of 58952 LinkedIn

Goederentreinen in 2015 weer door Brabant

Brabantse steden willen dat het aantal goederenwagons wat door hun stad rijdt onder het maximum blijft, nu de Betuweroute in 2015 veel minder verkeer kan verwerken. Venlo wil dat het spoor in Duitsland verdubbelt wordt voor het zover is.

Duitsland pakt vanaf 2015 de aansluiting van de Betuweroute aan. Treinen moeten tijdens de werkzaamheden, die 7 jaar gaan duren, over de Brabantroute naar de oosterburen. Brabant is boos, Venlo pleit nu voor een snelle spoorverdubbeling.

 

Brabantroute

Door de werkzaamheden aan de Betuweroute kunnen er nog ongeveer dertig treinen per dag over het spoor. Op dit moment zijn dat er nog honderd. De zeventig die niet rechtstreeks naar Duitsland kunnen, worden omgeleid over de zogeheten Brabantroute: het spoor van Dordrecht, via Breda, Tilburg en Eindhoven naar Venlo.

 

Afspraken

In Brabant is men niet blij met de plannen. ‘We hebben meteen aan de bel getrokken in Den Haag’, zegt Roel Lauwerier, wethouder infrastructuur en mobiliteit in Tilburg. In afspraken tussen de steden aan de Brabantroute en het ministerie van I en M is vastgelegd hoeveel goederenwagons er per jaar maximaal over de route mogen. Dat aantal zal logischerwijs stijgen als er dagelijks zeventig extra treinen naar Venlo gaan rijden. ‘We zullen de staatssecretaris aan deze limiet houden’, aldus Lauwerier. Het zijn met name de treinen met gevaarlijke stoffen waar de Tilburgse wethouder tegen is. ‘We hebben gezien wat er kan gebeuren als het misgaat met goederentreinen, zoals in België gebeurde’, omschrijft Lauwerier zijn zorgen.


Ander vervoer
Dat de Betuweroute in Duitsland wordt aangepakt, stemt in Venlo tot tevredenheid. ‘Dan kan eindelijk de volledige capaciteit van de route benut worden’, zegt verantwoordelijk wethouder Jos Teeuwen. Maar ook wat hem betreft gaat het vervoer van gevaarlijke stoffen over de Betuweroute. De afspraken met de staatssecretaris over de capaciteit van het spoor blijven gehandhaafd, als het aan Teeuwen ligt. ‘We mogen absoluut niet boven dat maximum uitkomen’, zegt hij. Een overschrijding moet worden opgevangen door vervoer over de weg of over het water. ‘De treinen gaan in alle steden dwars door de binnenstad’, schetst Teeuwen het bezwaar.

 

Spoorverdubbeling
Naast de verbouwing van de Betuweroute heeft Venlo nog meer spoorproblematiek. Het spoor naar Duitsland gaat tussen Kaldenkirchen en Dülken, vlak over de grens, over op enkelspoor. In Venlo komen de treinen dus stil te staan. De verdubbeling van dat Duitse spoor is volgens Teeuwen een relatief eenvoudige oplossing voor het ‘heen en weer geschuif’ met treinen die op elkaar moeten wachten. ‘Het tracé ligt er nog uit de oorlog, dus het zou snel kunnen worden aangelegd.’ Ook is de oplossing, met veertig miljoen, relatief goedkoop. Voor de verdubbeling wil Teeuwen zich de komende tijd sterk gaan maken. Als de goederentreinen dan in 2015 door Venlo naar Duitsland moeten, wil hij de verdubbeling gerealiseerd hebben, zodat de doorstroming beter is Ook in Duitsland hebben ze daar volgens Teeuwen baat bij, omdat Krefeld en Mönchengladbach in hetzelfde schuitje zitten.

 

VVD-Tweede Kamerlid Betty de Boer liet gisteren op Twitter al weten een plan van aanpak te willen zien van staatssecretaris Mansveld. ‘Gevaarlijke stoffen moet over Betuweroute’, twitterde ze.

