Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Hoekse Lijn na twee jaar vertraging geopend

Met twee jaar vertraging was het vandaag eindelijk zover: voor het eerst rijdt een metro met passagiers naar Hoek van Holland. De eerste rit was net na 12.00 uur. Passagiers mogen nog de hele dag gratis mee. Ze kunnen zo vaak ze willen heen en weer tussen Schiedam Nieuwland en Hoek van Holland Haven. De laatste metro rijdt rond 20.00 uur.

28 september 2019

Met twee jaar vertraging was het zaterdag eindelijk zover: voor het eerst reed een metro met passagiers naar Hoek van Holland. Passagiers mochten de hele dag gratis mee en konden zo vaak als ze wilden heen en weer tussen Schiedam Nieuwland en Hoek van Holland Haven. Ongeveer 15.000 nieuwsgierigen hebben daar gebruik van gemaakt.

Eerst alleen reguliere metrostellen

De verbinding gaat maandag officieel van start. Dan moeten passagiers in- en uitchecken. Rotterdam wil voorzichtig beginnen. Eerst rijden alleen de reguliere metrostellen. Pas na ongeveer een maand moeten extra spitsritten worden toegevoegd. Bovendien blijven de vervangende bussen, die de afgelopen jaren tussen Schiedam en Hoek van Holland reden, de komende weken voor de zekerheid nog rijden.

Oude verbinding omgebouwd
De Hoekse Lijn gaat straks door naar de wijk Nesselande, helemaal aan de andere kant van Rotterdam. Dat is een afstand van ongeveer 44 kilometer. De lijn is de oude spoorlijn tussen Rotterdam Centraal en Hoek van Holland, langs Schiedam, Vlaardingen en Maassluis. Op 31 maart 2017 reed de laatste trein over de lijn. Sindsdien is de verbinding omgebouwd. Maassluis kreeg een extra station, Steendijkpolder, en over een paar jaar komt er een nieuwe eindhalte aan het strand van Hoek van Holland.

Twee jaar vertraging

De metroverbinding had al in september 2017 klaar moeten zijn, maar er waren problemen met vergunningen en met de levering van beveiligingssoftware, er waren storingen met bruggen en een vuilniswagen reed op een overweg een stuk bovenleiding en installaties kapot. Begin vorig jaar trad D66-wethouder Pex Langenberg nog af na een kritisch rekenkamerrapport. De lijn kost 462 miljoen euro, 90 miljoen meer dan begroot. In totaal is er ongeveer 160.000 kilometer aan testritten gereden, meldt de RET die binnen enkele jaren 40 procent meer reizigers verwacht vergeleken met de 16.000 die de NS op dit traject vervoerde. (ANP)

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie