of 59295 LinkedIn

Flevoland: geen natuurgebied, geen wegverbreding

Oostvaarderswold
Oostvaarderswold
6 reacties
De provincie Flevoland dreigt op slot te gaan als het Rijk zijn eerder gemaakte afspraken over de aanleg van natuurgebieden niet nakomt. Gaat de geplande ontwikkeling van het nieuwe natuur en recreatie gebied Oostvaarderswold bijvoorbeeld niet door, dan is het wettelijk ook niet mogelijk om de rijksweg A6 te verbreden.

Robuuste verbindingen
Dat liet de provincie Flevoland deze week weten  naar aanleiding van de plannen om veel geplande natuurgebieden in Nederland te schrappen. Met name de ‘robuuste verbindingsstukken’ tussen twee grote stukken bestaande natuur zijn door staatssecretaris Henk Bleeker van Economische zaken in de ban gedaan. Provincies krijgen hiervoor van het Rijk geen geld meer.

Verdriet
Tot groot verdriet van de provincie betekent dit voor Flevoland  dat de aanleg van de  Oostvaarderswolt niet doorgaat.  ‘De staatssecretaris ziet dit gebied ten onrechte alleen als een verbindingsgebied. Maar het is veel meer dan dat: het gaat om een groot gebied dat zowel economisch als ecologisch ontwikkeld wordt. Het belang hiervan is groot, ook voor het welzijn van de inwoners’, aldus woordvoerster Inge Zaaijer namens verantwoordelijk gedeputeerde Anne Bliek.

Geen compensatie
Reden voor de provincie om het Rijk nog eens fijntjes te wijzen op de gevolgen voor de infrastructuur in Flevoland:  ‘De A6 zal worden verbreed, maar dat gaat ten koste van natuur. Dat zou worden gecompenseerd met nieuw groen in Oostvaarderswold. Dat geldt ook voor de uitbreiding van het bedrijventerrein De Vaart bij Almere. Zonder compensatie kunnen beide projecten dus niet doorgaan’, aldus Zaaijer.

Chantage noch blokkade
Maar is dat geen chantage? Volgens de woordvoerster is daar geen sprake van. ‘Wij blokkeren de uitbreiding niet, we willen niets liever dan een bredere A6. Maar volgens nationale wetgeving kan dat alleen als er elders gecompenseerd wordt voor de verloren natuur. En dat kan eigenlijk alleen in het Oostvaarderswolt gebied.’

Alles of niets
Aanleg van alleen de compensatienatuur is voor de provincie geen optie. ‘Het past allemaal in het plan zoals dat inmiddels door de provincie in de ruimte ordening  is ingepast. We kunnen daar  niet zomaar van afwijken, dan zijn we terug bij af.’ Het is voor de provincie alles of niets in dit gebied.

Geld al overgemaakt
Het wrange is volgens Zaaijer dat het geld voor de compensatie al klaar staat. ‘We kunnen bij wijze van spreken morgen beginnen, het Rijk heeft de 25 miljoen  euro al lang overgemaakt. Veel grond is al aangekocht. Maar door het stopzetten van de verbindingstructuur staat nu alles stil. Wettelijk mogen we niets meer. We zijn nog aan het praten, maar voorlopig De hele provincie schiet op slot’.

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Stef op
Weer een bewijs dat staatssecretairs Bleker een kortzichtig man is. Alle natuurontwikkeling stop zetten, want Bleker als boer heeft met zijn Gezond Boeren Verstand beredeneerd dat natuur niet hoeft. En als er dan toch bezuinigd moeten worden, weet deze boerenvertegenwoordiger wat hij moet doen.

Maar ondertussen moet je wel - als je Nederland leefbaar wil houden - ontwikkelingen zoals de A6 compenseren met natuur. Dus nu remt Bleker de economische groei, welke uiteindelijk de Nederlandse overheidsfinancien weer gezond moet maken.

Zo is Bleker de architect van de eigen stagnatie. Kortzichtige man.
Door Nico Vogelzang (Stichtingsvoorzitter) op
"De natuur" wordt door hun "vertegenwoordigers" als een natuurlijk persoon vorm gegeven.
De grootste bedreiging voor de natuur gaat uit van de ambitieuze, arrogante en soms gewetenloze ideologie van "natuurbeschermers". Spijtig dat ook deze overheid dat niet inziet.
Door Jan Dirk Dorrepaal (ruimtelijk organisatiekundig adviseur) op
Dit Oostvaarderswold is meer dan een lokaal Flevo project, het is de nog ontbrekende schakel in de Blauwe S. Deze S bocht loopt van de Waddenzee via het IJsselmeer, OostFlevoland, Veluwemassief, en de Grote Rivieren naar de Zeeuws-ZHollandse Delta. De Blauwe S vormt bij uitstek de Nederlandse Landschappelijke identiteit en het ontbreken van een schakel als Oostvaarderswold is dus een nationale schande.
Voorde liefhebbers zie www.dubbelkrimp.nl
.
Door Piet (directeur) op
Dit zijn kinderlijk querulante reacties v.e. Provincie. " als dit niet door gaat, doen wij dat lekker niet". Het gebruikelijk gemelk om geld van de diverse regionale organen bij het Rijk! Overigens zal zo'n standpunt het Rijk goed uikomen. De echte reden van de bezuiniging op natuur zijn de financien. Dus als de verbreding van de A6 stil ligt en wordt vertraagdzal het Rijk heel goed uitkomen. Overigens omtrent de reeds gepleegde investeringen in natuur. De agrariers willen hun gronden graag terug kopen. Dit probleem is binnen 3 mnd opgelost! Kortom dit non argument ware beter niet meer te gebruiken! Al met al heb ik de indruk dat den Haag het zeer goed overziet! Er is nog maar een prioriteit en dat is het financierings te kort terug dringen. De welvaart , aankoop auto;s etc, etc zal komende jaren fors inkrimpen. Dus krijgt zowel de verbreding van de A6 en de aanleg van natuurgebied lagere noodzaak annex prioriteit. Echter sommige mensen en bestuurders denken nog ietsje teveel in de glorietijd toen alles nog kon. Beetje flexibiliteit en gewenning aan de nieuwee situatie is voor sommigen nogal moeilijk.
Door Marcel Vossestein (oud bestuursadviseur) op
Hoe dwaas kan een drieste, niet echt doordachte beleidswijziging zijn:
snelwegverbreding en natuur blijken plots bondgenoten!
Door hans (regisseur) op
Wij hebben nu in Den Haag bestuurders die besluiten nemen zonder ALLE gevolgen te overzien. Dit kabinet roept maar wat en wordt vervolgens door de wet en/of de rechtbank teruggefloten. Eerst nadenken en dan pas je mond open doen, zou een goede raad voor Den Haag zijn.