Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

GroenLinks wil terug naar 80 km bij steden

GroenLinks vindt dat de ingegane verhoging van de snelheid op de wegen bij Rotterdam, Den Haag en Amsterdam moet worden teruggedraaid naar maximaal 80 km/u.

01 augustus 2012

GroenLinks in de Tweede Kamer wil dat op snelwegen langs steden een maximumsnelheid van 80 kilometer per uur gaat gelden. De partij vindt dat de begin juli ingegane verhoging van de snelheid op de wegen bij Rotterdam, Den Haag en Amsterdam moet worden teruggedraaid. Dat heeft GroenLinks dinsdag bekendgemaakt.

Nachtrust
De maatregel zorgt voor minder geluidsoverlast en minder luchtvervuiling en verkleint volgens de kans op ongelukken, aldus GroenLinks. Kamerlid Jesse Klaver: ,,Structureel rustiger rijden beschermt de gezondheid én de nachtrust van deze omwonenden. Daarom willen we dat op drukke stadssnelwegen maximaal 80 kilometer gereden.''

100 km

Sinds 1 juli mag op de A13 bij Rotterdam, op A4 langs Den Haag en op de A10 rond Amsterdam 100 in plaats van 80 worden gereden.

Reacties: 5

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Hannes Haganum / overheidsdienaar
Inderdaad pure symboolpolitiek. Ik mis een inhoudelijke discussie over mobiliteit. Door bewegwijzering en per tijdsblok variabele maximum-snelheden in te stellen, kun je de wegcapaciteit gewoon veel efficiënter gebruiken. GL zeurt wel vaak vanuit de rijke Grachtengorden (Zuur Links), maar komt bijvoorbeeld niet met creatieve ideeën voor beter openbaar vervoer op de proppen. Meer geld naar OV is volkomen zinloos zonder goede corridorstudies en een goed marketingbeleid voor het OV. Vooral het stadsvervoer is volkomen verbureaucratiseerd en mist elke vorm creativiteit. In dat opzicht doen de spoorbedrijven als NS, Veolia of Arriva het al een stuk beter. Jammer dat Syntus van de rails gaat verdwijnen. Nu die idioot brede A2 er toch ligt, kun je er net zo goed 130 km/uur als maximum-snelheid invoeren, want er staat toch een tweede Berlijnse Muur aan geluidsschermen omheen. Door heel Nederland heen is de Berlijnse Muur al zeker honderd keer in een iets moderne variant herbouwd.
Flip Zolderman
Ik ben een ouderwetse idealist en heb geen auto (zelfs geen rijbewijs, en ik ben al zestig) omdat ik principeel niet mee wil doen aan de vervuiling. Uitgelachen? Okee. Probeer dan nu eens met het openbaar vervoer in Nederland van A naar B te komen. Van een buitenwijk van Groningen naar Haren: twee en een half uur met de bus, dat is net zo lang als van Groningen naar Den Bosch met de trein... En dan gaat GroenLinks net als de VVD zeuren over maximumsnelheden van de auto? Zorg dat het openbaar vervoer in Nederland op orde komt! De partij die daar een goed plan voor presenteert kan op mijn stem rekenen!
Janet / beleidsadviseur
@flip. volkomen eens met jouw standpunt. Ook ik heb geen auto en geen rijbewijs. Ik blijf van mening dat het mogelijk moet zijn om zonder eigen auto door nederland te reizen. Zo langzamerhand wordt dat al lastiger door de afbraak van het openbaar vervoer de afgelopen jaren. en dat wordt steeds erger, want de afbraak gaat nog steeds door. Ik ben blij met het voorstel van GroenLinks en ga er van uit dat het geld de komende jaren in plaats van naar wegen naar het openbaar vervoer gaat. Dan ben je pas echt goed bezig als politieke partij.
Rogier
Traditioneel symboolpolitieke ideeen van GL. Verschil 80/100 km/u snelweg is niet hoorbaar. Bovendien al enorme geluidsschermen aangelegd. Effect luchtverontreiniging zeer gering, hooguit meetbaar maar niet merkbaar. Averechts effect is meer filevorming stroomopwaarts van een 80-zone. Verkeersveiligheid is evenmin gebaat bij krampachtig rijgedrag en vooral op de snelheidsmeter te letten i.p.v. de weg. GL zou zijn pijlen eens moeten richten op die herrieproducerende smerige scooters.
True
Wat vindt de SP eigenlijk?

De SP hoor je niet meer de laatste tijd, Roemer is geen sterk debater en hij heeft teleurstellend weinig visie.

Liever slapend rijk, een berucht socialistisch defect.
Advertentie