Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Gelders verzet tegen noordtak Betuweroute

De Gelderse Natuur- en Milieufederatie (GNMF) heeft met een aantal plaatselijke actiegroepen het verzet tegen een mogelijke nieuwe noordtak aan de Betuweroute gebundeld.

26 mei 2014

De Gelderse Natuur- en Milieufederatie (GNMF) heeft met een aantal plaatselijke actiegroepen het verzet tegen een mogelijke nieuwe noordtak aan de Betuweroute gebundeld. Volgens de nieuwe werkgroep Noordtak Achterhoek, vergeet 't maar! gaat een noordelijke aftakking aan de goederenspoorlijn naar Duitsland zeker 2 miljard euro kosten, terwijl verantwoordelijk staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur 1,4 miljard euro al te duur vindt.

Economisch voordeliger
Mansveld maakt naar verwachting binnenkort een keuze over de route voor goederenvervoer per trein door oostelijk Nederland. De provincies Gelderland en Overijssel en het Havenbedrijf Rotterdam presenteerden vorige week eigen onderzoek, dat pleitte voor de aanleg van een noordtak. Dat zou sneller, goedkoper en economisch voordeliger zijn dan het uitbreiden van bestaand spoor door de Achterhoek en Twente, zoals het ministerie wil. Tegen die uitbreiding is heel veel bezwaar in het gebied, omdat goederentreinen met mogelijk gevaarlijke lading dan vlak langs huizen gaan rijden.

Vervoer over water
De nieuwe werkgroep zegt dat een noordelijke aftakking vanaf de Betuweroute bij Elst helemaal niet nodig is. Zij betwisten dat het goederenvervoer per trein tot 2030 zo snel zal groeien dat er extra spoorlijnen voor nodig zijn. Ze pleiten voor meer vervoer over water. Een noordtak aan de Betuwelijn is al tweemaal eerder aan de orde geweest, in 2012 en in de jaren 90 van de vorige eeuw. Beide keren zijn de plannen niet doorgegaan wegens massaal verzet en hoge kosten.

Reacties: 12

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Hannes Haganum / kritisch lezer
Kennelijk zien deze wereldvreemde kikkersnuffelaars liever dagelijks 1500 extra vrachtauto's met slecht opgeleide en onderbetaalde chauffeurs uit Wit-Rusland of de Oekraïne op de A15 en de A12. De trein is in veel gevallen de meest efficiënte en zeker duurzaamste vorm van transport. Wellicht in combinatie met de binnenvaart, maar die betalen niets voor hun infrastructuur. Waar andere Europese land serieus nadenken over vernieuwing van de economie en het uit de crisis komen, heersen in Nederland polderblindheid en een heel enge vorm van behartiging van het eigen belang. Het niet verder meer kunnen kijken dan hun eigen miniscule tuintje.

Neem dan genoegen met 700 euro per maand en ga lekker kikkertjes kijken en de paddentrek bestuderen, waarmee niet wil zeggen dat natuur en ecologie niet erg belangrijk zijn. In tegenstelling tot 8-baans autowegen vormt een traditionele spoorlijn zonder geluidswallen nauwelijks een belemmering voor veel diersoorten. Zelfs marters en hazen steken makkelijk over. De trein horen en voelen ze al verre aankomen, auto's op een snelweg zijn dierenkillers. Slechts af en toe komt er eens een ree onder de trein.







Toon
achterhoekers schreeuwen al 60 jaar om een volwaardige A18 , nu zal dit zeker nog 120 jaar duren .



