Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Financiële informatie hsl niet helder

Donderdag is er in de Kamer een hoorzitting over de problemen met de verlieslijdende lijn. Onder meer via die bijeenkomst wil de D66'er de minister tot volledig inzicht dwingen. In een eerdere rekensom van Schultz zou het redden van de hsl haar ministerie 390 miljoen euro kosten. Later werd het de D66'er duidelijk dat de totale bijdrage voor het Rijk 1 miljard zou zijn. Volgens hem komt daar inmiddels 166 miljoen bij.

26 januari 2012

De financiële informatie over het redden van de hogesnelheidslijn (hsl) tussen Amsterdam en België is door verkeersminister Melanie Schultz te versnipperd aan de Tweede Kamer gestuurd. Daardoor heeft ze een te rooskleurig beeld geschetst. Dat heeft D66-Kamerlid Kees Verhoeven woensdag gezegd.

Hoorzitting

Donderdag is er in de Kamer een hoorzitting over de problemen met de verlieslijdende lijn. Onder meer via die bijeenkomst wil de D66'er de minister tot volledig inzicht dwingen. In een eerdere rekensom van Schultz zou het redden van de hsl haar ministerie 390 miljoen euro kosten. Later werd het de D66'er duidelijk dat de totale bijdrage voor het Rijk 1 miljard zou zijn. Volgens hem komt daar inmiddels 166 miljoen bij.

Minister van Financiën
Een woordvoerster van Schultz schetste woensdag dat ook de minister van Financiën geld heeft uitgetrokken voor de kwestie. Het gaat om 209 miljoen euro. Daarnaast heeft hij 166 miljoen gereserveerd. Volgens de zegsvrouw doelt Verhoeven op dat bedrag, maar het is onduidelijk of het moet worden uitgegeven.

High Speed Alliance (HSA)
De lijn wordt uitgebaat door High Speed Alliance (HSA), een dochterbedrijf van NS en KLM. Door tegenvallende passagierscijfers lijdt de lijn verlies. De financiële problemen konden leiden tot een faillissement van HSA medio 2012. ,,Dit zou reizigers duperen en een potentieel gat van 2,4 miljard euro in de begroting van het ministerie opleveren, waardoor investeringen in het spoor in gevaar zouden komen'', aldus de woordvoerster.

Akkoord met NS
Om die situatie te voorkomen, bereikte de VVD-bewindsvrouw een akkoord met NS. ,,Onderdeel van het akkoord met NS is dat de treinen op de hogesnelheidslijn kunnen blijven rijden, de financiële gevolgen zo klein mogelijk zijn en dat per 2015 het hoofdrailnet en de hsl worden samengevoegd tot één netwerk'', memoreerde de woordvoerster.

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie