Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Fietsstad no.1 liet het fietsen jarenlang versloffen

Eenmalig 120 miljoen euro voor fietsenstallingen en veilige fietspaden levert jaarlijks 40 miljoen euro op door besparing op openbaar vervoer en infrastructuur.

07 november 2012

Uitgerekend in Amsterdam, met in de binnenstad vermoedelijk de hoogste fietsdichtheid ter wereld, kreeg de fietser de afgelopen jaren veel te weinig aandacht. Het aantal fietsritten verdubbelde bijna in de afgelopen twintig jaar, maar de voorzieningen bleven achter. Gevolg: chronisch gebrek aan fietsenstallingen, onveilige fietspaden en meer ernstige ongelukken met fietsers.

38.000 fietsenstallingen

Vorige week maakte Amsterdam bekend dat de gemeente de komende vier jaar 57 miljoen euro investeert in maatregelen voor fietsers. Met bijdragen van Prorail en de Stadsregio Amsterdam loopt dat bedrag op tot 120 miljoen in 2020. Daarvan is het grootste deel, 90 miljoen euro, bestemd voor het realiseren van 38.000 fietsparkeerplaatsen. Ook komt er 15 kilometer rood asfalt bij en krijgen fietsers op de drukste fietsroutes meer ruimte.

40 miljoen terugverdiend

Tot 2040 is in totaal zelfs circa 200 miljoen nodig. Veel geld, in tijden van crisis, erkent Amsterdam zelf. Maar daar staat tegenover dat het toegenomen fietsgebruik de gemeente jaarlijks 20 miljoen euro oplevert door minder gebruik van het openbaar vervoer, plus nog eens 20 miljoen euro aan auto-infrastructuur. Vergeleken met de andere vervoersvormen levert investeren in de fiets het meeste effect per euro op, concludeert de gemeente.

Laten versloffen

De Amsterdamse Fietsersbond wist dat al lang. ‘Wij zeggen al jaren dat investeren in fietsvoorzieningen loont, juist in tijden van crisis’, zegt Gerrit Faber. ‘Wij zijn dus blij met wethouder Wiebes, die echt kijkt naar de efficiency van investeringen, want Amsterdam heeft de fietsvoorzieningen jaren laten versloffen.’

Twee miljoen fietskilometers per dag

Als de gemeente dat eerder had gedaan, was fietsen in Amsterdam nu een stuk prettiger geweest. De afgelopen twintig jaar is het fietsgebruik in de stad met meer dan 40 procent toegenomen. Amsterdammers rijden ongeveer 2 miljoen fietskilometers per dag en voor korte ritten is de fiets binnen de ring inmiddels zelfs het meest gebruikte vervoermiddel. En de groei is er nog niet uit.

Meer fietsongelukken

Zonder goede fietsvoorzieningen eist dat zijn tol. Vergeleken met twaalf jaar geleden is het aandeel fietsers onder ernstige verkeersslachtoffers toegenomen van 48 tot 56 procent. Bij dat cijfer plaatst de Fietsersbond een kanttekening. Faber: ‘Met meer fietsgebruik, krijg je meer fietsongelukken. En het gaat relatief vaak om ouderen, omdat het aantal ouderen dat blijft fietsen toeneemt.’

Fietsen verplaatsen

De Fietsersbond is blij met de maatregelen, maar waarschuwt dat het nog lang niet genoeg is. ‘Een grote fietsenstalling onder het Centraal Station levert geen extra capaciteit op als je tegelijkertijd het stationsplein fietsvrij wilt maken, omdat dat mooier is. Dan verplaats je dus alleen die fietsen van buiten naar binnen.’ De bond mist ook nog een doorkijk naar de lange termijn, zegt Faber. ‘Buiten de ring kun je het fietsen nog flink stimuleren.’

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie