IPO: ANWB-onderzoek veiligheid wegen eendimensionaal
Het Interprovinciaal Overleg (IPO) zet kanttekeningen bij de onderzoeksmethode van de ANWB waarmee het de veiligheid van provinciale wegen heeft beoordeeld. 'Het onderzoek houdt geen rekening met andere factoren dan de wegen zelf.'
Het Interprovinciaal Overleg (IPO) noemt het ANWB-onderzoek naar de veiligheid van provinciale wegen eendimensionaal. ‘Naar het gedrag van automobilisten wordt niet gekeken en het onderzoek houdt onvoldoende rekening met andere functies van wegen.’
Kwart verkeersslachtoffers op provinciale wegen
De ANWB presenteerde dinsdag de resultaten van een onderzoek naar de veiligheid van provinciale wegen. Daaruit blijkt dat 62 procent van deze wegen niet veilig genoeg is. Dagelijks vallen er in het Nederlandse verkeer 2 doden en 50 gewonden: een kwart van die slachtoffers valt op provinciale wegen, aldus het rapport de ANWB. Cijfers die het IPO niet betwist. IPO-woordvoerder Hanneke Andringa: ‘We bekritiseren we de onderzoeksmethode van de ANWB. Deze houdt geen rekening met andere factoren dan de wegen zelf.’
Onderzoek is eendimensionaal
Het IPO vindt iedere aandacht voor verkeersveiligheid goed. ‘Natuurlijk willen we allemaal minder verkeersdoden.’ Maar toch zet ze kanttekeningen bij het ANWB-onderzoek. ‘Het onderzoek is eendimensionaal. Met het gedrag van automobilisten wordt geen rekening gehouden en de resultaten worden niet naast feitelijke ongevallencijfers gelegd. Daarbij hebben wij als provincies te maken met andere functies van de weg en daar houdt dit rapport geen rekening mee.’
Permanent aandacht voor verkeersveiligheid
Volgens de ANWB zou het verbeteren van de verkeersveiligheid op provinciale wegen topprioriteit moeten zijn, maar is deze topprioriteit weggezakt. Het IPO bestrijdt dat. ‘Bij ons is permanente aandacht voor verkeersveiligheid.’ Met de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) ontwikkelt het IPO een meetmethode voor verkeersveiligheid met een breder perspectief.
Wegen te smal
Dat is opvallend, want deze stichting bracht vorige maand nog een rapport uit, waaruit bleek dat Nederlandse provinciale wegen met 7,5 meter tot de krapste ter wereld behoren en bepleitte verbreding van de wegen. Het IPO bevestigt dat deze uitkomst en zijn visie haaks op elkaar staan. ‘We hebben daar toen ook op gereageerd. Los daarvan zijn we met hen met de nieuwe meetmethode bezig. Het pleidooi van het SWOV willen we in een breed perspectief zetten.’
Wegennet niet opnieuw tekenen
De methode van de ANWB hield in dat met een speciale meetwagen over 8500 kilometer provinciale weg is gereden en de veiligheid ervan in maximaal vijf sterren werd beoordeeld. De ANWB ziet het liefst alle wegen op drie sterren, maar hier bleek 55 procent op twee sterren en 7 procent op een ster te zitten. Andringa: ‘De ANWB houdt geen rekening met het feit dat er veel verschillende soorten provinciale wegen zijn. Daar moeten ze dan ook overheen rijden. Daarbij hebben wij niet een eindeloze pot geld tot onze beschikking en te maken met ruimtelijke inpassingsmogelijkheden. we kunnen niet de kaart helemaal opnieuw tekenen.’
Smallere wegen juist positief
De wegen kunnen volgens de ANWB met simpele maatregelen veiliger worden gemaakt zonder het landelijke karakter aan te tasten. Ze bepleit een verbreding van rijstroken en een bredere scheiding tussen rijbanen of een fysieke rijbaanscheiding. Ook moeten objecten in de berm, zoals bomen, beter worden afgeschermd en moeten onveilige situaties op kruispunten worden aangepakt. ‘Dat betekent dat we toch iets moeten doen buiten de huidige rijstroken’, concludeert Andringa. ‘Veel wegen hebben al een opvallende nieuwe middenberm waardoor de weghelften smaller zijn geworden. Wij vinden dat een positief aspect. Dat staat haaks op de sterren van de ANWB voor de breedte van de weg. Een smallere rijweg heeft invloed op het rijgedrag. Je moet beter opletten.’
Ook fietsers belangrijk
De ANWB zal aan haar leden vragen welke wegen het eerst moeten worden aangepakt en daarvoor lobbyen bij de provincies. ‘Wij vinden dat ook interessant om te weten’, zegt Andringa. ‘Maar we nemen dit mee naast andere zaken waar we ook geld voor moeten uittrekken en dat geld is niet eindeloos. Voor provincies zijn bijvoorbeeld fietsers ook belangrijk. Dat is een groeiende groep verkeersgebruikers die ook slachtoffer worden van verkeersongevallen. Dat neemt het ANWB-onderzoek ook niet mee.’
Meetmethode in december klaar
De nieuwe meetmethode moet aan het eind van dit jaar gereed zijn, waarna deze in 2014 zal worden toegepast. ‘In de tussentijd werken we permanent aan de verkeersveiligheid. Iedere provincie heeft daarin zijn eigen prioriteiten.’
Wat heeft de cryptische stelling daarover van ipo nu te maken met de verklaring van ongevallen op provinciale wegen?
Ook de stelling dat ook fietsers ongelukken overkomen kan ik niet plaatsen als weerwoord op het ANWB rapport. Rijden die fietsers dan ook op N-wegen? Zo ja, dan snap ik dat ze worden plat gereden -;) . Of is het een minder ter zake kritiekpunt dat ANWB zich in het rapport alleen in zet voor automobilisten?
Verrekte weinig provincies lijken te willen investeren in aanpassingen van wegen ter voorkoming van ongelukken. Hooguit af en toe eens een rotonde om snelheid eruit te halen. De meeste lagere overheden hebben gewoon geen zin om veel geld in wegen te stoppen. Dat is politiek niet aantrekkelijk genoeg. Dat lijkt mij de banale verklaring.
Ruimtelijke inpassing bij provinciale wegen als belemmering lijkt me een non-argument. Waarom slagen gemeenten dan wel in realisatie van wegaanpassingen in een veel dichtbevolkter gebied?
IPO moet snel meer gaan doen met de bevindingen ipv alleen maar weer doorzichtige vertragingstactiek toe te passen door nieuwe meetmethodes aan te kondigen. Zijn bij de nieuwe methode de slachtoffers dan minder gewond of minder dood? Krijgen we weer eerst een jaar discussie over de meetmethodiek? Encwanner gaat er dan iets aan de wegen gebeuren, zonder inderdaad een heel nieuw net te ontwerpen?