of 59345 LinkedIn

Half miljoen per jaar voor rustige spits

Minder verkeer in de spits levert Utrecht half miljoen per jaar op. Dat blijkt uit onderzoek waarin automobilisten betaald krijgen om buiten de spits te rijden.

Een minder drukke spits in de provincie Utrecht kan 500.000 euro per jaar opleveren. Dat blijkt uit een onderzoek van de provincie naar ‘Spitsvrij’, waarbij automobilisten in de driehoek Amsersfoort-Hilversum-Utrecht betaald krijgen om buiten de file om te rijden.

Scenario’s en modellen

Woordvoerder Marleen Dohle wil daar meteen een flinke noot bij zetten: ‘bij het onderzoek is uitgegaan van scenario’s en modellen. Dat betekent dat een saldo van 5 miljoen te realiseren valt over de periode van 10 jaar, als we er van uit gaan dat 50 procent van de automobilisten die dankzij de beloning buiten de spits rijden dat blijven doen.’

 

Verwachting

Automobilisten die meededen met het project konden tot 100 euro per maand ontvangen als ze voor half zeven en na half tien in de ochtend reden, en voor half vier en na half zeven in de avond. Per 31 december loopt Spitsvrij ten einde, maar Dohle verwacht dat een aanzienlijk deel de spits zal blijven mijden. ‘We hebben een enquête gehouden onder de deelnemers, daarin gaf 83 procent aan om buiten te spits te blijven rijden, ook als de beloning er niet meer voor staat. Om realistisch te blijven gaan we uit van 50 procent, en dat over de looptijd van tien jaar. Maar zelfs wanneer maar 25 procent van de deelnemers dat doet, blijft het saldo positief.’

 

Minder files

De 5.000 deelnemers aan het project zorgde per dag voor ongeveer 3.000 minder auto’s tijdens de spits. Op de A28 was de afname in het aantal auto’s het grootst, maar op andere wegen was het effect beter merkbaar, met name door een vermindering van het aantal files. Op dit moment wordt er gekeken of het project vervolg krijgt. Volgende maand is daar meer duidelijkheid over.

 

Potje geld

De 5 miljoen die uit de berekening komt uit zich in verschillende factoren, zoals uitstoot van CO2, een daling van het aantal verkeersslachtoffers en een kortere reistijd voor werknemers. ‘Het is dus niet het geval dat dat in een potje komt van de provincie of het ministerie’, benadrukt Dohle.

 

Kennisuitwisseling

Spitsvrij is een onderdeel van het programma  ‘Beter benutten’, van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. In dat kader lopen er in Nederland verschillende projecten om te kijken hoe de verkeersdoorstroming beter kan zonder extra wegen of weguitbreidingen aan te leggen. Zo loopt er in de regio Arnhem/Nijmegen een soortgelijk project om de bereikbaarheid te verbeteren door mensen de spits te laten mijden Uiteindelijk is het doel om op deze manier veel methodes te testen en de resultaten uit te wisselen.

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door JHAGM Sneuf van Toetellaere (BD) op
En dan voltooi ik mijn proefschrift eindelijk onder de titel: De zakking van rijwielpaden onder invloed van het tandemverkeer.....Het artikel plaatst nde wereld 40 jaar terug in de tijd:Openbaar Lichaam Rijnmond initieerde bij monde van Drs EDJ Kruytbosch al allerlei voorstellen omtrent capacity restrangemodellen en spitsuurfronten....Werkte 4 maanden in de Botlek en toen??