of 64231 LinkedIn

Gemeenten verrast door maatregelen Haringvlietbrug

De maatregelen voor het verkeer over de Haringvlietbrug die Rijkswaterstaat woensdag aankondigde, zijn onaanvaardbaar. Dat zeggen de gemeentebesturen van Hoeksche Waard en Goeree-Overflakkee, die 'volledig verrast' zijn door de berichtgeving over de maatregelen. Transport en Logistiek Nederland (TLN) stelt dat de langdurige sluiting van rijstroken de transportsector zeker 53 miljoen euro kost.
4 reacties

De maatregelen voor het verkeer over de Haringvlietbrug die Rijkswaterstaat woensdag aankondigde, zijn onaanvaardbaar. Dat zeggen de gemeentebesturen van Hoeksche Waard en Goeree-Overflakkee, die 'volledig verrast' zijn door de berichtgeving over de maatregelen. Transport en Logistiek Nederland (TLN) stelt dat de langdurige sluiting van rijstroken de transportsector zeker 53 miljoen euro kost.

Snelheidsverlaging

Woensdag meldde Rijkswaterstaat dat demissionair minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) heeft besloten dat de maximale snelheid op de Haringvlietbrug (A29), een belangrijke verbinding tussen Zuid-Holland, Zeeland en Noord-Brabant, twee jaar lang verlaagd wordt naar 50 kilometer per uur. Ook mag het verkeer op en rond de brug nog maar over één rijstrook rijden. De maatregelen moeten er zo snel mogelijk komen, omdat de brug er slecht aan toe is en potentieel gevaarlijk is voor de scheepvaart en het wegverkeer, aldus Rijkswaterstaat.

 

Bereikbaarheid

De gemeenten stellen dat de maatregelen de bereikbaarheid van de eilanden sterk aantast en dat de economische schade enorm zal zijn. Dat geldt voor de Hoeksche Waard en Goeree-Overflakkee, maar ook voor West-Brabant en Zeeland, aldus de gemeenten. 'Daarnaast zullen deze maatregelen bovendien zorgen voor een enorme verkeersdrukte op de A16 bij Dordrecht, de N57 en een terugslag van het verkeer op de ruit rond Rotterdam.' Branchevereniging TLN noemt de maatregelen absurd. 'Naast de enorme kostenpost leidt de verkeershinder tot onbetrouwbare reistijden en onnodige extra kilometers', aldus TLN.

 

Alternatieven

De gemeentebesturen willen met andere buurgemeenten en de provincie praten over het besluit van de minister, en gezamenlijk met haar en Rijkswaterstaat in gesprek gaan over alternatieven of oplossingen. 'Uiteraard staat de veiligheid voorop, maar Hoeksche Waard en Goeree-Overflakkee willen graag gezamenlijk kijken naar andere mogelijkheden die minder en minder langdurige hinder voor het wegverkeer opleveren.'

 

Trillingen

Het rijdek van de brug bestaat uit aluminium platen die met klemmen aan de klep van de brug zijn bevestigd. De klemmen trillen los door het verkeer dat over de brug rijdt. Rijkswaterstaat hoopt dat de trillingen in de klep van de brug zullen verminderen door het verlagen van de maximumsnelheid tot aan de renovatie van de klep. Volgens de huidige planning wordt de klep van de Haringvlietbrug medio 2023 vervangen. (ANP)

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Piet (Gepensioneerd) op
Als we Goeree-Overflakkee en Zeeland nu eens alleen voor het toerisme zouden gebruiken, dan hadden ze die brug niet zo nodig. Helaas willen ze zelf ook vooruit in de vaart der volkeren. Er komt langs de N59 een mega groot fabriekscomplex waar spaanplaat gemaakt wordt op het terrein waar al die staalslakken zijn gestort, dat was in het programma de vuilnisman. Er gaan straks 160 vrachtwagens per dag door een klein dorpje rijden, de inwoners daar zien er helemaal niets in. Stond in het AD. De ondernemer krijgt alle ruimte. Moet allemaal over de brug en over die N59 die nu al iedere dag vast staat. Waar is de ruimtelijke planning? Die gemeenten moeten niet zo zaniken over infrastructuur, ze veroorzaken zelf problemen.
Door p op
Tja, zat er aan te komen. In ene crisis is bezuinigen op onderhoud makkelijk...gevolgen merk je jaren later. De gemeenten mogen in hun handjes knijpen dat de brug niet opeens dicht hoeft...

Door Bosma (Nvt) op
Over deze brug kan nog gereden worden. In Noorden worden maandelijks minstens drie keer verrast door een brug die niet meer dicht wil. Juist, de trotst van wegenbouwend Nederland: de Afsluitdijk. Deze dijk sluit al jaren meer af dan de voormalige Zuiderzee. Ik geloof dat volgens de planning vervanging vd bruggen over een jaar of tien is. Het aanleggen van wegen en er met 130 km per uur overheen rijden is de VVD wel toevertrouwd. Het onderhouden er van niet.
Door Bart (Beleidsadviseur) op
Vrachtverkeer richting Antwerpen en terug verbieden de Haringvlietbrug te nemen en over de A16 te rijden zou heel wat schelen. Deden ze ook toen de A4 nog niet was doorgetrokken. Het doortrekken van de A4 heeft heel veel extra verkeer over de brug veroorzaakt. Tsja, ons land krijgt als “Nederland transportland” zeer veel te verduren. De rekening: er moet de komende jaren zeer veel extra geld naar infrastructuur, op te hoesten door belastingbetaler. Als we nu eens een goede berekening maken van wat al dat transport ons echt kost en die rekening bij de veroorzaker neerleggen, dan werd de belasting van onze infrastructuur een stuk minder. Dan schieten de distributiecentra ineens niet meer als paddestoelen uit de grond. Economisch beprijzen van schade. Worden we met z’n allen rijker door juist eens een keer niets te doen. In plaats van bijvoorbeeld dat belachelijke zoveelste distributiepark erbij in Moerdijk, Dordrecht, weg met die laagwaardige economische activiteiten. Weg met al dat vrachtverkeer. Iedere dag kilometers vrachtwagens met sla uit Spanje, waar zijn we mee bezig. Weg met al die nieuwe werkgelegenheid voor orderpickers uit Oost Europa. Minder fijnstof, minder bevolkingsdruk. Minder huizen bouwen. Minder. Gezonder leven. En de welvaart gezellig samen delen.

Vacatures

Van onze partners

De nieuwste whitepapers