of 59345 LinkedIn

Geen taxi binnen Amsterdam

Weer lieten de taxichauffeurs zich van hun slechtste kant zien tijdens oud en nieuw in Amsterdam. Traditiegetrouw werkt de hoofdstad op de laatste dag van het jaar als een magneet op ‘vrije jongens’ uit het hele land.  Dat de service er dan bij inschiet laat zich raden. Maar dat geen enkele rit binnen de stadsgrenzen wordt geaccepteerd omdat een ritje naar Haarlem of Purmerend meer oplevert, duidt op een rot systeem. Voor Amsterdammers restte niets anders dan een lange wandeltocht door de roerige stad.
Weer lieten de taxichauffeurs zich van hun slechtste kant zien tijdens oud en nieuw in Amsterdam. Traditiegetrouw werkt de hoofdstad op de laatste dag van het jaar als een magneet op ‘vrije jongens’ uit het hele land. Dat de service er dan bij inschiet laat zich raden. Maar dat geen enkele rit binnen de stadsgrenzen wordt geaccepteerd omdat een ritje naar Haarlem of Purmerend meer oplevert, duidt op een rot systeem. Voor Amsterdammers restte niets anders dan een lange wandeltocht door de roerige stad.

Zeven kilometer is te kort
Vanaf de Jordaan (centrum-west) naar de wijk Watergraafsmeer (uiterst oost) is een pittige wandeling, zo ondervond uw verslaggever.  Helemaal als die gedwongen wandeltocht om 3.00 uur ’s nachts door een onrustige stad op hoge hakken gemaakt wordt. Minstens twintig ‘lege’ taxi’s sprak ik aan en zonder uitzondering haalden alle chauffeurs hun neus op toen ik mijn eindbestemming de wijk Watergraafsmeer noemde. Te korte rit. Terwijl  Google Maps mij op mijn IPhone toonde dat de rit zo’n zeven  kilometer was, met een prijs van toch rond de twintig euro.

Incident

De Taxi Centrale Amsterdam (TCA) herkent zich niet in de klachten. TCA-chauffeurs rijden altijd op de meter en weigeren geen korte ritten. Die ene TCA-chauffeur die ondergetekende weigerde moet als een incident worden gezien.

Niet bereikbaar

De centrale, waarbij meer dan 1700 chauffeurs zijn aangesloten, had dit jaar een ander systeem in de drukste nacht van het jaar. Tussen 22.00 en 03.00 was de telefooncentrale gesloten. Volgens  Sanne Takman, woordvoerder van TCA , voorkwam die maatregel teleurstellingen bij klanten.  ‘Tijdens oud en nieuw is de vraag zo groot dat we taxi’s niet kunnen garanderen, mensen konden onze taxi’s op straat aanhouden. Dat werkte goed, al gaan we voor volgend jaar kijken of de centrale wel bereikbaar zou kunnen zijn voor buitenwijken.’

Taxiwet
Ook kijkt TCA uit naar de invoering van de taxiwet. Concurrenten die korte ritten weigeren, onbeschofte chauffeurs en te hoge prijzen zien zij met lede ogen aan. ‘Onze chauffeurs proberen die “collega’s” maar links te laten liggen. Ze weten dat de verandering met de nieuwe wet eraan komt,’ aldus de woordvoerster,‘ de situatie dat er honderden taxichauffeurs van buiten de stad in Amsterdam komen is dan voorbij.’

30 euro
Overigens bleken in de vroege ochtend van 1 januari niet alle chauffeurs van het weigerachtige soort. Anderhalve kilometer voor de finish bood een chauffeur gul zijn comfortabele Mercedes aan. Voor het luttele bedrag van 30 euro. Ik heb bedankt.

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door henk dullaerd (agent) op
Bb-verhaal helemaal herkenbaar. Om 2 uur 's nachts kon ik geen taxi krijgen naar Amsterdam-West, vanaf het Leidseplein. 'Klein stukkie lopen', kreeg ik te horen van het schorem. Wegwezen met dat spul. Alle vegunningen intrekken en met nieuwe, nette chauffeurs opnieuw beginnen. Weg met de 'marktwerking'.
Door Henk Steeman (coördinator Belastingen) op
Ik herken het beeld niet zoals Esther Walstra die schetst. Vrijwel dezelfde tijd sprak ik een (TCA)taxi aan bij de standplaats Marnixstraat Busstation. Zonder wachttijd en problemen vervoerde de keurige chauffeur ons van de Marnixstraat naar Amsterdam IJburg (uiterst oost). Een rit van ongeveer 8 km ad € 28,10 (volgens de meter!). Mijn ervaring is dat op de kleine taxistandplaatsen de service en klantgerichtheid groot is onder de taxichauffeurs.
Door Koos de Beer (adviseur) op
Alle moeite ten spijt, de taxiwereld is verrot en ik zie zo langzamerhand maar 1 optie en dat is om taxi's te verbieden en het OV 24 uur per dag door te laten rijden.
Door jan Keijzer (beleidsmedewerker) op
Mijn zoon heeft een snorder aangesproken en die was wel bereid om hem en zijn vrienden weg te brengen. Hij heeft inmiddels een aantal telefoonnummers van snorders in zijn mobiel staan. Misschien een idee voor de verslaggever