Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Gemeenten bibberen voor PFAS

Gemeenten moeten direct actie ondernemen om de vervuiling met PFAS op hun grond in kaart te brengen, zodat afgegraven grond weer naar gronddepots vervoerd kan worden. Dat zegt belangenvereniging Transport- en Logistiek Nederland (TLN). Volgens TLN weten overheden zich geen raad met de PFAS-regels.

17 oktober 2019
grondverzet.jpg

Gemeenten moeten direct actie ondernemen om de vervuiling met PFAS op hun grond in kaart te brengen, zodat afgegraven grond weer naar gronddepots vervoerd kan worden. Dat zegt belangenvereniging Transport- en Logistiek Nederland (TLN). Volgens TLN weten overheden zich geen raad met de PFAS-regels.

Regels

Grondverzet in gemeenten en waterschappen loopt steeds vaker vast door de nieuwe regelgeving voor grondvervuiling door poly- en perfluoralkylstoffen (PFAS), stoffen die ook in anti-aanbaklagen en in blusschuim voorkomen. Begin deze maand werden daarvoor strengere wettelijke normen van kracht. Voortaan moet van een lading grond eerst bekend zijn in welke mate de grond met PFAS vervuild is.

Streng

Maar volgens TLN hanteren gemeenten veel te strenge vervuilingsregels. Ook de bouwbranche klaagde daar eerder over. Sommige PFAS-stoffen zijn schadelijk vanaf 3 microgram per kilo, maar anderen pas  vanaf 7 microgram. ‘Toch geven veel gemeenten nu al geen toestemming voor projecten waarbij grond met 0,1 microgram PFAS gebruikt wordt. Dat gaat om bijna alle grond in Nederland,’ zegt TLN in een persbericht. De vervuiling met PFAS bleef in Nederland lang onder de radar, totdat een paar jaar geleden het middel Gen-X in een aantal gemeenten in het drinkwater terecht bleek te komen. Inmiddels blijkt de vervuiling met deze stoffen zich bijna overal in Nederland voor te doen.

Capaciteit

De tijdelijke maatregelen die nu zijn genomen, eist dat grond wordt onderzocht op PFAS voordat het wordt aangeboden aan een gronddepot. In eerste instantie was er een tekort aan capaciteit van laboratoria om die onderzoeken uit te voeren, maar dat is niet het enige probleem, zien de vervoerders. Ook als de lading wel is gecheckt, mag een lading grond met PFAS-vervuiling niet worden gestort op een laag grond waarvan dat gehalte lager is. TLN-voorzitter Elisabeth Post:  ‘Stel dat je de fundering voor een gebouw graaft en die grond, met 0,5 microgram PFAS per kilo, ergens kwijt moet. Die kun je dan niet storten op een stuk grond met 0,4 microgram PFAS of minder per kilo.’

Achtergrondwaarde

Dus het is belangrijk om de achtergrondwaarde te weten; hoe hoog de PFAS-vervuiling is van de grond onder de te storten lading. ‘Maar dat weten gemeenten, provincies en waterschappen dus niet, enkele uitzonderingen daargelaten.’ Zegt Post. ‘Zij hebben hun zogeheten bodemkwaliteitskaarten niet op orde. En zonder achtergrondwaarden hebben bedrijven in grondtransport geen werk. Gemeenten en waterschappen moeten dus als de wiedeweerga hun bodemkwaliteitskaarten op orde maken.’

Post hoopt dat de extra voorlichting over PFAS aan decentrale overheden die staatssecretaris Van Veldhoven heeft toegezegd de gemeenten wakker schudt. Want nu wordt er helemaal niet meer toegestaan, zelfs al wordt er een minimale hoeveelheid PFAS aangetroffen. ‘Het lijkt wel of gemeenten zijn bevroren door angst, vooral veroorzaakt door een gebrek aan kennis.’

Reacties: 10

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Hans de Graaf / fractievz. VVD Langedijk
Wanneer gaan we in Nederland weer eens normaal doen?

Het houdt maar niet op, gat in de ozonlaag, zure regen ammoniak, CO2, Stikstof en nu weer PFAS. De postzegel Nederland legt zich onder linkse druk steeds maar weer veel zwaardere normen op dan de rest van de wereld waardoor alles stil valt en we de Nederlandse economie totaal om zeep helpen. Het grootste probleem waar we mee te maken hebben is overbevolking. Overbevolking van de aarde en vooral die van Nederland, maar dat is de olifant in de kamer waar niemand het over wil hebben.
Hans de Graaf / fractievz. VVD Langedijk
Wanneer gaan we in Nederland weer eens normaal doen?

Het houdt maar niet op, gat in de ozonlaag, zure regen ammoniak, CO2, Stikstof en nu weer PFAS. De postzegel Nederland legt zich onder linkse druk steeds maar weer veel zwaardere normen op dan de rest van de wereld waardoor alles stil valt en we de Nederlandse economie totaal om zeep helpen. Het grootste probleem waar we mee te maken hebben is overbevolking. Overbevolking van de aarde en vooral die van Nederland, maar dat is de olifant in de kamer waar niemand het over wil hebben.
H. Wiersma / gepens.
Na PAS begint nu de PFAS ellende. Naast slechte communicatie is de verkokering bij sommige ministeries nog volop aanwezig. Ondertussen komen boeren in opstand en staan de bouw en allerlei infrastructurele al maanden stil. Hoelang moeten we nog met dit stuntelend bestuur verder?
Meppie
Het was zoveel handiger geweest als de staatsecretaris een overgangstermijn van een half jaar had ingesteld. Dan konden de gemeenten kun bodemkwaliteitskaart tijdig hebben aangevuld.

Door de minimale termijn (8 juli tot 1 oktober) waarin ook nog de zomervakantie valt, komt de boel inderdaad stil te liggen.

Veel gemeenten zijn ermee aan de slag, maar dit heeft tijd nodig: offertetraject, bemonstering, analyse, berekeningen, kaarten aanpassen, vaststelling in Raad.
JvEert
Laten we hopen dat vervuilde grond niet via de zwarte markt uit het zicht/ onder de radar verdwijnt of ergens in het buitenland wordt gedumpt.
H. Wiersma / gepens.
Ons land staat grotendeels stil. De huidige ellende is vooral te wijten aan slechte samenwerking en verkokering tussen/van ministeries en bovenal aan een premier die op een integrale wijze leiding moeten geven aan een Kabinet. Van temporisering van vergaande maatregelen en goede communicatie richting bedrijfsleven/burgers hebben ze in Den Haag kennelijk geen weet of willen ze niets te maken hebben.
klaas
Beste Spijker,



Pas probleem was al een 1,5 jaar eerder een probleem. Echter de overheid heeft het laten liggen.
akzo hengelo / schijtziek van die ambtenaren
akzo hengelo geheel vervuild nachtelijke geheime lozingen op het akzo terrein. Enschede en Hengelo weten dit maar doen niets.
H. Wiersma / gepens.
De PAS en PFAS dossiers vragen om een integrale aanpak voor boeren, industrie, luchtvaart en wegverkeer op korte, middellange en lange termijn en niet om hap snap beleid. Derhalve moet via noodwetgeving de bouw en infrastructurele werken weer snel op gang worden geholpen. Ollongren en Van NIeuwenhuizen gaan deze problematiek kennelijk als excuus gebruiken om veel belangrijke zaken uit te stellen.
Toine Goossens
Nederland slaat zichzelf uit het lood door te fantaseren over een nul risico maatschappij. Die bestaat niet.



Alles wat wij doen en laten is een risico. De kans dat ik straks overlijd omdat ik ben gaan fietsen is vele malen groter dan de kans op schade door PFAS of wat dan ook.



Daarbij gaat het niet om werkelijke risico's, maar om mogelijke risico's. Vandaag doen de GGD's een duit in het zakje door te bazuinen dat de energietransitie gezondheidsrisico's met zich meebrengt. Welke dat zijn en of zij daadwerkelijk een risico zijn, weten ze niet c.q. zeggen zij niet.



Zo dragen ook de GGD's weer eens bij aan angst en gevoelens van onveiligheid in Nederland. Dat is onverantwoordelijk.

Het doet mij denken aan de GGD Gelderland publicatie over de risico's van snorscooters op het fietspad. Erg wetenschappelijk was dat niet. Onder de 9 auteurs was zelfs een relatietherapeut vermeld. Hilarisch ja, maar ondertussen worden hun fabels wel geloofd.



Waar die waanzin toe leidt, ondervinden wij nu met stikstof. De situatie in de Natura 2000 gebieden is minimaal met 50% verbeterd, maar dat kan niet bewezen worden. Dus ligt het land plat.



Nederland hangt zichzelf in de strop.
Advertentie