of 59295 LinkedIn

Gemeenten bereiden zich voor op komst vliegende auto

In diverse gemeenten zullen het komend jaar pilots gaan draaien om zich voor te bereiden op de komst van vliegende auto’s. Als het aan ingenieursbureau Antea Group ligt, zullen de eerste vliegende auto’s zich al in 2020 boven Nederland bevinden.

In diverse gemeenten gaan het komend jaar pilots draaien om zich voor te bereiden op de komst van vliegende auto’s. Als het aan ingenieursbureau Antea Group ligt, zullen de eerste vliegende auto’s zich al in 2020 boven Nederland bevinden.

Onderste luchtlaag

‘Een stabiel stukje gras, een windzak en een brandblusser’. Veel meer is er volgens Henri Deelstra, businesslijndirecteur Ruimte & Water bij Antea Group, niet nodig om een veilige start- en landingsplaats voor vliegende auto’s te creëren. De moeilijkheid zit dan ook niet zozeer in de fysieke infrastructuur. Belangrijker is dat de regelgeving die het mogelijk maakt dat er straks vliegende auto’s tussen steden pendelen klopt. ‘De vliegende auto gaat gebruik maken van de onderste luchtlaag van het luchtruim,’ verkaart Deelstra. ‘Dat is de laag waarin bijvoorbeeld ook drones vliegen. In dat gebied is de regelgeving nog in ontwikkeling.’

 

 

Geluid

De Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) en de European Union Aviation Safety Agency (EASA) geven volgend jaar de benodigde vergunningen af voor het voertuig zelf. Daarnaast zal de ruimtelijke regelgeving waaronder de vliegende auto’s vallen duidelijk moeten zijn. Ook zullen er volgens Deelstra mogelijk vragen komen van inwoners van gebieden waar de vliegveldjes ontwikkeld zullen worden. ‘Mensen willen natuurlijk weten hoeveel geluid het oplevert en hoe vaak deze auto’s zullen opstijgen en landen.’

 

Tussenstedelijk

Juist om op dergelijke vragen antwoorden te vinden heeft de fabrikant van de PAL-V, zoals de eerste vliegende auto’s heten, het ingenieursbureau ingeschakeld. Op 11 maart tekenden de twee bedrijven een contract om deze vorm van vervoer naar een hoger niveau te tillen. Antea Group gaat bekijken hoe een netwerk van geschikte vliegvelden in het leven kan worden geroepen. Volgens Deelstra gaan de auto’s vooral tussenstedelijk vliegen. ‘Dat is het mooie van deze voertuigen. Je kunt hem als auto tot buiten de stad rijden, vervolgens daar via een (mini-)vliegveld naar een andere stad vliegen en dan weer als auto deze stad binnenrijden; deur tot deur. Dit noemen we Personal Air Mobility.’


Helikopter

De PAL-V (Personal Air and Land Vehicle) is een compacte tweepersoons ‘autogyro’, die meer van een kleine helikopter wegheeft dan een vliegtuig. Voor het besturen is zowel een autorijbewijs als een beperkt vliegbrevet nodig. Het behalen van zo’n brevet kan bij PAL-V in een stoomcursus van circa 40 uur. De toenmalige landelijke politiedienst KLPD overwoog al in 2008 om een aantal van deze PAL-V’s aan te schaffen. En in 2012 maakte het voertuig voor het eerst een aantal testvluchten boven Nederland met het prototype. En als het aan Deelstra ligt is volgend jaar de infrastructuur voldoende ontwikkeld om een eerste aanzet te kunnen leveren aan de oplossing van het mobiliteitsvraagstuk.

 

Aandrijving

De vliegende auto heeft een  topsnelheid van 180 km/h. De aandrijving komt van een verbrandingsmotor op benzine, maar er zijn ook uitvoeringen op biodiesel en bio-ethanol onderweg. Het bereik in de lucht is 350 tot 500 kilometer, afhankelijk van de uitrusting en de belading. De PAL-V Liberty Pioneer editie kost 499.000 euro. Voor mensen met een kleinere beurs is er de PAL-V Liberty Sport Editie. Ietsje minder luxe uitgevoerd, maar deze kost dan ook maar een luttele 299.000 euro.

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Broadcaster (gemeenteambtenaar) op
Het lijkt me onmogelijk om dit goed en veilig te reguleren in een land met 18 miljoen inwoners. Beter investeren in zelfrijdende auto; minder files en minder ongelukken.
Door Boris op
1 april zit er aan te komen....
Door Henk@gmail.nl op
Deze krengen moeten direct worden verboden. Enerzijds. Hebben we het over het milieu en duurzaamheid, anderzijds zien we deze idiotie gedreven door commerciële belangen. De geluidsoverlast is erger dan het lawaai van Lelystad, veel uitstoot van vieze gassen, aantastingen van privacy, etc, etc.

STOP DE VLIEGENDE AUTO OF SCHIET HEM UIT DE LUCHT