of 62236 LinkedIn

Gemeente krijgt klachtenloket voor aanbestedingen

Het kabinet wil dat overheden ondernemers meer mogelijkheden bieden om fouten in aanbestedingsprocedures aan te kaarten. Zo moeten opdrachtgevers, zoals gemeenten, een loket inrichten waarbij ondernemers een klacht kunnen indienen over een fout in de aanbestedingsprocedure.

Het kabinet wil dat overheden ondernemers meer mogelijkheden bieden om fouten in aanbestedingsprocedures aan te kaarten. Zo moeten opdrachtgevers, zoals gemeenten, een loket inrichten waarbij ondernemers een klacht kunnen indienen over een fout in de aanbestedingsprocedure.

Verbeteren

Staatssecretaris Keijzer van Economische Zaken stuurt daarover een voorstel naar de Tweede Kamer. Het kabinet is al een paar jaar bezig om de aanbestedingspraktijk tussen -met name- gemeenten en bedrijven die meedoen aan een aanbesteding te verbeteren. Bedrijven en aannemers klagen vaak over de lange procedures bij gemeenten en de onduidelijkheid bij de ontwerpkeuze en selectie van een inschrijvende partij.

 

Budget

Gemeenten besteden een groot deel van hun budgetten aan de inkoop en aanbesteding van diensten, veelal in de openbare ruimte. Overheden zijn met afstand de grootste aanbesteders: jaarlijks is daarmee zo’n 73 miljard euro gemoeid. Sinds het vorige kabinet is met het programma Beter Aanbesteden al ingezet op meer dialoog tussen opdrachtgevers en verschillende sectoren uit het bedrijfsleven, zoals aannemers, door eerder in het selectieproces om de tafel te gaan.

 

Motiveren

Maar staatssecretaris Keijzer wil dat aanbestedende diensten hun selectie- en gunningsbeslissingen beter gaan motiveren, zodat het voor ondernemers duidelijker wordt waarom hun inschrijving niet heeft gewonnen. ‘De juiste balans tussen belangen van opdrachtgevers en -nemers is de basis voor het soepeler laten verlopen van aanbestedingen. In de uitwerking van dit maatregelenpakket wordt daarom tijdige klachtafhandeling vooraf én achteraf stevig verankerd. Met als doel betere rechtsbescherming voor ondernemers en ook meer kansen voor het mkb op opdrachten.’

 

Aanbestedingsexperts

Ondernemers kunnen straks bij een klachtenloket meer informatie vragen over een afwijzing, maar er komt, als het aan de staatssecretaris ligt, ook een Commissie van Aanbestedingsexperts.  Die kan een klacht over het ontwerp nog voor de aanbesteding in behandeling nemen en een advies uitbrengen. De gemeente moet daar dan op wachten voordat ze verder kan met het aanbestedingsproces.

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Spijker (n.v.t.) op
Dit roept de volgende vragen op:
1. er komen dus meer nieuwe regels bij in plaats van dat er af gaan?
2. wie betaalt de extra mensuren bij de gemeenten e.a.
3. hoe verhoudt dit zich met de vigerende EU-wetgeving op het gebied van aanbestedingen?
4. welke regels hanteert het Rijk zelf eigenlijk bij aanbestedingen?
Door Stef Verhage (Tendermanager) op
De titel is ietwat misleidend, er is immers bij een aanbesteding altijd al wel een klachtenpunt beschikbaar. Ook de Commissie van Aanbestedingsexperts is een reeds bestaande commissie. Wat verandert is de uitbreiding van de motivatieplicht van een (voorlopige) gunning en het opschortende karakter wanneer een klacht wordt ingediend. Vanuit de rechtspositie van (MKB) partijen denk ik een positieve stap. Wel ben ik huiverig voor wat dit gaat doen met de doorlooptijd van aanbestedingen en of partijen hier geen misbruik van gaan maken. Laten we hopen van niet. Langere doorlooptijden van procedures en bijbehorende verhoging van aanbestedingskosten lijkt me onwenselijk voor zowel gemeente als inschrijvers.
Door Criticus op
Een openbare aanbesteding is altijd nog beter dan het over de schutting lazeren met te weinig geld. Pardon: ik bedoelde dat het beter is dan decentraliseren....

Vacatures

De nieuwste whitepapers

Van onze partners