Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Europese Commissie lijkt akkoord met Lelystad

De Europese Commissie heeft ingestemd met de regeling die het mogelijk maakt om vluchten te verdelen tussen Schiphol en Lelystad Airport. Bronnen bij de Europese Commissie bevestigen aan het ANP dat het besluit voor het eind van de maand naar buiten wordt gebracht, maar willen er inhoudelijk niet op ingaan.

06 september 2019

De Europese Commissie heeft ingestemd met de regeling die het mogelijk maakt om vluchten te verdelen tussen Schiphol en Lelystad Airport. Dat blijkt uit een pdf van het conceptbesluit dat de NOS in handen heeft en online heeft gezet. De lidstaten zijn akkoord gegaan, blijkt uit de brief. Daarmee is een van de belangrijkste hobbels voor het opengaan van de vernieuwde luchthaven genomen.

Bronnen bij de Europese Commissie bevestigen aan het ANP dat het besluit voor het eind van de maand naar buiten wordt gebracht, maar willen er inhoudelijk niet op ingaan.

Vakantievluchten
De luchthaven in Lelystad, die vakantievluchten van Schiphol moet overnemen, zou aanvankelijk al in 2020 open moeten gaan, maar dat moest mede door het uitblijven van toestemming uit Brussel worden uitgesteld.

Laagvliegroutes
Door de toestemming uit Brussel zijn echter nog niet alle problemen opgelost. Bewonersgroepen in Gelderland en Overijssel willen dat de luchthaven pas opengaat als het luchtruim opnieuw is ingedeeld en de geplande laagvliegroutes zijn verdwenen. Ook een uitspraak van de Raad van State over stikstofproblemen zorgt nu al voor extra vertraging.

Het ministerie wil niet reageren op de inhoud van het document dat naar buiten is gekomen. ‘We hebben het oordeel van de commissie nog niet’, zegt een woordvoerder. ‘De notificatieprocedure, die vertrouwelijk is loopt.’ De Commissie publiceert voor eind september haar officiële besluit.

Stikstofprobleem
Tegen die tijd hoopt het kabinet ook beter inzicht te hebben in de omvang van en mogelijke oplossingen voor het stikstofprobleem. Een commissie onder leiding van oud-minister Johan Remkes doet daar momenteel onderzoek naar.

Verkeersverdelingsregel
Luchtvaartmaatschappijen die bereid zijn vluchten op Schiphol op te geven krijgen voorrang op Lelystad, staat in de regeling. Voorwaarde is wel dat ze de vluchten op Schiphol teruggeven aan de slotcoördinator op Schiphol of zelf gebruiken voor overstapvluchten. Dit is geldig tot een totaal van 25.000 vluchten per jaar. Na drie jaar volgt een evaluatie. Doel van deze verkeersverdelingsregel is ervoor te zorgen dat er minder vakantievluchten vanaf Schiphol vertrekken, zodat er ruimte ontstaat voor groei van zakelijke en overstapvluchten op de luchthaven.

Reactie
De uitbreiding van Lelystad Airport moet worden afgeblazen. Dat is de gezamenlijke reactie van Greenpeace, Natuur en Milieu en Natuur en Milieufederatie Noord-Holland op het bericht dat de Europese Commissie in een conceptbesluit instemt met de regeling die het mogelijk maakt om vluchten te verdelen tussen Schiphol en Lelystad Airport.

Klimaat kan vluchten niet aan
Dat deze administratieve hobbel is genomen, betekent volgens de drie organisaties niet dat Lelystad Airport open kan. ‘Het openen van de luchthaven veroorzaakt nog steeds grote klimaat- en natuurschade en zal zorgen voor veel overlast voor omwonenden. De enige manier om dat te voorkomen is door de uitbreiding van Lelystad Airport af te blazen. Deze grote vervuiler moet er niet komen, want het klimaat kan al deze vluchten niet aan.’ (ANP)

Reacties: 3

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Hans / afdelingsmanager
En nu: open die boel! Het is klaar en ligt er prachtig bij! Denk je toch eens in: op de borden op Tenerife of Antalya: Lelystad boarding gate 27! Had Lely zelf nooit kunnen denken....
Dick
EUROPESE COMMISSIE LIJKT AKKOORD (?) Maakt de EU uit wat wij hier in NL doen?

Het moet niet gekker worden....
H. Wiersma / gepens.
Zie hier het resultaat van tenminste 10 jaar onnozel luchtvaartbeleid van enkel maar op de luchtvaartwinkel passen. Voor de korte tot middellange termijn is er geen weg meer terug. Dit zou alleen maar leiden tot kapitaalvernietiging (Lelystad Airport) en een fikse terugslag voor de economie. Bovendien is de huidige intensiteit van het vliegverkeer voor de bewoners van zo langzamerhand bijna geheel Noord-Holland niet meer aanvaardbaar. Als Nederland nog op vakantie wil zullen ook andere gebiedsdelen eens hun portie moeten bijdragen.

Hopelijk brengt de komende luchtvaartnota voor middellange tot lange termijn nieuwe oplossingen (denk bijvoorbeeld aan Schiphol in Zee).
Advertentie