of 63082 LinkedIn

Geen reclame benzineauto’s in Amsterdamse metrostations

Beeld: Shutterstock
Beeld: Shutterstock

In de Amsterdamse metrostations wint de dominee het van de koopman. In de hoofdstad zullen reizigers geen reclame meer krijgen te zien voor auto’s die rijden op fossiele brandstoffen of vliegtickets tegen dumpprijzen. Amsterdam is de eerste stad van Nederland die advertenties voor fossiele producten uit het straatbeeld wil weren. De gemeente en reclame-exploitant CS Digital Media hebben daarover vandaag afspraken gemaakt en vastgelegd in een convenant.

'Eerste stap'

De gemeente schrijft een stad te zijn 'waar zuinig met energie wordt omgesprongen. Een stad waar energie alleen duurzaam wordt opgewekt en waar grondstoffen en materialen oneindig worden hergebruikt'. Het college wil de CO2-uitstoot in Amsterdam met 55% terugdringen in 2030. Reclame die in de stad te zien is 'moet een afspiegeling van die ambitie zijn'. B&W maken daarvoor met reclame-exploitanten afspraken over het terugdringen van reclame voor fossiele producten in de openbare ruimte. Amsterdam noemt de ondertekening van het convenant 'een eerste stap'.

 

Dumpprijzen

Op het digitale netwerk van de Amsterdamse metro zijn fossiele olieproducten voor de aandrijving van motoren en machines in de ban gedaan, er is geen reclame meer over te zien. Ook reclames voor 'voertuigen die worden aangedreven door fossiele brandstoffen' worden geweerd, gewone benzineauto's dus.   Ook de stuntreizen van vliegmaatschappijen mogen niet meer worden gemeld. Reguliere vliegreizen van bijvoorbeeld KLM of Transavia blijven wel te zien.

 

Andere exploitanten

Het is volgens de gemeente 'juridisch gezien niet mogelijk' om die bedrijven die reclame willen maken in de metrostations helemaal te weren. Dit kan alleen op productniveau. De gemeente Amsterdam wil het niet bij de metrostations laten en gaat ook met andere exploitanten in gesprek over het weren van reclame voor fossiele producten.

 

Dit artikel komt van Adformatie.

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Joost (beleidsmedewerker) op
Zero emissie bestaat niet. Elektrische auto's rijden ook gewoon op steenkool (grootste bron voor elektrische energie.) Voor de winning kobalt worden kinderen gebruikt. Is dit nu duurzaam?
Door Frits op
Prima Linksenprogressief, maar dan ook de consequenties in je eigen achtertuin accepteren. Dus niet de windmolens, zonneparken en uitgeprocedeerde asielzoekers in perifeer Nederland parkeren.
Door anand (adviseur) op
tja, moreel superieur?
Het valt mij op dat met name onze progressieve hedonistische mensen een bovengemiddeld aantal vliegreizen maken. Een toeslag op een ticket is voor hen geen bezwaar. Symboolpolitiek voor hen, een extra barriere voor de gewone man en vrouw.
Door Linksenprogressief (Raadslid) op
Heel goed. Ook reclame voor sigaretten is verboden. Zaken die de wereld niet beter maken verbieden of ontmoedigen, is in mijn ogen niets mis mee. Vliegen zoveel mogelijk voorkomen, het gaat om stuntprijzen. We kunnen met zijn allen wel steeds goedkoper willen, maar het zou beter zijn als je betaald naar vervuiling. Dan kunnen stuntprijzen niet meer!
Door RechtsDoorZee op
Krankzinnig, geen andere woorden voor. De gemeente Amsterdam, met zijn kneiterlinks college, krijgt trekjes van een totalitaire staat, die burgers wil voorschrijven wat 'goed' en 'fout' is, eenzelfde ideologie, met utopische doelen, die ten grondslag lag aan het Stalinisme. Vliegen is nog altijd een legale bezigheid, dus waarom zou je er geen reclame voor mogen maken ? Kennelijk zit Amsterdam dan ook niet meer te wachten op expats, zakenreizigers en toeristen uit bijv. Amerika, China en Japan, waar de stad doorgaans goed geld aan verdient. Dan kunnen culturele instellingen en de musea zoals het Rijksmuseum en het Van Gogh Museum op termijn ook sluiten in Amsterdam.

Vacatures

Van onze partners

De nieuwste whitepapers