Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Gemeenten in beroep tegen verhoging snelheid

De gemeenten Stichtse Vecht en De Ronde Venen gaan in hoger beroep tegen de uitspraak van de rechtbank over de snelheidsverhoging op de A2 tussen Maarssen – Vinkeveen. Ook de Maarssense wijkcommissie Fazantenkamp legt zich niet neer bij de uitspraak van de rechtbank dat er in de avond en nacht 130 kilometer per uur mag worden gereden. Het is nog niet bekend of ook de provincie Utrecht in beroep gaat.

14 januari 2016

Politieke keuze

De rechtbank stelde eind december dat er geen juridische belemmeringen zijn om de snelheidsverhoging tussen Vinkeveen en Maarssen te verbieden. De afweging tussen negatieve en positieve effecten van harder rijden is geen taak voor de rechter, maar een politieke keuze’, zo stelde de rechter. Harder rijden past in het kabinetsbeleid van ‘130 km waar het kan.’ De gemeenten reageerden zwaar teleurgesteld.


Leefbaarheid

De colleges van Stichtse Vecht en De Ronde Venen zijn het op een aantal essentiële punten niet eens met het vonnis en leggen de zaak nu voor aan de afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State. Beide gemeenteraden hadden er bovendien bij de colleges op aangedrongen al het mogelijke te doen de snelheidsverhoging tegen te gaan en om op te komen voor de leefbaarheid van inwoners van de gemeenten. Met het hoger beroep geven de beide gemeenten invulling aan deze gedeelde politieke wens van de gemeenteraden, zo verklaren de colleges.


Bezwaren toetsen

Beide gemeenten vinden het belangrijk dat een hogere rechter de bezwaren nog eens op alle punten toetst. Volgens hen zijn er bij de wegverbreding − op basis van een mer-procedure – niet voor niets afspraken gemaakt. Daarin gaf het rijk aan dat aanvullende maatregelen noodzakelijk zijn, zoals de snelheidsverlaging van 120 naar 100 km per uur, om de effecten op luchtkwaliteit, geluid en natuur aanvaardbaar te maken, brengen beide colleges in herinnering. 

Reacties: 3

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Rogier
Niets beters te doen kennelijk, deze gemeenten, dan zo'n zinloos achtehoedegevecht. Terwijl ook juist vele inwoners met mij zich ook ergeren aan die slaapverwekkende 100 km door de weilanden. Mss kunnen ze ook NS nog dagen om de treinen langzamer te laten rijden. Die maken zo'n herrie..
Rex Rotary / Coördinator
V6: U heeft gelijk dat 100 km op deze weg belachelijk is. Feit blijft dat in het verleden is toegezegd dat het een 100 km -weg zou worden, waardoor de gemeentes en andere bezwaarmakers overstag zijn gegaan. Zij zijn dus door de politiek belazerd. Dat is echter gebruikelijk in dit land. De rechter geeft daar geen oordeel over. Logisch, een groot deel van de rechterlijke macht is immers een verlengstuk van de politiek geworden.
Bert
@Rex Rotary: hoewel ik weet dat op dit soort fora de onderbuik regeert schrik ik toch van uw reactie. U stelt dat de gerechtelijke macht een verlengstuk van de politiek is geworden en daarmee zet u de bijl aan de wortels van de rechtsstaat en schaart u zich in het kamp van Wilders, die al decennia zijn geld verdient met kamerlid zijn en desondanks durft te spreken van een nepparlement.



Uw opmerking is dan ook grote onzin. De rechterlijke macht in dit land is onafhankelijk. Goddank. Dus procederen tegen de overheid heeft zin, zoals ook vaak gebeurt.



Dan even inhoudelijk over die A2: de maximum-snelheid is daar inderdaad idioot. Ik weet ook dat de wethouders van die omliggende gemeenten dat hebben afgedwongen, maar zoals elke weggebruiker kan zien zijn er nauwelijks omwonenden. Daarmee is die snelheid gewoon een deel van een politiek spel. Die wethouders hebben hun zin gekregen, maar niets is voor eeuwig. De minister volgt nu de wens van veel automobilisten en het advies over verkeersveiligheid. Daar is niets mis mee. Dat is geen belazeren, maar geen gewijzigd inzicht.
Advertentie