Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

IPO: ANWB-onderzoek veiligheid wegen eendimensionaal

Het Interprovinciaal Overleg (IPO) zet kanttekeningen bij de onderzoeksmethode van de ANWB waarmee het de veiligheid van provinciale wegen heeft beoordeeld. 'Het onderzoek houdt geen rekening met andere factoren dan de wegen zelf.'

10 september 2013

Het Interprovinciaal Overleg (IPO) noemt het ANWB-onderzoek naar de veiligheid van provinciale wegen eendimensionaal. ‘Naar het gedrag van automobilisten wordt niet gekeken en het onderzoek houdt onvoldoende rekening met andere functies van wegen.’

Kwart verkeersslachtoffers op provinciale wegen
De ANWB presenteerde dinsdag de resultaten van een onderzoek naar de veiligheid van provinciale wegen. Daaruit blijkt dat 62 procent van deze wegen niet veilig genoeg is. Dagelijks vallen er in het Nederlandse verkeer 2 doden en 50 gewonden: een kwart van die slachtoffers valt op provinciale wegen, aldus het rapport de ANWB. Cijfers die het IPO niet betwist. IPO-woordvoerder Hanneke Andringa: ‘We bekritiseren we de onderzoeksmethode van de ANWB. Deze houdt geen rekening met andere factoren dan de wegen zelf.’


Onderzoek is eendimensionaal

Het IPO vindt iedere aandacht voor verkeersveiligheid goed. ‘Natuurlijk willen we allemaal minder verkeersdoden.’ Maar toch zet ze kanttekeningen bij het ANWB-onderzoek. ‘Het onderzoek is eendimensionaal. Met het gedrag van automobilisten wordt geen rekening gehouden en de resultaten worden niet naast feitelijke ongevallencijfers gelegd. Daarbij hebben wij als provincies te maken met andere functies van de weg en daar houdt dit rapport geen rekening mee.’

Permanent aandacht voor verkeersveiligheid
Volgens de ANWB zou het verbeteren van de verkeersveiligheid op provinciale wegen topprioriteit moeten zijn, maar is deze topprioriteit weggezakt. Het IPO bestrijdt dat. ‘Bij ons is permanente aandacht voor verkeersveiligheid.’ Met de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) ontwikkelt het IPO een meetmethode voor verkeersveiligheid met een breder perspectief.

Wegen te smal
Dat is opvallend, want deze stichting bracht vorige maand nog een rapport uit, waaruit bleek dat Nederlandse provinciale wegen met 7,5 meter tot de krapste ter wereld behoren en bepleitte verbreding van de wegen. Het IPO bevestigt dat deze uitkomst en zijn visie haaks op elkaar staan. ‘We hebben daar toen ook op gereageerd. Los daarvan zijn we met hen met de nieuwe meetmethode bezig. Het pleidooi van het SWOV willen we in een breed perspectief zetten.’

Wegennet niet opnieuw tekenen
De methode van de ANWB hield in dat met een speciale meetwagen over 8500 kilometer provinciale weg is gereden en de veiligheid ervan in maximaal vijf sterren werd beoordeeld. De ANWB ziet het liefst alle wegen op drie sterren, maar hier bleek 55 procent op twee sterren en 7 procent op een ster te zitten. Andringa: ‘De ANWB houdt geen rekening met het feit dat er veel verschillende soorten provinciale wegen zijn. Daar moeten ze dan ook overheen rijden. Daarbij hebben wij niet een eindeloze pot geld tot onze beschikking en te maken met ruimtelijke inpassingsmogelijkheden. we kunnen niet de kaart helemaal opnieuw tekenen.’

Smallere wegen juist positief
De wegen kunnen volgens de ANWB met simpele maatregelen veiliger worden gemaakt zonder het landelijke karakter aan te tasten. Ze bepleit een verbreding van rijstroken en een bredere scheiding tussen rijbanen of een fysieke rijbaanscheiding. Ook moeten objecten in de berm, zoals bomen, beter worden afgeschermd en moeten onveilige situaties op kruispunten worden aangepakt. ‘Dat betekent dat we toch iets moeten doen buiten de huidige rijstroken’, concludeert Andringa. ‘Veel wegen hebben al een opvallende nieuwe middenberm waardoor de weghelften smaller zijn geworden. Wij vinden dat een positief aspect. Dat staat haaks op de sterren van de ANWB voor de breedte van de weg. Een smallere rijweg heeft invloed op het rijgedrag. Je moet beter opletten.’

Ook fietsers belangrijk
De ANWB zal aan haar leden vragen welke wegen het eerst moeten worden aangepakt en daarvoor lobbyen bij de provincies. ‘Wij vinden dat ook interessant om te weten’, zegt Andringa. ‘Maar we nemen dit mee naast andere zaken waar we ook geld voor moeten uittrekken en dat geld is niet eindeloos. Voor provincies zijn bijvoorbeeld fietsers ook belangrijk. Dat is een groeiende groep verkeersgebruikers die ook slachtoffer worden van verkeersongevallen. Dat neemt het ANWB-onderzoek ook niet mee.’

Meetmethode in december klaar
De nieuwe meetmethode moet aan het eind van dit jaar gereed zijn, waarna deze in 2014 zal worden toegepast. ‘In de tussentijd werken we permanent aan de verkeersveiligheid. Iedere provincie heeft daarin zijn eigen prioriteiten.’

Reacties: 5

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Pierre
Vreemd verweer. " Naar de functies van de weg wordt in het onderzoek niet gekeken" Dan een wellicht wederom eendimensionale reactie daarop: iedere weg buiten de bebouwde kom met een maximumsnelheid tot 80 km heeft louter gebiedsontsluiting als doel.

Wat heeft de cryptische stelling daarover van ipo nu te maken met de verklaring van ongevallen op provinciale wegen?
Ook de stelling dat ook fietsers ongelukken overkomen kan ik niet plaatsen als weerwoord op het ANWB rapport. Rijden die fietsers dan ook op N-wegen? Zo ja, dan snap ik dat ze worden plat gereden -;) . Of is het een minder ter zake kritiekpunt dat ANWB zich in het rapport alleen in zet voor automobilisten?

Verrekte weinig provincies lijken te willen investeren in aanpassingen van wegen ter voorkoming van ongelukken. Hooguit af en toe eens een rotonde om snelheid eruit te halen. De meeste lagere overheden hebben gewoon geen zin om veel geld in wegen te stoppen. Dat is politiek niet aantrekkelijk genoeg. Dat lijkt mij de banale verklaring.

Ruimtelijke inpassing bij provinciale wegen als belemmering lijkt me een non-argument. Waarom slagen gemeenten dan wel in realisatie van wegaanpassingen in een veel dichtbevolkter gebied?

IPO moet snel meer gaan doen met de bevindingen ipv alleen maar weer doorzichtige vertragingstactiek toe te passen door nieuwe meetmethodes aan te kondigen. Zijn bij de nieuwe methode de slachtoffers dan minder gewond of minder dood? Krijgen we weer eerst een jaar discussie over de meetmethodiek? Encwanner gaat er dan iets aan de wegen gebeuren, zonder inderdaad een heel nieuw net te ontwerpen?
SJ Bier
ik lees in het ANWB rapport dat ze de EuroRAP methode gebruikt hebben, die onder andere is vastgesteld met medewerking van SWOV..



Waarom is het nodig om IPO en SWOV een alternatieve methode te laten ontwikkelen?



Volgens het rapport "ligt [EuroRAP], net als het programma EuroNCAP (European New Car Assessment Programme) aan de basis van het principe ‘safer drivers, in safer cars, on safer roads’. Daarbij is het uitgangspunt dat een bestuurder die rijdt op een 5-sterren weg, kiest voor een 5-sterren auto én de verkeersregels respecteert, een eventueel

ongeval moet kunnen overleven."



Helder uitgangspunt denk ik.
WW Jansen
Ik heb geen problemen met het standpunt van IPO.

In Nederland gaan automobilisten sneller rijden zodra de weg wordt verbreed.

Iedereen die wel eens vanuit Frankrijk naar Nederland is gefietst kan beamen dat het verkeersgedrag van automobilisten horkeriger wordt naarmate je noordelijker komt.



Als reactie op Pierre.

In mijn woonomgeving zijn meerdere N-wegen waarop fietsers geen andere keus hebben dan zich te mengen in het autoverkeer. De maximumsnelheid is dan wel 60 km/uur. Maar veel respect van de automobilisten voor mijn kwetsbare positie heb ik nooit ervaren.
Lady
Het lijkt mij niet zinnig om de veiligheid van provinciale wegen met bijvoorbeeld snelwegen te vergelijken. Immers, op snelwegen rijdt het verkeer (doorgaans) dezelfde kant op, zijn er geen kruisingen en steken er geen wandelaars of fietsers over, om maar enkele details te noemen. De idee dat provinciale wegen net zo veilig kunnen worden als snelwegen is gezien de omvang van dat wegennet en inderdaad het gebruik door verschillende weggebruikers een utopie tenzij men over ongelimiteerde middelen beschikt danwel de snelheid terugbrengt tot die van paard en koets. Dit betekent niet dat er aan veiligheid niets moet gebeuren, maar vergelijken van appels en peren heeft nooit iets anders opgeleverd dan dat er verschillen zijn. Misschien is vergelijking van veiligheid van provinciale onderling een verstandiger uitgangspunt.
G. van Woerkom / hoofddirecteur
Opmerkelijk

De reactie van woordvoerder mevrouw Andringa op het ANWB rapport over de veiligheid op de provinciale wegen is op zijn minst opmerkelijk te noemen. Vanuit het defensief redeneren maakt al snel een vreemde indruk en als het niet in lijn is met de woorden van de portefeuillehouder tijdens de in ontvangstneming, kan deze reactie niet echt serieus nemen.

De toegepaste EuroRAP methode is een wezenlijke toevoeging aan het beschikbare instrumentarium om de veiligheid op wegen te verbeteren. Het is het eerste systeem dat een preventieve benadering kiest i.t.t de curatieve aanpak die tot nu toe gebruikt is. Ook vraagt de ANWB niet om een eindeloze pot geld. Gebruikmaking van bestaande middelen bij grootschalig onderhoud kan al heel veel opleveren.

Het beste lijkt het me de reactie van de woordvoerder te vergeten en ons te richten op de verbetering van de veiligheid van de provinciale wegen zoals Gedeputeerde Van Lunteren onderstreepte. Een aanpak die volgens de SWOV ook significant resultaat oplevert.

G. van Woerkom,

Hoofddirecteur ANWB

Advertentie