ICT Omgevingswet kost 215 miljoen
De invoering van een nieuw digitaal stelsel voor de Omgevingswet kost naar schatting 215 miljoen euro aan opstartkosten. Daarvan komt 85 miljoen voor rekening van gemeenten, provincies en waterschappen. Jaarlijks is 47 miljoen euro nodig voor exploitatie en doorontwikkeling.
De invoering van een nieuw digitaal stelsel voor de Omgevingswet kost naar schatting 215 miljoen euro aan opstartkosten. Daarvan komt 85 miljoen voor rekening van gemeenten, provincies en waterschappen. Jaarlijks is 47 miljoen euro nodig voor exploitatie en doorontwikkeling.
Goede investering
Dat meldt minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) in een brief aan de Tweede Kamer over het wetsvoorstel Omgevingswet. Tegenover die kosten staan baten van naar schatting 327 miljoen, waarmee het stelsel – de Laan van de Leefomgeving – volgens de minister een goede investering is. De Laan levert bovendien financiële baten op voor het bedrijfsleven. Over de precieze verdeling van de kosten worden nog afspraken gemaakt in een bestuursakkoord over de digitalisering en implementatie van de wet. Gezien de risico’s die aan grote ICT-projecten kleven, en slechte ervaringen daarmee van de overheid, wil Schultz dat het traject kritisch wordt gevolgd door externe deskundigen en een stappenplan met go/no-go-momenten kent. Via de Laan moet in 2024 alle informatie die nodig is voor een ontwikkeling met een klik op de kaart beschikbaar zijn, aldus het ministerie.
Negenhonderd Kamervragen
Vandaag stuurt de minister de antwoorden op ruim negenhonderd schriftelijke Kamervragen over het wetsvoorstel Omgevingswet naar de Tweede Kamer. Ze gaat vooral in op de instrumenten waarmee gemeenten en provincies afwegingsruimte, flexibiliteit en maatwerkmogelijkheden krijgen om te zorgen voor een veilige en gezonde leefomgeving. Zo krijgen zij ruimte om strengere eisen te stellen aan activiteiten in kwetsbare gebieden. De stichting Natuur en Milieu bekijkt bijvoorbeeld momenteel in de gemeente Utrecht hoe het nieuwe instrumentarium kan worden ingezet voor de reductie van roet, meldt de minister.
Eisen aan veehouderijen
Ook komt er meer ruimte voor maatwerk. Dat is vooral bedoeld voor situaties waar de landelijke uitwerking van preventieve regels onnodige effecten heeft voor een initiatiefnemer of als een lokaal bevoegd gezag aanvullende eisen wil stellen bovenop de algemene regels. Dit kan bijvoorbeeld nodig zijn om te voorkomen dat een activiteit ondanks alle regels, lokaal toch grote gevolgen heeft, bijvoorbeeld bij cumulatie van hinder door meerdere veehouderijen, aldus Schultz.
Maatwerk voor duurzame plannen
Nieuw is straks maatwerk rondom energiezuinigheid en duurzaam bouwen. Gemeenten kunnen gebieden aanwijzen waar voor nieuwbouw strengere energiezuinigheidseisen gelden of strengere milieuprestatie-eisen voor bouwmaterialen. Dit geeft ruimte aan de lokale ambities van gemeenten. De gemeente Meppel experimenteert nu al met deze mogelijkheid op basis van de Crisis- en herstelwet, in de energiezuinige woonwijk ‘Nieuwveense Landen’.
Vier AMvB's
In haar brief aan de Tweede Kamer gaat de minister ook in op de vier nieuwe AMvB's (Algemene Maatregelen van Bestuur). Het Omgevingsbesluit bevat zowel algemene als procedurele bepalingen die voor alle doelgroepen relevant zijn. Het Besluit kwaliteit leefomgeving (Bkl) stelt inhoudelijke normen aan het handelen van bestuursorganen. Het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal) stelt algemene regels aan met name milieubelastende activiteiten en lozingsactiviteiten in de leefomgeving. En het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl) stelt algemene regels aan bouwwerkgerelateerde activiteiten in de leefomgeving.
In de calculatie van de VVD minister heeft ze geen rekening gehouden met aanvullende kosten binnen de diverse organisaties voor koppelingen, digitale archivering, hulpsoftware en kosten van in-huis personeel. Waar is de rekenkamer????