of 60220 LinkedIn

'Gemeente moet goede gastheer voor arbeidsmigrant zijn'

Als het Agrarisch Keurmerk Flexwonen dat de kwaliteit van de huisvesting van arbeidsmigranten moet waarborgen onafhankelijk wordt getoetst, hoeven gemeenten niet meer bij die agrarische bedrijven langs. Dat zei burgemeester Kees van Rooij van de gemeente Meierijstad namens de VNG tijdens een online live debat over het ‘kruispunt’ arbeidsmigrant, huisvesting, gemeente en corona.

Als het Agrarisch Keurmerk Flexwonen dat de kwaliteit van de huisvesting van arbeidsmigranten moet waarborgen onafhankelijk wordt getoetst, hoeven gemeenten niet meer bij die agrarische bedrijven langs. Dat zei burgemeester Kees van Rooij van de gemeente Meierijstad namens de VNG tijdens een online live debat over het ‘kruispunt’ arbeidsmigrant, huisvesting, gemeente en corona. 

Minder kosten aan handhaving
Tijdens het debat liet een vertegenwoordiger van medeorganisator LTO Nederland weten dat het Keurmerk Flexwonen in het leven is geroepen in samenwerking met de vakbonden, maar nog niet met fruitsector is afgestemd. Het keurmerk is geaccrediteerd en gecertificeerd en volgens LTO wordt alle huisvesting gecontroleerd, ook kleinschalige huisvesting. Volgens burgemeester Van Rooij is het keurmerk wel bekend bij gemeenten. ‘Ik zit er als volgt in: als het keurmerk onafhankelijk is getoetst, dan hoef ik niet meer bij het bedrijf langs. Dat scheelt kosten voor handhavers. Ik wil meer toe naar samenwerking met de sector. Als keurmerken onafhankelijk getoetst zijn, dan kunnen wij ons op echte problemen en knelpunten richten met handhaving. Ik hoop dat deze coronatijd eraan bijdraagt dat dit proces wordt versterkt.’

Certificeringen integreren in vergunningensysteem
Volgens Peter Loef, beleidsspecialist arbeid van LTO Nederland, zijn de keurmerken niet vrijblijvend. ‘Er zit een zeker onderscheid tussen de bedrijven die daarin zitten. Het zou normaal moeten zijn dat je het goed doet. En je zou ook waardering terug moeten krijgen als je het goed doet, bijvoorbeeld met minder controles.’ Van Rooij wil graag in gesprek over certificeringen om die te kunnen integreren in een vergunningensysteem, maar volgens hem wordt die bal niet ingekopt door de belangenvereniging. Die liet vervolgens weten hierover nader contact op te nemen met de VNG.

Advies aanjaagteam Roemer
Van Rooij wees er verder op dat in Meierijstad 8000 arbeidsmigranten werken en die heel belangrijk zijn voor de Nederlandse economie. ‘Gemeenten halen arbeidsmigranten niet naar Nederland toe, maar hebben er wel mee te maken’, merkte hij op. ‘We moeten ons als gastheer gedragen, zodat zij ook weten waar ze aan toe zijn.’ Een van de stellingen tijdens het debat was of het terecht is dat het recente advies van het aanjaagteam arbeidsmigranten onder leiding van Emile Roemer veel aandacht voor huisvesting is. Onlangs zijn onder arbeidsmigranten coronabrandhaarden ontstaan. Eerder deze maand adviseerde Roemer het kabinet arbeidsmigranten te registeren en een eigen slaapkamer te geven om corona-uitbraken te voorkomen. Roemer hoopt nog voor de zomer met een vervolgadvies te komen met structurele oplossingen voor de positie van arbeidsmigranten in Nederland.

Alle arbeidsmigranten inschrijven
Daarin zouden ook aanbevelingen moeten staan om malafide uitzendbureaus die misbruik maken van de kwetsbare positie van arbeidsmigranten aan te pakken. Registratie van de contactgegevens van arbeidsmigranten was al een advies om verspreiding van corona tegen te gaan. In het debat kwam de vraag op wiens verantwoordelijkheid het is dat arbeidsmigranten ingeschreven staan bij de gemeente. Volgens Van Rooij bevorderen gemeenten dat, maar ligt de verantwoordelijkheid ook bij ondernemers zelf. ‘Als ingezetene betaal je belasting en als niet-ingezetene toeristenbelasting. Als we samenwerken met grote uitzendorganisaties, kost het weinig arbeidstijd. Helaas, vind ik zelf, is het register niet-ingezetenen ingevoerd. Daardoor weten we niet of arbeidsmigranten bij ons wonen of niet. De vraag is steeds voor hoeveel huisvesting we staan als gemeente? Het is mij een lief ding waard als we alle arbeidsmigranten kunnen inschrijven en onderling afspraken maken over het uitschrijven bij vertrek.’

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Keijzer op
Ter aanvulling t.a.v. laatste alinea van mijn voorgaande post:
Premier Rutte lijkt rug recht te houden (maar voor hoelang met zijn 3 politiek correcte linkse coalitiepartners), dat er geen onvoorwaardelijke zak geld naar Curacao/Antillen gaat (los van noodhulp).

