Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Friesland wil tractors op de provinciale weg

Friesland wil dat tractors niet langer op het fietspad, maar op de provinciale weg gaan rijden. Dee provincie wil ook dat de maximumsnelheid voor trekkers omhoog gaat.

23 januari 2013

Voor de veiligheid van fietsers wil Friesland landbouwverkeer zoveel mogelijk verplaatsen van parallelwegen naar de hoofdrijbaan. De provincie stelt diverse provinciale wegen open voor trekkers.

Maximumsnelheid omhoog

Het liefst wil de provincie ook dat de maximumsnelheid voor trekkers omhoog gaat, zodat ze op de provinciale wegen de doorstroming niet belemmeren met 40 kilometer per uur. Maar ook als het ministerie van Infrastructuur (I&M) geen gehoor geeft aan die oproep, heeft Friesland de trekkers liever tussen auto’s dan tussen fietsers op de weg, zegt woordvoerder Gerben Huisman.

Provincie kan ontheffing geven

Er is de provincie veel aan gelegen om het aantal ongelukken met landbouwvoertuigen omlaag te brengen. ‘Wij hebben in Friesland vaak een combinatie van een provinciale autoweg met een parallelweg voor het langzame verkeer. Het is landelijk wel min of meer afgestemd dat landbouwvoertuigen niet op de provinciale wegen komen waar 80 of 100 kilometer per uur wordt gereden. Maar we kunnen daar als provincies zelf ontheffing voor geven.’

Rekening houden bij ruilverkaveling

Friesland kijkt wel of er ‘landbouwpasseerstroken’ kunnen worden aangelegd, waar het snelle verkeer de trekkers kan inhalen. Ook probeert de provincie zoveel mogelijk betonpaden op agrarisch land met elkaar te verbinden en bij ruilverkaveling rekening te houden met vaste routes van boeren. Volgens Huisman hoeven de boeren niet gestimuleerd te worden om dorpskernen en parallelwegen te mijden. ‘Zij rijden zelf ook veel liever over rondwegen en provinciale wegen dan tussen fietsers en scooters.’

Voorlichting op scholen

De provincie ontwikkelt het nieuwe beleid samen met de noordelijke land- en tuinbouworganisatie. Onderdeel daarvan is ook voorlichting op scholen, zodat kinderen weten hoe ze moeten reageren in de buurt van een trekker. Zelf verzorgen de agrariërs bijscholing voor trekkerbestuurders.

Reacties: 4

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

gerrie
Langzaam verkeer langzaam laten rijden is beter voor de doorstroming van het overige verkeer. Kunnen vrachtwagens veel makkelijker inhalen.
johan / ex verkeersmedewerker
Lijkt mij geen goed idee. Het snelheidsverschil op de provinciale wegen wordt te groot. 25/40 km >> 80/100 km. Dit levert extra inhaal bewegingen op, die de verkeersveiligheid niet ten goede komen.
Frans Kuipers / Oud-Statenlid/adviseur Communicatie en Coaching
Het zal per provinciale weg bekeken moeten worden, maar trekkes op de provinciale weg moet kunnen en het is niet nodig dat ze sneller rijden, want dan ontstaat er een gehaastheid in het verkeer op de provinciale weg. Fietsers moeten sowieso een eigen fietspad hebben, krijgen. Beter is om te bezien of het doorgaande verkeer via een rondweg om een dorp en kleine kern (plm 5-6000 inwoners) te verbinden met andere wegen waar sneller gereden kan/mag worden. Niet doen dus!!
S. Douma / bewoner en gebruiker van een dergelijke weg
Iedere weg heeft zijn eigen karakter. Door een dichte lintbebouwing met weinig ruimte aan weerszijden van een geupdate B weg(landbouwweg) krijg je door de woonerfaansluitingen grotere verkeersonveiligheid door de snelheid te verhogen.

Immers snelheid betekent minder zicht van bewoners en gebruikers. daardoor krijg je ook de karakteristieke kop/staartbotsingen en de dagelijkse bijna kop/staartbotsingen. Dit wordt dan ook veelvuldig door iedere bewoner van de Skieding beleefd. Gelukkig is door de autoriteiten gekeken naar het aantal geregistreerde ongelukken en geluisterd naar de bijna ongelukken vd bewoners. Als bewoners en gebruikers hopen we dan ook dat de politiek/bedrijfsleven en andere aanverwante belanghebbenden hun verantwoordelijkheid nemen om tot een duurzame en veilige oplossing te komen.

S. Douma (bewoner vd Scheiding)
Advertentie