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Doreen Proos (Bewoner langs Betuwelijn) op
Wij wonen langs de Betuwelijn en een argument tegen de Betuwelijn die ik nooit hoor is de vervuiling van de woningen die langs de Betuwelijn staan. Als wij een muur wit geschilderd hebben dan is die binnen een half jaar grijs door fijnstof aanslag. Of dat dit komt door de dieseltreinen die er rijden of de onbedekte kolenwagens of door iets anders weet ik niet.
Door Jan Ehrismann op
Het is te gek dat er enkelspoor ligt tussen Kaldenkirchen en Dülken , het vult niet alleen station Venlo voor de komende 7- 8 jaar , maar ook houdt het de beloofde verbinding Eindhoven - Düsseldorf/ Keulen weer tegen .. Toch weer iedereen in de auto
Door John (ambtenaar) op
@ Rogier
Dat heet het NIMBY-principe
Door Rogier op
Dat voorjaarstochtje kun je beter aan de Duitse kant van de grens doen, want aan Nederlandse zijde is er alleen maar kilometers lang Berlijnse muur te zien, zelfs waar het spoor door laagbebouwd gebied loopt. Vreselijk lelijk. Dat ligt niet aan de spoorlijn (valt tegen de achtergrond weg) maar aan de doorgeschoten Wet geluidshinder en al die bang(gemaakt)e burgers en burgemeesters voor een paar treinen. In Duitsland heb je veel (langeafstands)goederenvervoer per spoor, gewoon gemengd met reizigerstreinen, en dus ook door steden en dorpen.

Er is ook helemaal geen reden om niet langs een spoorlijn te bouwen: men kiest er tenslotte zelf voor te gaan wonen en tegenwoordig komt er sowieso geen zuchtje lucht of geluid een woning in.

Nederland is echt een bejaardenland geworden met geklaag èn maatregelen over alles wat rijdt. We willen minder vrachtwagens, maar wat goederentreinen omleiden is meteen een enorm probleem. Terwijl we zouden moeten denken: he daar rijdt de economie, en dan niet eens per vrachtwagen.
Door J.Peters (Adviseur) op
Op zich toch een uiterst vreemde zaak dat Duistland nu pas - nu wij de lijn al een paar jaar hebben liggen -de aansluiting van de Beuwelijn aanpakt. Zeker al meer dan tien jaar is het verantwoordelijke ministerie er op gewezen dat de Duitsers tijdens de procedure en aanleg van de Betuwelijn (deel Nederland) keurig met de armen over elkaar bleven zitten (evenals de ambtenaren van het bedoelde ministerie in Den Haag). Het is "grappig" om de Betuwelijn vanaf Zevenaar eens richting Duitsland te volgen. Rond Zevenaar en Baberich heel veel woningen afgebroken en veel nieuwe sporen en kunstwerken gerealiseerd, terwijl een paar kilometer verder (Elten in Dld.) de betreffende spoorlijn nog steeds praktisch door de achtertuinen van de woningen loopt en er tijdens de aanleg van de Betuwelijn zelfs nog nieuwe woningen op korte afstand van het spoor zijn gebouwd. Ook in het even verder liggende Emmerich doorkruist de spoorlijn nog steeds woongebieden. Leuk voor een voorjaarstochtje!
Door Hans op
Nederland zich verplichtte tot het aanleggen en verbeteren van verbindingen tussen de Betuweroute en de grensovergangen Oldenzaal en Venlo (de Noordtak en de Zuidtak).

Bron

http://www.logistiek.nl/Distributie/multimodaal- …
Door Fons van Heesch op
Verplichten om een groot deel van de containers per binnenvaartschip naar Venlo of Arnhem te gaan vervoeren om aldaar in overslag de containers weer op de trein of vrachtauto te zetten.