De druk wordt hoog opgevoerd om dat wel te doen.
Mensen als Nout Wellink, Roger van Boxtel en Hans de Boer kunnen wel oproepen om een ruimhartige zak geld zonder voorwaarden te bieden, maar dat is voor die heren gemakkelijk met hun riante salarissen en pensioenen. Ook in dit geval en in deze extreme tijd, blijkbaar gemakkelijk toegang naar dat type hoge bomen.

e psychologie van de "diepe zakken" van minister Hoekstra werkt sinds die uitspraak overal sterk door om nu dat momentum te pakken. Alsof straks Jan Modaal er niet de gevolgen van gaat krijgen, waarbij in pre-Corona periode, de publieke sector toen al het water aan de lippen stond.

Het lijkt nu een tijd van pakken wat je pakken kan, dan is dat alvast binnen, voordat recessie/depressie hevig toeslaat.

Uitspraak van een Congoleze Vlaamse jongeman die een kaliber heeft, die ik hier bij het fanatiek activisme niet hoor en die meen ik lid is van een organisatie Afrikaanse jongeren: "Nu is het belangrijk voor Congolezen om te dekoloniseren in hun gedachtengoed en economisch onafhankelijk te zijn".
Door Keijzer op
Waarom worden bedrijven zo groot gemaakt, dat men zoveel arbeidsmigranten nodig heeft? Voor het ongeschoold werk zitten al veel hier wonende burgers thuis met een uitkering.

Heel veel buitenlandse studenten, die naar hier te goedkope opleidingen komen, die daarom nu vaak in Engels worden gegeven. Slechts 25% lees ik, blijft een tijdje hangen. In Wageningen ook veel Chinese studenten. China zond duizenden studenten uit naar interessante opleidingen etc, om met hun kennis China’s technologische kennis te vergroten en om te zetten in Chinese producten in absoluut geen gelijk speelveld binnen de wereld handel door het Chinese staatskapitalisme. Afgestudeerde Chinezen en experts, met veel geld en hoogst aantrekkelijke posities, weer terug worden gehaald naar China. Die mensen moeten ook wonen en doen een beroep op publieke sector.

Tot de Bijstand bestond waren mensen door de week ergens in de kost als het werk wat er was te ver weg was. Kostgangers nemen was een manier van inkomen verwerven ook in die tijd van geen Bijstand uitkering.

Het alsmaar uitbreiden en uitbreiden wordt als een vanzelfsprekendheid gezien, maar aanzienlijk deel kostprijs van het product, die dan veelal geëxporteerd wordt in een Schengenzone zonder grenzen en het BNP verhoogt, komt aan de debetzijde terecht van de jaarlijkse begroting en dus gesocialiseerd. Wat is de netto opbrengst voor het land dan?

Recht op uitkeringen over de grens, maar instellingen als UWV, SVB en belastingdienst e.a., kunnen het controle werk niet aan en landen van herkomst werken niet mee.

Alleen al wat Schengen kost aan veiligheid door open grenzen? Van alles kan vrij gemakkelijk over de grens gereden worden.

De hele publieke sector komt met arbeidsmigratie en vrije vestiging, vanwege Schengenzone, jaar na jaar, meer onder druk.

Wie betaalt huisvesting bij arbeidsmigratie? De bedrijfstak of Gemeente? Heel veel woningzoekenden, willen wel zo'n woninkje als op de foto. Voor de gigantische omvang aan woningzoekenden die er al zijn, is het gastheerschap ver te zoeken.

Groot, groter groots (ook het centraliseren van de belastingdienst en lokale bijkantoren opheffen), lijkt altijd vroeg of laat als een boemerang terug te komen en moet via de jaarlijkse rijksbegroting worden opgelost met miljarden. Brussel kijkt alleen naar BNP en wat NL dient te doen gebaseerd enkel daarop!

Verbeteringen op tal van domeinen gaan dermate traag, te laat of niet adequaat, dat de instellingen etc steeds blijven achterlopen en door snelheid van ontwikkelingen steeds weer worden ingehaald.

We het cynische meemaken, na- en bij alle komende acties van BLM en KOZP, dat Suriname en Curaçao, aan dat “diep racistisch” autochtoon Nederland en die “gedekolonialiseerd” moet worden, volgens deel van bewoners in elk geval hier, met roots daarvandaan, met een Nederlands paspoort, even met een grote zak geld over de brug dient te komen, zonder voorwaarden. Een woordvoerder meldt, lees ik op NOS site, dat wat Curaçao betreft, bij geen zak geld, mensen van daar naar hier zullen komen. Het is, los van noodhulp, eenzelfde geluid als Italië, maar dan kunnen ze daar onze tulpen niet kopen. Er verandert in de structuren niets, maar geld dient te komen uit eenrichting solidariteit en anders komt vast het verwijt, indien Nederland t.o.v. Suriname of Antillen eisen stelt, voor wat betreft geld buiten de noodhulp, dat dit onder koloniaal gedrag valt.
Ik weet niet of wat de woordvoerder meldt ook zomaar kan. Curaçao is geen gemeente meer. Zelfs hier kun je, dacht ik althans, niet zomaar van de ene gemeente in de andere vestigen en dan Bijstand daar zomaar krijgen en een woning. Alhoewel, ik verbaas mij over weinig meer...