Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Hoe meer laadpalen, hoe meer elektrische auto’s

Dat blijkt uit onderzoek naar het verband tussen gemeentebeleid en het aantal verkochte elektrische auto’s in die gemeente, in opdracht van adviesbureaus Decisio en Appm.

05 maart 2013

In gemeenten die veel laadpalen hebben, blijken meer elektrische auto’s rond te rijden. Ook ‘het goede voorbeeld geven’ en aanschafsubsidies lijken inwoners te stimuleren een elektrische auto te kopen. Met promotiecampagnes, parkeervoordeeltjes en laadpaalsubsidies kunnen gemeenten daarentegen net zo goed stoppen, die hebben geen effect.

Stimuleer het bezit, niet het gebruik

Dat blijkt uit onderzoek naar het verband tussen gemeentebeleid en het aantal verkochte elektrische auto’s in die gemeente. Het onderzoek werd verricht in opdracht van adviesbureaus Decisio en Appm. Uit inventarisaties van beleidsinstrumenten in 37 gemeenten komt naar voren dat maatregelen die het bezit van een elektrische auto stimuleren, zorgen voor een toename van het aantal elektrische auto’s. Maatregelen die bedoeld zijn om het gebruik te stimuleren, leiden niet tot meer elektrische auto’s in die gemeente. Voordelig parkeren en subsidie op laadpalen zijn mooi meegenomen voor bestaande gebruikers, maar zijn kennelijk niet doorslaggevend voor de aanschaf van een elektrische auto.

Wat was er eerder?

Cees van Ommeren, die het onderzoek vanuit Decisio begeleidde, had niet verwacht zo’n sterk verband te zien tussen aantallen laadpalen en elektrisch autobezit. Waarbij hij wel de kanttekening plaatst bij de causaliteit. ‘Vaak zet de gemeente pas een laadpaal neer als er een burger komt die daar om vraagt. En die heeft dan waarschijnlijk al een elektrische auto, of is van plan die aan te schaffen. Wat was er dan eerder?’

Fysieke zichtbaarheid

Toch lijkt het er volgens de onderzoeker op dat fysieke zichtbaarheid van elektrische auto’s en laadpunten positief bijdraagt aan het aandeel elektrische auto’s in een gemeente. Het zwaan-kleef-aaneffect, volgens Van Ommeren. Gemeenten kunnen van deze kennis gebruik maken, wanneer ze worden geconfronteerd met vragen van burgers over elektrisch rijden. ‘Zet je een laadpaal op een zichtlocatie of voor de voordeur van de gebruiker?’

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie