of 59130 LinkedIn

Gemeente Nijmegen: Karelplein lijkt erger dan het is

Het Keizer Karelplein in Nijmegen is maandag uitgeroepen tot de meest verkeersonveilige plek van Nederland. Maar het lijkt erger dan het is, vindt gemeente Nijmegen.
5 reacties

Het Keizer Karelplein in Nijmegen is maandag uitgeroepen tot de meest verkeersonveilige plek van Nederland. Maar het lijkt erger dan het is, vindt gemeente Nijmegen. ‘Bij de ruim tachtig ongelukken tussen 2014 en 2017 raakten maar drie mensen gewond, twee fietsers en een automobilist. De rest was blikschade, waar de politie niet eens meer aan te pas komt’, aldus de woordvoerder van verkeerswethouder Harriët Tiemens.

Blikschade
Het gaat wel, maar je moet goed opletten, zegt de politie. Omdat er op het plein geen rijstroken zijn aangegeven, denken sommigen dat 'het recht van de sterkste' geldt. Dat ze gewoon kunnen doorduwen. En dat veroorzaakt snel een aanrijding in het voortdurend in- en uitvoegende verkeer. Blikschade is natuurlijk niet leuk, maar dat maakt van het plein nog geen black spot’, meent de gemeentewoordvoerder. ‘Het is meer dat mensen die voor het eerst het Keizer Karelplein oprijden even moeten wennen aan de bijzondere situatie.’

Zes wegen
Bijzonder is de verkeerssituatie bij het plein zeker. Het is de enige verkeersrotonde in Nederland waar verkeer dat het plein oprijdt voorrang heeft boven verkeer dat al op de rotonde rijdt. Bovendien komen er zes wegen op het plein uit, waarvan drie grote doorgaande noord-zuidroutes. Het oprijden wordt geregeld met verkeerslichten. De vele fietsers in studentenstad Nijmegen mogen langs de buitenrand van het plein in beide richtingen rijden. Omdat in het midden van de rotonde een vrij groot park ligt met fonteinen, een standbeeld en hoge bomen, is het hele plein niet in één keer te overzien.

Berucht
‘Berucht in Nijmegen en ver daarbuiten’, noemen rijschoolhouders de rotonde. Hun leerlingen mogen ook pas na een aantal lessen het plein op. Ze hebben dan online al filmpjes gezien over voorsorteren en afslaan. ‘Als je eenmaal weet hoe het gaat, is het geen probleem’, vindt de gemeente. ‘We kunnen er ook niet veel anders van maken, want daarvoor is geen ruimte.’ Het Keizer Karelplein is aangelegd in 1879, toen er nog geen auto's reden in Nederland. De Haagse architect Bert Brouwer ontwierp de perfect ronde rotonde naar het voorbeeld van de Place de l'Etoile in Parijs. Het plein viel zo in de smaak, dat er direct grote villa's en een concertgebouw langs de rand werden gebouwd. De meeste villa's zijn nu verdwenen, maar de bebouwing staat nog steeds tot op de rand van het plein. ‘Het is zoals het is.’ (ANP)

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Verschoor op
Alles is makkelijk als je eraan gewend bent. Een leeg argument. Als je als argeloze nieuwkomer het Keizer Karel plein oprijdt, breekt het angstzweet je aan alle kanten uit.
Door Sterk op
Mooiste verkeersplein van Nederland. Bijna nooit opstoppingen, draait dagelijks met duizenden auto's door. Niets aan veranderen! Moet eigenlijk voor elke automobilist in zijn examen worden opgenomen!
Door Manu (beleidsadviseur) op
Voor een paar stippellijnen is altijd ruimte genoeg, lijkt mij.
Mensen zijn doorgaans daar extra voorzichtig, waar niets is geregeld, maar we zijn het niet meer gewend en op dat plein vraag je m.i. nogal wat van vreemden.
Door Broadcaster (gemeenteambtenaar) op
En dan nog trots zijn op de door henzelf gecreëerde wanorde ook. De anarchisten. Ik zou ook nog eens links gaan rijden.
Door Leon (Part) op
Geachte lezer 15/1 Oudste Stad /NL

Structuur geeft KK blijheid.
Kijk naar het aantal ongevallen en haal daar de Postcode 6500 vanaf( Regio Nijmegen), dan is te zien..
* van buiten komende..maken de ongelukken meestal door niet te durven rijden.
*Hotspot ijkpunt 4 daagse-week bijna geen ongeluk
Wij zijn Nijmegen!