of 63561 LinkedIn

IJmond-gemeenten willen meer aandacht voor ondergrond

Om de energietransitie voor elkaar te krijgen, is veel ondergrondse infrastructuur nodig. Maar juist in die ondergrond is het op sommige plaatsen al vol. Volgens de gemeenten in de industriële IJmond moeten overheden een eenduidig beleid voeren over de gevolgen die de ruimtelijke inpassing van energiemaatregelen heeft op de ondergrond.

Om de energietransitie voor elkaar te krijgen, is veel ondergrondse infrastructuur nodig. Maar juist in die ondergrond is het op sommige plaatsen al vol met kabels en leidingen. Volgens de gemeenten in de industriële IJmond moeten overheden een eenduidig beleid voeren over de gevolgen die de ruimtelijke inpassing van energiemaatregelen heeft op de ondergrond.

Zorgen

Dat betogen de gemeenten Velsen, Heemskerk en Beverwijk in een motie aan de ledenvergadering van de VNG van komende woensdag. De gemeenten maken zich zorgen over de ruimte die ondergronds nodig is voor de infrastructuur van de energietransitie. Naar verwachting zal de toenemende elektrificatie van het verwarmen van de woning tot een vervijfvoudiging van het stroomgebruik leiden. Dat betekent dat er ook ondergronds veel meer moet worden bijgebouwd. En juist in de industriële clusters als de IJmond, maar ook de gemeenten rond het Limburgse Chemelot en de Rotterdamse haven, zijn plannen om restwarmte te gebruiken voor verwarming van woningen. Daarvoor moeten nog veel grotere ondergrondse warmtenetten worden aangelegd.

 

Reserveringen

Het probleem is dat de gemeente uiteindelijk verantwoordelijk is voor het ‘matchen’ van die energietransitie met andere ruimtelijke opgaven, zoals woningbouw, klimaatadaptie en  (drink)watervoorziening. ‘Boven de grond werken we daarvoor met reserveringen (bestemmingsplannen), onder de grond doen we dat nog niet. Ontwikkelingen daar volgen niet hetgeen we plannen, maar wat er al ligt. En daarin schuilt voor de gemeenten en voor het Rijk een risico.’

 

Puzzel

Het inpassen van de energiemaatregelen is een puzzel die op lokaal niveau gelegd moet worden, maar die wel flink wordt beïnvloed door plannen en beleid vanuit de rijksoverheid. Maar het rijk heeft te weinig oog voor de lokale uitvoeringspraktijk bij het maken van die plannen, stellen de gemeenten. Gemeenten en rijksoverheid moet daarom beter samenwerken om als één overheid de inpassingproblematiek aan te pakken, vinden ze.  

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Louis Kanneworff op
Nieuwe warmtenetten gevoed met restwarmte van de fossiele industrie is een optie die beter geschrapt kan worden. De aanleg van twee dikke warmtebuizen (aanvoer en retour) in een steeds vollere stedelijke ondergrond is zeer kostbaar en ingrijpend en zorgt voor toenemende weerstand. In Den Haag heeft de raad zich inmiddels tegen de 'smeerpijp' met havenwarmte uit Rotterdam gekeerd. Daar tegenover staat dat de vraag naar warmte steeds verder zal afnemen, door isolatie en omdat het warmer wordt. Voor nieuwe warmtenetten met een levensduur van dertig jaar of langer ontbreekt een fatsoenlijke business case. We kunnen er beter mee stoppen.