Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Europese primeur voor Groningen: vegen op waterstof

In Groningen rijden sinds deze week een afval- en een veegwagen van het gemeentelijk autopark op waterstof rond. Een Europese primeur, stelt de gemeente. Groningen heeft de ambitie om op termijn een groot deel van de 75 afvalwagens en 25 veegwagens op waterstof te laten rijden. De gemeente wil in 2035 volledig energieneutraal zijn.

23 mei 2017

In Groningen rijden sinds deze week een afval- en een veegwagen van het gemeentelijk autopark op waterstof rond. Een Europese primeur, stelt de gemeente. Groningen heeft de ambitie om op termijn een groot deel van de 75 afvalwagens en 25 veegwagens op waterstof te laten rijden. De gemeente wil in 2035 volledig energieneutraal zijn. 

Brandstofcel

In een waterstofauto produceert een brandstofcel elektriciteit op basis van waterstof. Deze elektriciteit drijft de motor aan. Een vrachtwagen op waterstof stoot daarmee geen enkele CO2 of andere schadelijke stoffen uit. Er komen alleen maar waterdruppels uit de uitlaat. De waterstof (opgewerkt door zonnecollectoren en windmolens) kan in maximaal tien minuten worden getankt bij een zogenaamd waterstof-vulpunt. Een afvalwagen rijdt op één tank 12 tot 16 uur door; een veegwagen kan er wel anderhalve dag op vooruit.

Twee keer normale prijs

De op waterstof rijdende wagens kostten de gemeente twee keer de normale aanschafprijs, vertelt Gerrit Griffioen, hoofd van de afdeling materieel van de gemeente. Mede dankzij Europese subsidies vanuit North Sea Region Interreg is de gemeente er volgens hem echter niet meer aan kwijt. Naast de twee vrachtwagens nam de gemeente ook twee personenauto’s op waterstof in gebruik.

Eerdere pilots

De gemeente Groningen is niet helemaal de eerste die met de nieuwe brandstof experimenteert. In Amsterdam en Arnhem reden eerder al bussen op waterstof rond. ‘Dat waren pilots van vijf jaar’, geeft Grifioen aan. ‘Toen de subsidie ophield, stapte de inversteerder eruit.’ Voor het tanken van waterstof moesten de Arnhemse bussen toen in het dichtstbijzijnde vulstation in Helmond terecht.

Breekpunt
Er zijn intussen veel meer gemeenten die met waterstof als brandstof willen experimenteren om de eigen duurzaamheidsambities gestalte te geven. Volgens Griffoen is het daarvoor benodigde waterstofvulpunt vaak een breekpunt. ‘Zonder vulpunt geen wagens en zonder wagens geen vulpunt. Het is het kip-eiverhaal. Daardoor kreeg de gemeente Breda die lange tijd gelijk met ons opliep het project niet rond.’

Tweede vrachtwagen 

De Groningse investeringen zijn volgens Griffioen nog maar het begin. ‘Dit najaar zullen we nog een tweede afvalwagen op waterstof aanschaffen. En een groot deel van de veegwagens die in het cenrum rondrijden, willen we ook op waterstof laten rijden.’ Andere gemeenten volgen de Groningse ontwikkelingen met interesse. ’Ik weet dat onder meer Rotterdam, Amsterdam, Utrecht, Almere en Emmen er ook mee bezig zijn.’ 

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie