Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Extra rijksgeld voor knelpunten infrastructuur

Het rijk trekt de komende jaren nog eens honderden miljoenen extra uit om de groei van het verkeer op te kunnen vangen. Ruim 700 miljoen wordt besteed aan knelpunten in het wegverkeer. Ook investeert het rijk 150 miljoen in zogenaamde opstelplekken voor treinen.

11 december 2017

Het rijk trekt de komende jaren nog eens honderden miljoenen extra uit om de groei van het verkeer op te kunnen vangen. Ruim 700 miljoen wordt besteed aan knelpunten in het wegverkeer. Ook investeert het rijk 150 miljoen in zogenaamde opstelplekken voor treinen.

Regio’s dragen bij 

Dat hebben minister Van Nieuwenhuizen en staatssecretaris Van Veldhoven vrijdag aan de Kamer laten weten bij de presentatie van het Meerjarenprogramma Infrastructuur Ruimte en Transport (MIRT). Naast de eerder geopenbaarde plannen voor het wegverkeer, worden nu onder meer ook de knelpunten op de A2 tussen Deil en Den Bosch en de A1 bij Barneveld ter hand genomen. De regio’s dragen zelf ook bij aan deze projecten. 

Bereikbaarheid grote steden
Om de bereikbaarheid van de stedelijke gebieden te verbeteren, willen minister en staatssecretaris volgend voorjaar concrete afspraken maken met de regio’s Rotterdam/DenHaag en Amsterdam. Ook voor de regio Utrecht komt er een nieuw programma, met de nadruk op openbaar vervoer. De groei van het aantal treinpassagiers wil het rijk onder meer ondervangen met een extra investering van 150 miljoen in randstedelijke opstelterreinen. Zo moet er meer ruimte komen om het toenemende aantal treinen te stallen, die bovendien steeds langer worden.  

Verduurzaming spoor
Voor verduurzaming van het spoorvervoer trekt het rijk 25 miljoen uit. Met dit geld wordt in Noord-Nederland geëxperimenteerd met de eerste waterstoftrein. Ook zullen er proeven worden genomen met een hogere spanning op de bovenleidingen, waardoor een trein sneller kan optrekken en het spoor intensiever kan worden bereden. De eerste experimenten met vraaggestuurd openbaar vervoer (‘mobility as a service’) komen in Zeeland van de grond

Verbreding vaarwegen
In de waterwegen wordt ook extra geïnvesteerd. Met de provincie Brabant en de gemeente Tilburg zijn afspraken gemaakt over de verbreding van het Wilhelminakanaal. Door herbouw van Sluis II wordt dit kanaal in de toekomst bevaarbaar voor grotere schepen. Ook op de vaarweg Lemmer-Delfzijl worden drie bruggen aangepakt, om hogere containerschepen doorgang te kunnen verlenen.  

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie