van den Berg / gemeenteraadslid Leidschendam-Voorburg, SP-fractie
Als we op deze wegen langzamer gaan rijden, bv 60 km per uur, worden ze ook veiliger ! Is ook nog eens beter voor het milieu.
JJMoes
Ziet men niet dat dit rapport slechts ten doel heeft het heffingsgebied voor de flitsende tollenaren te vergroten?Want dé oplossing is natuurlijk 40, 50 of 60 km/u met de bijbehorende trajectcontrole.Wat is nu werkelijk de kans een ongeluk te krijgen op deze wegen? Kijk, met een slok op is elke weg te smal, moet elke bocht veranderd worden in minstens één rotonde. O ja, hoe is de stand van de opdrachtenportefeuille van de wegenbouwers c.a.?Laat het IPO zich druk maken over de onderhoudstoestand van menige provinciale weg.
M.J. Kappers / kiezer
Hr, sneuf maakt juiste opmerkingen, maar raakt aan het einde de draad kwijt. Het rapport komt van het SWOV, niet van het IPO. Staat in dat rapport iets over andere aspecten dan de weg-breedte? Behalve snelheid kan ook de breedte van de vrachtauto's beperkt worden en dan graag zonder ontheffings- mogelijkheid .
John / Adm. medewerker
@JHAGM Sneuf van Toetellaere (BD)

Geeuw
Jan
Gewoon net als binnen de bebouwde kom (niet zijnde 30 km gebied) ook op provinciale wegen 50 km per uur als maximum aangeven. Levert geen misverstanden (en dus minder bonnen) op en is veiliger.
Michiel / Afgestudeerd HBO-Journalistiek (kasmedewerker)
"Dan denken mensen eerder dat het om een autoweg gaat. Als je niet oppast zullen ze dus harder gaan rijden, waardoor de veiligheid eerder afneemt dan toeneemt."

Wat is er mis met 100 op provinciale wegen, dat doen ze duitsland al heel lang. Het enige irritante daar is wanneer er een nederlander of bejaarde (of het allerergste: een nederlandse bejaarde) tussen de 60 en 80 rijdt.

Verbreed dus die wegen en maak ze 100 km per uur.

Haal ook gelijk alle 120 borden weg van de snelweg zodat we echt een maximum snelheid van 130 hebben, ipv dit nep max limiet dat op minder dan de helft van de snelwegen minder dan de helft van de tijd mag.

Autorijden is inherent gevaarlijk. Het idee dat de verkeersdoden maar terug gedrongen moeten worden is belachelijk zolang we mensen die de regels breken alleen maar bekeuren. Stop het bekeuren en start met bij elk vergrijp het rijbewijs innemen. Je hebt het nodig voor je werk: dan had je maar niet te hard moeten rijden. Heb je haast: dan heb je nu PECH. Ik zeg bij 10 km te hard een week je rijbewijs kwijt. 3 keer (welk vergrijp dan ook) per jaar of in 1 keer meer dan 30km per uur te hard: ga maar weer examen doen.

Moet je zien hoe snel nederlanders ineens goed gaan rijden.

maar ja dan is de staat failliet he. Dan zie je ook gelijk waarom nederland de hard rijders nodig heeft...net als de rokers... het zijn gewoon melkkoeien die nooit moeten stoppen... voor ons allemaal.



jakov / vml. controller gemeente
Gevaarlijke wegen bestaan niet. De mensen die daar op rijden zijn gevaarlijk.

In april van Toronto naar Montreal (Canada) gereden. Maximale snelheid 100 km/uur. In de praktijk komt dat neer op 110 km/uur. .....
gerrie
Iedereen op de weg is gek, behalve ik. Tijdens rijexamen iedere kandidaat een psygologische test laten afleggen. Komt 90% niet meer achter het stuur. Diemhebben totaal geen inzicht hoe je moet rijden.
Frank van den Hoven / Redacteur
Blijkens deze zin dreigen de provinciale wegen kennelijk juist drastisch versmáld te worden: "De totale weg wordt dan dus meer dan een meter breed." ;-)
H. Wiersma / sr. beleidsadviseur (gepens.)
Inderdaad een onzinnig voorstel van lobbyende veiligheidsmalloten en wegenbouwers die om werk verlegen zitten. Naar mate wegen steeds intensiever worden gebruikt nemen ook de risico's automatisch toe. Maak eens in Europees verband duidelijke afspraken over verkeerssnelheden. 90 km op de zgn. B-wegen (net als in Frankrijk) lijkt me zonder enig probleem best mogelijk.
Advertentie