Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Glibberen naar de hoofdweg

Het sneeuwt, het vriest, de wegen zijn glad. Er moet dus worden gestrooid. Na de ervaringen van vorig jaar toen landelijk een tekort aan strooizout was, is nu goed ingekocht. Maar strooien gebeurt in Utrecht en Amsterdam alleen op de hoofdroutes.

01 december 2010
Spekglad
‘Ik viel vanochtend bijna van mijn fiets! Er was niet gestrooid’, is een veelgehoorde klacht deze dagen. Ook op de website van de Fietsersbond stromen de klachten binnen van mensen die over spekgladde wegen spartelen. Volgens de bond komen de klachten uit het hele land, maar vooral uit Amsterdam en Utrecht.

Onmogelijk
‘Het is onmogelijk om op alle wegen te strooien, hoe vervelend dat ook is’, aldus Peter-Paul Helling van de Dienst Stadswerken in Utrecht. ‘We zouden dan 20 keer zoveel zout nodig hebben en het milieu zou meer worden belast.’ Gisteravond en -nacht is in Utrecht gestrooid en dat zal naar verwachting woensdagnacht en donderdagnacht weer gebeuren. ‘We strooien op 16 routes voor autowegen en busbanen en 13 hoofdfietsroutes.’

Website
De Dienst adviseert fietsers dan ook om lopend met de fiets aan de hand naar een hoofdroute te gaan om daar fietsend de weg te vervolgen. Ook is de communicatie naar weggebruikers toe verbeterd. ‘Op onze website www.utrecht.nl/gladheid staan de routes die worden gestrooid. Ook via Twitter laten we weten dat we op pad zijn. Voor ouden van dagen en mensen die geen internet hebben zijn er ook folders die we verspreiden in verzorgingshuizen en ziekenhuizen.’

Omfietsen
Mensen kunnen ook een melding doen via de website, waarna ze met het klantcontactcentrum in contact komen. ‘Onze strooiroutes kunnen afhankelijk van de meldingen wijzigen, maar dat is niet onze insteek. Als een route niet is gestrooid, adviseren we mensen om te fietsen’, aldus Helling. Het zout is alleen voor fietspaden. ‘Niet voor de stoep. Dat moeten ondernemers en mensen zelf doen. We verstrekken ook geen zout.’

Amsterdam
In stadsdeel Oost in Amsterdam kunnen mensen wel gratis zout afhalen bij de stadsdeelwerf. Sinds donderdag doet het stadsdeel dagelijks vijf strooibeurten op alle fietspaden, veelgebruikte fietsroutes en secundaire wegen. ‘De mensen moeten er ook weer even inkomen en we kunnen niet overal tegelijk strooien. Ik sluit niet uit dat sommige wegen nog glad zijn’, aldus woordvoerder Annelies van Dijk. ‘Soms is er wel gestrooid en moet er eerst intensief verkeer overheen, anders wordt het toch glad. Dan krijg je aangeplakte koek. Voorzichtigheid blijft geboden.’

Voorraad
Het stadsdeel heeft 60 ton strooizout in voorraad en nu al 30 ton bijbesteld. ‘We zijn nu beter voorbereid dan vorig jaar. Er is niet veel sneeuw gevallen, maar wel op tijden dat er intensief gebruik is. We hebben de hele nacht doorgestrooid tot vanochtend 7.00 uur. We doen ons best.’

Klachten
De Fietsersbond stuurde afgelopen zomer alle gemeenten tips voor gladheidbestrijding op fietsroutes. Vorig jaar liepen naar schatting 8000 fietsers letsel op door de gladheid. De bond verzamelt de komende dagen alle klachten en stapt er dan mee naar de gemeenten. Helling: ‘We wachten af waar ze mee komen.’

Reacties: 2

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Niek / jurist
Strooien helpt op zich niet. Het strooizout moet er namelijk "ingereden" worden. Op wegen met weinig verkeer en fietspaden kun je dus strooien tot je een ons weegt, maar een schone weg krijg je er niet van.
Maar iedereen verlangt dat de overheid dit wel eventjes oplost. En anderzijds kunnen al die ambtenaren er wel uit. Erg dubbel allemaal. En als ik gisteravond die Ger Koopmans uit zijn nek hoorde kletsen, heeft men het niet door wat men aanricht.
Fietser / leraar
Nou, Norbert, da's best kort door de (fietspad)bocht... Op heel veel fietspaden (de zogenoemde fietssnelwegen) rijdt meer dan voldoende verkeer om het zout 'in te rijden'. Vanmorgen was dan ook duidelijk het verschil te merken tussen fietspaden die wel waren gestrooid (prima begaanbaar) en fietspaden die niet waren gestrooid (spekglad). Kortom: strooien heeft wel degelijk zin, maar veel gemeentes hebben er blijkbaar zelf geen zin in. Ik stel voor dat we als fietsers gewoon allemaal op de prima gestrooide autowegen gaan rijden, net zo lang totdat de fietspaden weer begaanbaar zijn.
Advertentie