of 59318 LinkedIn

Gemeenten onvoldoende voorbereid op elektrisch rijden

De vraag naar elektrische auto’s neemt in Nederland sterk toe. Maar de meeste gemeenten zijn nog nauwelijks voorbereid op de vraag naar elektrisch rijden in de toekomst.

De vraag naar elektrische auto’s neemt in Nederland sterk toe. Maar de meeste gemeenten zijn nog nauwelijks voorbereid op de vraag naar elektrisch rijden in de toekomst.

Veruit onvoldoende
Gemeenten hebben veel te weinig openbare laadpalen om aan de vraag te voldoen. Terwijl alle experts in Nederland een gestage toename van het aantal elektrische auto’s voorspellen, zijn de gemeentelijke plannen voor uitbreiding van het aantal laadpalen veruit onvoldoende om aan de vraag te kunnen voldoen.

Hoe scoort uw gemeente? Bekijk het hier.
Klik hier voor een grote versie van de kaart
 

Laadinfrastructuur
Dit blijkt uit een onderzoek van adviesbureau Over Morgen. De vraag naar elektrische auto’s zal volgens de onderzoekers groeien naar 200.000 stuks in het jaar 2020. Voorwaarde daarvoor is wel dat gemeenten over een goede laadinfrastructuur beschikken. Met het onderzoek is in beeld gebracht welke gemeenten op dit moment goed dan wel slecht zijn voorbereid op de toekomstige vraag naar laadpalen in de openbare ruimte. ‘Ik rijd zelf ook elektrisch en verbaas mij regelmatig over het feit dat veel gemeenten dit nog onvoldoende op orde hebben. Soms staat er niet eens een laadpaal bij het eigen gemeentehuis, terwijl de duurzaamheidsambities er wel degelijk zijn. Een gemiste kans,’ aldus onderzoeker Gijs van der Poel.
 

Grote steden
Grote steden als Amsterdam, Den Haag en Rotterdam scoren relatief goed. Dat is geen verrassing, omdat deze steden al enige tijd investeren in uitbreiding van hun laadnetwerk.  Op enige afstand volgt Utrecht. Opmerkelijk is dat uit de G30 de gemeenten Apeldoorn, Nijmegen, Amersfoort, Ede, Emmen, Enschede en Zwolle relatief laag scoren.
 

Dekkingsgraadanalyse
De benchmark is gedaan door de toekomstprognoses over de vraag naar elektrische auto’s te combineren met de gegevens per gemeente over het bestaande openbare laadnetwerk. Met een dergelijke dekkingsgraadanalyse wordt in beeld gebracht waar ‘zwarte vlekken’ in het netwerk zitten, waar het aantal palen nog te laag is en welke gebieden goed op weg zijn om aan die vraag te voldoen.

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Meppie op
Jammer dat de gemeente Berg en Dal er niet in staat. Zijn deze gegevens wellicht een paar jaar oud?
De drie gemeenten van voor het samengaan op 1 januari 2015 staan er wel in.
Uit eigen ervaring (bij een andere gemeente) weet ik dat de afdeling verkeer bij een gemeente sceptisch kan reageren. Er is al een hoge parkeerdruk en dan willen ze geen apart plaats reserveren voor het opladen van auto's en een laadpaal staat eigenlijk alleen maar in de weg op de stoep. Van meedenken was weinig sprake.
Door Mark op
Volgens mij staat er nergens in het artikel dat de gemeenten dit zelf dienen te maken of te exploiteren. Gaat erom of ze het faciliteren / mogelijk maken.
Door August Biels (gewezen ambtenaar) op
Benzinestations worden opgezet en geëxploiteerd door oliemaatschappijen.

Laat laadstations worden opgezet en geëxploiteerd door de commerciële electra-maatschappijen.

Daar heeft een overheid geen bal mee te maken.
Door Een ander geluid op
Waarom moeten de gemeenten openbare palen maken? Dat was bedoeld om tijdelijk electrisch rijden te stimuleren. Als er nu zoveel autoa zijn/komen (vraag) is is er nu wellicht ruimte voor aanbod door commerciele partijen. De gemeente heeft ook nooit tankstations aangeboden