Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Geen taxi binnen Amsterdam

Weer lieten de taxichauffeurs zich van hun slechtste kant zien tijdens oud en nieuw in Amsterdam. Traditiegetrouw werkt de hoofdstad op de laatste dag van het jaar als een magneet op ‘vrije jongens’ uit het hele land. Dat de service er dan bij inschiet laat zich raden. Maar dat geen enkele rit binnen de stadsgrenzen wordt geaccepteerd omdat een ritje naar Haarlem of Purmerend meer oplevert, duidt op een rot systeem. Voor Amsterdammers restte niets anders dan een lange wandeltocht door de roerige stad.

04 januari 2011

Zeven kilometer is te kort
Vanaf de Jordaan (centrum-west) naar de wijk Watergraafsmeer (uiterst oost) is een pittige wandeling, zo ondervond uw verslaggever.  Helemaal als die gedwongen wandeltocht om 3.00 uur ’s nachts door een onrustige stad op hoge hakken gemaakt wordt. Minstens twintig ‘lege’ taxi’s sprak ik aan en zonder uitzondering haalden alle chauffeurs hun neus op toen ik mijn eindbestemming de wijk Watergraafsmeer noemde. Te korte rit. Terwijl  Google Maps mij op mijn IPhone toonde dat de rit zo’n zeven  kilometer was, met een prijs van toch rond de twintig euro.

Incident
De Taxi Centrale Amsterdam (TCA) herkent zich niet in de klachten. TCA-chauffeurs rijden altijd op de meter en weigeren geen korte ritten. Die ene TCA-chauffeur die ondergetekende weigerde moet als een incident worden gezien.

Niet bereikbaar
De centrale, waarbij meer dan 1700 chauffeurs zijn aangesloten, had dit jaar een ander systeem in de drukste nacht van het jaar. Tussen 22.00 en 03.00 was de telefooncentrale gesloten. Volgens  Sanne Takman, woordvoerder van TCA , voorkwam die maatregel teleurstellingen bij klanten.  ‘Tijdens oud en nieuw is de vraag zo groot dat we taxi’s niet kunnen garanderen, mensen konden onze taxi’s op straat aanhouden. Dat werkte goed, al gaan we voor volgend jaar kijken of de centrale wel bereikbaar zou kunnen zijn voor buitenwijken.’

Taxiwet
Ook kijkt TCA uit naar de invoering van de taxiwet. Concurrenten die korte ritten weigeren, onbeschofte chauffeurs en te hoge prijzen zien zij met lede ogen aan. ‘Onze chauffeurs proberen die “collega’s” maar links te laten liggen. Ze weten dat de verandering met de nieuwe wet eraan komt,’ aldus de woordvoerster,‘ de situatie dat er honderden taxichauffeurs van buiten de stad in Amsterdam komen is dan voorbij.’

30 euro
Overigens bleken in de vroege ochtend van 1 januari niet alle chauffeurs van het weigerachtige soort. Anderhalve kilometer voor de finish bood een chauffeur gul zijn comfortabele Mercedes aan. Voor het luttele bedrag van 30 euro. Ik heb bedankt.

Reacties: 14

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Jan Keijzer
Mijn zoon heeft een snorder aangesproken en die was wel bereid om hem en zijn vrienden weg te brengen. Hij heeft inmiddels een aantal telefoonnummers van snorders in zijn mobiel staan. Misschien een idee voor de verslaggever
Niek / jurist
Alle moeite ten spijt, de taxiwereld is verrot en ik zie zo langzamerhand maar 1 optie en dat is om taxi's te verbieden en het OV 24 uur per dag door te laten rijden.
Henk Steeman / coördinator Belastingen
Ik herken het beeld niet zoals Esther Walstra die schetst. Vrijwel dezelfde tijd sprak ik een (TCA)taxi aan bij de standplaats Marnixstraat Busstation. Zonder wachttijd en problemen vervoerde de keurige chauffeur ons van de Marnixstraat naar Amsterdam IJburg (uiterst oost). Een rit van ongeveer 8 km ad € 28,10 (volgens de meter!). Mijn ervaring is dat op de kleine taxistandplaatsen de service en klantgerichtheid groot is onder de taxichauffeurs.
henk dullaerd / agent
Bb-verhaal helemaal herkenbaar. Om 2 uur 's nachts kon ik geen taxi krijgen naar Amsterdam-West, vanaf het Leidseplein. 'Klein stukkie lopen', kreeg ik te horen van het schorem. Wegwezen met dat spul. Alle vegunningen intrekken en met nieuwe, nette chauffeurs opnieuw beginnen. Weg met de 'marktwerking'.
Navido / Klant, burger
Ik vind het persoonlijk beetje te ver gaan wat De Media doet. Ik vind dat ze een keer op Moeten houden met al die negatieve dingen over taxibeanche. Bij iedere branche is er op speciale gelegenheden wel dat niet volgens de regels kan. Bij ns gaat ook dingen altijd mis zodra stooringen optreden, als vluchten worden geannuleerd gaan ook airports niet alle passagier te woord staan volgens de regels.die verslaggever moet iets beters gaan doen. Bijv na de kabinet gaan klagen over al die miljarden die worden betaald voor paar van die gevechtsvliegtuigen, en 700 miljoen euro's voor de training in verwegstaan) Afghanistan) ga iets interressants zoeken zal ik maar zeggen tegen die krant.
Navido / Klant, burger
Ik vind dat als je bij iedere branche op de weg met camera's op onderzoek gaat , zul je altijd dingen tegen komen die je meteen kunt veroordelen. Kijk na die politieagent die een arme onschuldige kindje heeft afgemaakt en begraven. Moeten er nu alle politieagenten veroordelen?? Of een debat gaan beginnen? Of bij kinderverblijf, die man had kindjes misbruikt! Moeten we alle verblijven boycotten? Rechters veroordelen onschuldige burgers voor levenslang , en dan zeggen E sorry! Chirurg hakt de verkeerde been af! De motto van mijn verhaal is, dat bij iedere branche is altijd wel dingen die nooit perfect gaan. Toen met koninginendag kwam iemand uit niets te schreeuwen en ahele volk begon te renen zelfs mevr maxima en mevr beatrix. Waar hebben we toch over als de hele volk bang word van een geschreeuw!! Dan ga je toch afvragen : waar zijn we toch mee bezig??
dave / Twittertaxi.com
We zijn niet allemaal hetzelfde hoor ;) ik ben ook een TCA-chauffeur en ik herken mezelf hier toch echt niet in...Helaas is er altijd een slecht beeld van de chauffeurs in de media... Zou dit iets veranderen ? http://www.marketingfacts.nl/berichten/20110104_actie_in_de_twittertaxi
devries
http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2011/01/tca_is_kudt.html#more
TCA herkent zichzelf nergens in
Drbukkake / Taxichauffeur
Ik herken dit beeld niet. Ik vraag maar 25 euro voor een ritje van 2 km. 30 euro is oplichting!
Auxbla
Rond 3:00 van de nieuwjaarsnacht wilden we een rit van centrum naar de west, meestal 10 - 12 euro. Nu vroegen de eerste 3 chauffeurs 20 euro PER PERSOON en een aantal weigerden. De helft gelopen en 20 euro totaal voor de andere helft betaald.
geja
Een ander taxi-probleem: waarom kunnen taxi's rondrijden met blauwe nummerplaten: vooral 's avonds vrijwel onleesbaar. Bovendien niet - reflecterend zoals volgens de wet verplicht. En ook nog eens heel vaak is overduidelijk aan de nummerplaat verlichting geklooid. Ik sprak erover met een Amsterdamse politieagent: "Ja, wij kunnen daar ook niks aan doen". Binnenlands Bestuur journalisten: hoe komt die taxi penose langs politie controles? Langs de Verkeerswet die ongetwijfeld precies voorschrijft hoe het wél moet?
tjeerd herriemaker / wachtgelder
wacht maar tot de noord-zuidlijn gaat rijden, dan hebben we taxi niet meer nodig.
Jan Odijk
Dat krijg je met de bestuurders die je in je stad heb. Hier in San Diego waren taxies vrij op Ouwejaars avond. Maar jah, ik woon niet in een derde werled stad.
Paul Coret / Adviseur
Allereerst, vreemd dat hier een artikel wordt geplaatst gebaseerd op een persoonlijk ongenoegen. Als we dat gaan doen worden we overspoeld (nog verslaggevers misschien die met NS reizen). On topic, laatst een weekend in Engeland. Alle chauffeurs deden daar een kort ritje van 2 kilometer, zonder zeuren, voor nog geen 6 euro! Voor de wandelaars, was in een gebied, alleen 4 baans autowegen, donker en koud. Anders loop ik.
Advertentie