of 58952 LinkedIn

Formule 1 ‘geen feestje’ voor strandtenthouders

Strandtenthouders in Zandvoort hebben in een brief aan het college van B&W hun ongenoegen uitgesproken over het feit dat zij niet zijn betrokken bij het gemeentelijke mobiliteitsplan rond de Formule 1, het driedaagse racefestijn dat in mei moet worden gehouden.

Strandtenthouders in Zandvoort hebben in een brief aan het college van B&W hun ongenoegen uitgesproken over het feit dat zij niet zijn betrokken bij het gemeentelijke mobiliteitsplan rond de Formule 1, het driedaagse racefestijn dat in mei moet worden gehouden.

'Geen kansen, maar bedreigingen'
Het mobiliteitsplan maakt deel uit van de evenementenvergunning die wel is aangevraagd door de Dutch Grand Prix (DGP) organisatie, maar nog niet verleend door de gemeente. ‘Het mobiliteitsplan wat nu gepresenteerd wordt biedt geen kansen maar slechts bedreigingen’, aldus de Vereniging van Strandpachters in hun brief. ‘Waar we nu mee geconfronteerd worden is een plan waar we op geen enkel moment voor benaderd zijn maar waar we zeer veel belang bij hebben.’ De strandtenthouders gaan ervan uit dat hun stem nog voor de informatieavond van 13 januari zal worden gehoord. ‘Het feestje voor ons allemaal dreigt uit te lopen op een feestje voor het circuit en de sponsors alleen. Dat moet toch niet de bedoeling zijn!’

Betrokkenheid
De zorgen van de strandtenthouders staan in schril contrast met hun aanvankelijke enthousiasme over het terughalen van de Formule 1 naar Zandvoort na 35 jaar. ‘We hebben zelfs op 26 maart 2019 ingesproken voor de Raad om in te stemmen met de 4,1 miljoen ‘subsidie’ die nodig is om aan de

randvoorwaarden te voldoen. “We willen en we moeten de Grand Prix binnenhalen”’, schrijven ze. In overleg met de belangenvereniging van ondernemers, de wethouder en ambtenaren is het belang van ‘betrokkenheid’ steeds onderstreept, aldus de strandtenthouders, ook expliciet vanuit hun vereniging zelf. ‘Vooral uit praktische overwegingen, maar ook uit het belang met elkaar de schouders eronder te zetten.’

Side events
Maar nu blijkt dat de DGP het mobiliteitsplan tussen 9 september en 1 december heeft opgesteld zonder betrokkenheid van ondernemers en/of stakeholders die onderdeel zijn van de consequenties van het plan. ‘Het plan dient als fundament voor de start van de uitvoeringsfase, welke naadloos zou moeten aansluiten op het ingediende mobiliteitsplan en per direct aanvangt. Hoezo per direct als wij als direct betrokkenen nog geïnformeerd moeten worden op 13 januari?’ En dan is er de deadline voor de vergunningaanvraag voor side events die is gesteld op 15 januari. ‘Dit betekent dat ten tijde van het opstellen van het mobiliteitsplan geen volledig overzicht aanwezig was van side events met een raakvlak met verkeersmaatregelen en/of het aantal aankomst- en vertrektijden van bezoekers aan deze side events.’


'Alleen F1-gasten faciliteren'
Verder leven er zorgen bij de strandtenthouders over het taxiverkeer dat alleen is voorbehouden aan Zandvoortse taxibedrijven. Wat als gasten met een taxi uit bijvoorbeeld Amsterdam komen? En het lijkt er ook op dat Zandvoort gedurende het evenement alleen bereikbaar is voor woon/werkverkeer en mensen die er verblijven of aan de DGP zijn gelieerd. ‘Eigenlijk kunnen we constateren dat het voor ons als horecabedrijven duidelijk is dat er geen opties zijn anders dan de gasten van de F1 dit weekeinde te faciliteren.’

Fietsenstallingen
Omdat het evenement volgens de organisatie een ‘duurzaam karakter’ heeft is het uitgangspunt is om het grootste deel van de bezoekers met de trein, fiets of bus te laten vervoeren. Onderdeel daarvan is plaatsing van fietsenstallingen in Zandvoort en Bloemendaal aan Zee, in totaal 40.500. Ook hierover hebben de strandtenthouders de nodige vragen. In hoeverre zijn hun strandpaviljoens nog bereikbaar voor strandgasten in de week voor het evenement, als deze stallingen worden geplaatst? Sommige zijn zelfs ingetekend op eigen terrein van de paviljoens.


Informatieavond
Die informatieavond voor bewoners, ondernemers en andere belanghebbenden op 13 januari heeft als doel om hen bij te praten en om ‘geïnteresseerden mee te nemen in de laatste stand van zaken’: de organisatie van het evenement, de verbouwing van het circuit, verloop van het vergunningentraject, verwacht verkeer van en naar het circuit, beheersmaatregelen, evenementen in de Zandvoort zelf en kansen voor ondernemers. ‘Natuurlijk is er ook gelegenheid tot het stellen van vragen, maar in deze fase kunnen nog niet alle vragen tot op het gewenste detail-, wijk- of straatniveau worden beantwoord’, aldus de gemeente. Daarom wordt de mogelijkheid opengehouden om in de komende maanden nog één of meer informatieavonden te organiseren.

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door WD op
@Broadcaster: het is zogenaamd iets van nationaal belang (lees: het koningshuis) dus dan mag alles.

Behalve het bedrijfsleven zijn er hier geen winnaars, maar alleen verliezers.
Door Broadcaster op
Iedereen in dit land wordt aan strenge milieu en energieregels gebonden maar deze benzineslurpers mogen ongestoord hun gang gaan. Onbegrijpelijk!