of 63082 LinkedIn

Helft wethouders: Omgevingswet uitstellen of afblazen

De helft van de wethouders wil dat de Omgevingswet opnieuw wordt uitgesteld of helemaal wordt afgeblazen. Vooral bestuurders van kleinere gemeenten liggen dwars. Naast het digitale stelsel en de financiën duikt corona op als nieuwe spelbreker.

De helft van de wethouders wil dat de Omgevingswet opnieuw wordt uitgesteld of helemaal wordt afgeblazen. Vooral bestuurders van kleinere gemeenten liggen dwars. Naast het digitale stelsel en de financiën duikt corona op als nieuwe spelbreker. 

Onderzoek

Dat blijkt uit een eind januari gehouden onderzoek door Binnenlands Bestuur en de Wethoudersvereniging. Van de 177 wethouders die de vragenlijst invulden, vindt 37 procent dat nieuw uitstel van de wet noodzakelijk is. Daarnaast is 11 procent van mening dat de Omgevingswet beter kan worden afgeblazen.

Vertrouwen
Half december schreef de Vereniging van Nederlandse Gemeenten nog dat de minister en de bestuurlijke partners er vertrouwen in hadden dat de Omgevingswet op 1 januari 2022 op ‘zorgvuldige en verantwoorde wijze’ kan ingaan. ‘De wet- en regelgeving is nagenoeg klaar, de bouw van de landelijke voorziening van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) nadert zijn afronding en gemeenten werken voortvarend door aan de implementatie van de wet.’

Niet klaar
Daar denken veel wethouders dus anders over. Meer dan één op de drie (35 procent) geeft aan dat zijn gemeente er niet klaar voor is om de wet per begin 2022 in te voeren. Gevraagd naar de obstakels noemt driekwart van de wethouders de ontoereikende staat van dat digitale stelsel. Gevolgd door gebrek aan budget om de invoering te bekostigen (61 procent) en de gevolgen van corona (39 procent). Het virus maakt tijdige afstemming met burgers en bedrijven lastiger en bemoeilijkt ook de kennissessies voor de eigen ambtenaren. Kleinere gemeenten zijn overwegend kritischer over de invoeringsdatum dan grotere. Wethouders van CDA-huize en van lokale partijen blijken daarbij een stuk sceptischer over de invoeringsdatum dan hun collega's van de VVD.


Ambitie
Tegenover de wethouders die uitstel of afstel wensen, staat een vrijwel net zo grote groep (47 procent) die vindt dat de invoeringsdatum van de Omgevingswet moet worden gehandhaafd. ‘Nog een keer uitstel leidt tot hogere kosten en haalt de ambitie onderuit’, schrijft een wethouder. Een ander heeft het over wegsijpelend vertrouwen ‘en dan lijkt de geest uit de fles’. Overigens noemt minder dan een kwart (22 procent) een functionerend DSO als reden om vast te houden aan de geplande invoerdatum.

Fifty-fifty
De Tweede Kamer stemde eind december met invoeren per 1 januari 2022 in. Dit voorjaar hakt de kritischer Eerste Kamer, waar de coalitie geen meerderheid heeft, de knoop door. Wat moet die besluiten? ‘Het resultaat van het onderzoek is fifty-fifty’, analyseert directeur Jeroen van Gool van de Wethoudersvereniging de uitkomsten van de enquête. ‘Je leest eraan af dat bestuurders momenteel al veel op hun bordje hebben liggen. Kan die Omgevingswet er nog wel bij? Het is een dubbeltje op z’n kant.’

Afdwingen
Eerste Kamerlid Theo Rietkerk (CDA) zegt dat zijn partij niet zonder meer zal instemmen met de invoeringsdatum en kritisch zal blijven kijken naar het door de minister geschetste tijdpad voor de ontwikkeling van het DSO. ‘Daar volgen de komende weken nieuwe rapportages over.’ Senator Saskia Kluit (GroenLinks) noemt de enquêteresultaten ‘heel boeiend’. ‘Ze bevestigen mijn gevoel dat de minister en de belangenorganisaties vooral de procesmatige kant beoordelen en nauwelijks kijken naar de realiteit in de gemeentehuizen. Alsof je met het vasthouden aan een datum de vooruitgang kunt afdwingen.’

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Adriaan Zwaag op
Rond 2010 lanceerde minister Melanie Schultz van Haegen-Maas Geesteranus de Omgevingswet. Die wet moest een einde maken aan de wirwar van sectorale regelgeving op RO-gebied, waarbij de uitvoering tegelijkertijd een stuk efficiënter en goedkoper zou worden.

Nu ruim 10 jaar later ligt er een wet, die complexer is dan alle overige wetten bij elkaar. En waanzinnig duur, enkel om hem nog maar in werking te laten treden. Alle oorspronkelijke doelstellingen zijn mijlenver uit zicht verdwenen.

Dit alles kan maar tot 1 conclusie leiden: Stoppen met de Omgevingswet!

Door Martin Hendriksma (redacteur ruimte) op
@ambtenaar: bij 177 reagerende wethouders (die betrokken zijn bij de Omgevingswet) is de helft van alle 352 gemeenten in beeld. Dus die kop lijkt me te rechtvaardigen.
Door Jan van Dijk (Ambtenaar ) op
De Omgevingswet staat of valt met de DSO. De rest is bijzaak. Nu de DSO niet lukt, gaat het dus niet lukken. Zoals een aantal advocaten al eerder aangaven, nu is alleen de advocatuur blij met het doorgaan van de Omgevingswet. Het wordt een belangrijk verdienmodel. En wij lopen altijd achter de feiten aan en schieten tekort. Stop nu het nog kan zou ik menen.
Door Ambtenaar op
Er is een onderzoek gedaan waarbij 177 wethouders hebben gereageerd: theoretisch nog geen halve wethouder per gemeente, maar zo logisch zullen de reacties niet verdeeld zijn.

Dan kan je toch niet als kop nemen dat de helft van de wethouders de invoering van de Omgevingswet wil uitstellen of afblazen?

Vacatures

Van onze partners

De nieuwste whitepapers