Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Geen gratis oplaadpalen meer voor gemeenten

Budget van de netbeheerders is op. Gemeenten en Rijk zullen moeten meebetalen om de opmars van elektrisch rijden voort te zetten.

18 september 2012

Gemeenten moeten mogelijk zelf gaan meebetalen aan het plaatsen van oplaadpalen voor elektrische auto’s. E-laad, de stichting die dat sinds 2009 kosteloos verzorgde, heeft er geen geld meer voor.

Elektrisch rijden stimuleren

E-laad is opgericht door netwerkbeheerders om met een budget van 25 miljoen euro in drie jaar tijd het elektrisch rijden te stimuleren. Op verzoek van gemeenten en particulieren plaatst de stichting oplaadpalen op publieke plekken, aangezien de meeste autogebruikers niet zelf kunnen opladen op eigen terrein. Naar verwachting staan er eind dit jaar 2500 palen.

Aanvraagstop bij E-laad

Daarmee is het beschikbare budget op, meldt woordvoerder Eric van Kaathoven van E-laad. ‘Er is een aanvraagstop. Van de honderden aanvragen die nu in behandeling zijn, zullen we een deel kunnen afronden.’ In oktober besluiten de netbeheerders hoe het verder moet met de overige aanvragen.

Gemeenten en netbeheerders betalen gezamenlijk

Ook moet er dan duidelijkheid komen over hoe het plaatsen van oplaadpalen in de toekomst wordt betaald. De netbeheerders willen een beroep doen op lokale overheden en het rijk. Mogelijk kunnen overheden en netbeheerders gezamenlijk financieren en wellicht gaan ook gebruikers van elektrische auto’s (meer) betalen. Een andere mogelijkheid is dat de netbeheerders het plaatsen van oplaadpalen als een reguliere taak krijgen toegewezen. Ze kunnen de kosten dan verrekenen in de aansluittarieven voor consumenten.

Onvoldoende gebruikers

Volgens E-laad is het nog te vroeg om, zoals minister Verhagen wil, het plaatsen en onderhouden van oplaadpalen over te laten aan de markt. Er zijn eenvoudigweg onvoldoende gebruikers om dat rendabel te maken, zegt Van Kaathoven. Het onderhoud en de lopende kosten kunnen wel door gebruikers worden opgebracht. Maar dat geldt niet voor de kosten om een paal – met twee oplaadpunten –, te plaatsen, circa 6000 euro.

Rem op elektrisch rijden

‘Voorlopig is er nog publiek geld nodig om elektrisch rijden van de grond te krijgen. Komt dat er niet, dan zet Nederland een rem op elektrisch rijden. Nu zijn het vooral de hybride auto’s die de groei verzorgen. Zonder oplaadvoorzieningen zullen die automobilisten overstappen op gewone brandstof en verliezen we veel milieuwinst die de afgelopen jaren is gerealiseerd.’

Reacties: 2

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Roland
Blijkbaar is dus niet het gebruik van de paal bepalend, mar de beschikbaarheid van overheidsgeld. Voor de aanleg van de paal betaalt dus ook de autoloze! De vervuiler komt zo mooi weg in dit "duurzaamheidstheater"
Jan
En wanneer stoppen we met die onzinpalen? Als elke parkeerplek z'n eigen stopcontact heeft? De techniek is nog veel te pril om al met zoveel miljoenen te proberen erdoor te drukken. Kunnen we over een paar jaar weer een heel nieuw syteem gaan aanleggen omdat blijkt dat het niet handig is om bij elke parkeerplaats een dure oplaadpaal neer te zetten...
Advertentie