Ze willen rustoord voor pension gerechtige, vind je het gek dat ze een krimp regio zijn , grote bedrijven kunnen ze nu wel helemaal vergeten op hun leegstaande bedrijventerreinen
willem / spindokter
complimenten voor Minister Schultz Verhaegen, volgens gemeente Berkelland wordt de nieuwe N18 een slingerende autoweg.





http://www.gemeenteberkelland.nl/Actueel/Nieuws/ …







Ervaar de nieuw slingerende autoweg



http://youtu.be/kL1v8yO92pM
Toon
jhr. Van Avezathe en Zottegem begrijp ook niet waarom de wethouders zich druk om maken als langs de A18 en de nieuwe N18 een enkelspoor extra langs komt te liggen.



www.a18bedrijvenpark.nl



www.laarberg.nl
henk
Laten we eerst goede spoorlijnen neerleggen voor personenvervoer tussen winterswijk en arnhem en winterswijk / zutphen. Dan kunnen onze kinderen ook naar het hbo in arnhem en deventer!
Martin / Beleidsmedewerker
Oja dat gaat echt niet gebeuren. Eerst een goede infra structuur voor mensen. En dan praten we verder!
willem / spindokter
Achterhoek moet blij zijn met een nieuw spoor anders krijgen ze nooit een volledige A18 als zo verder zeuren.



Kijk eens welk overlast bewoners hebben , terwijl jullie een nieuw vrij liggende spoor is beloofd

http://youtu.be/V0Ny4snqQlg
Toine Goossens / Bestuurder wet- en regelgeving, ervaringsdeskundige gedrag en moraal
Het NIMBY gedrag van Nederlandse burgers heeft er voor gezorgd dat de meerderheid vaak door een minderheid in de tang wordt genomen; minderheden bepalen wat er gebeurt.



Dat is in strijd met de beginselen van een democratie.



In de planningsprocessen van grote infrastructurele werken is ruim voldoende mogelijkheid om andere visies in te brengen en de belangen tussen verschillende visies af te wegen.



Daarbij is het niet acceptabel dat minderheden maar wat roepen. Afwijkende visies dienen goed onderbouwd te zijn, wat inhoudt dat zij binnen het Program Van Eisen blijven.



Dan gaat het niet meer om herrie schoppen, en je zin willen doordrijven, maar om verantwoorde maatschappelijke afwegingen.



Zwaarwegende afwijkende visies waaraan niet tegemoet wordt gekomen omdat, aantoonbaar, andere overwegingen maatschappelijk meer gewicht toe komt, mogen in bezwaar niet meer aan de orde worden gesteld.



Om te kunnen garanderen dat iedereen kan vertrouwen op de kwaliteit en de integriteit van de besluitvorming, moet een besluitvormingsproces ter toetsing aan de Hoge Raad voorgelegd kunnen worden.

Indien de besluitvorming de toets niet doorstaat moeten straffen aan organisaties en personen opgelegd kunnen worden.
Hans / Toezichthouder gezond verstand
@Toine Goossens leuk verhaal maar Duitsland wil net zo goed geen noordtak en ijssellijn gaat door vele woonkernen en zijn goederentransporten onveilig .



Tevens de kosten voor geluidschermen in fase 1 Zutphen - Oldenzaal met 500 miljoen en fase 2 Rhenen - Zutphen met 500 miljoen is te kostbaar .



Beter een nieuw spoor door dun bevolkte buitengebied van de achterhoek kosten 1,4 miljard min subsidie







Bovendien kan voor de aanleg van de nieuwe lijn een beroep worden gedaan op Europese subsidieregelingen voor robuuste spoorgoederencorridors.

Toon
bestaande spoorlijn is er weerstand omdat dit traject door woonkernen loopt daarom een prima alternatief langs A18 en de nieuwe N18.



http://www.gelderlander.nl/regio/achterhoek/geen …



Henk
Zo wordt een nationaal landschap in 2 en geknipt..... Misschien kunnen we langs die lijn ook nog een flink aantal windturbines plaatsen, want die hoor je toch niet door het geraas van de treinen. En als we toch bezig zijn: er zit ook het en der nog schaliegas..... Ook dat kan er weluit. Dag achterhoek! De vergrijzing zal verdergaan en djongeren blijven hier echt niet wonen.
willem / spindokter
Henk op 30 mei 2014 23:27



Overlast voor duizenden bewoners heden in woonkernen, gaat toch voor jou nationaal landschap ????



Koop een kanarie hokje van jou vakantiegeld .









Advertentie