Eurlings weigert Groningen en Maastricht te verbinden
De afwijzing van een nieuwe rechtstreekse intercity-verbinding tussen Groningen en Maastricht door minister Eurlings valt bij de SP-Tweede Kamerfractie niet in goede aarde. Kamerlid Emile Roemer: ‘Hij maakt zich er vlak voor het herfstreces met een jantje-van-leiden vanaf.’
Eurlings schrijft dat een kostendekkende exploitatie voor een treindienst van 1000 treinreizen per dag tussen Noord en Zuid niet realistisch is, mits er forse investeringen rond de anderhalf miljard euro worden gedaan. Dat ziet hij niet zitten. Hij verwijst naar bestaande plannen om vaker te gaan rijden tussen Utrecht en Zuid-Nederland.
Motie
Roemer wijst op een aangenomen motie waaraan Eurlings voorbijgaat. ‘De regering heeft gezegd dat ze in 2009 de spoorverbinding tussen Noord en Zuid wil verbeteren. En het gaat dan niet alleen om de capaciteit van de Maaslijn tussen Nijmegen en Roermond.’ Volgens Roemer gaat het argument dat niet zoveel mensen van Noord- naar Zuid-Nederland reizen niet op. ‘Op elk lang traject stappen steeds mensen in en uit.’
Niveau van 1959
Vooral de lijn tussen Nijmegen en Zwolle is de laatste jaren gigantisch vertraagd, zegt Roemer. ‘De reistijd op dat traject ligt op het niveau van 1959.’ Natuurlijk kosten investeringen in het spoor geld, weet Roemer. ‘Maar het voordeel van ons plan met dubbelspoor op de Maaslijn is dat mensen niet meer via Utrecht hoeven te reizen. Nu gaan alle verbindingen via Utrecht. Als het daar plat ligt, ligt alles plat. Dat neemt hij totaal niet mee.’
Jantje-van-leiden
Volgens Roemer lijkt de minister er nu wel van overtuigd te investeren in treinverbindingen. ‘Ook voor de filebestrijding. Hij probeert 4,5 miljard bij elkaar te sprokkelen.’ Maar in zijn berekeningen voor de spoorlijn van Noord naar Zuid houdt Eurlings geen rekening met reistijdverbetering en het ontzien van Utrecht, aldus Roemer. ‘En dan komt hij met een kale nattevingerprijs van 1,6 miljard. Hij maakt zich er met een jantje-van-leiden vanaf.’
Herschrijven
Roemer gaat tijdens het debat in november vragen stellen aan de minister en ook daarvoor al. ‘Het hoeft niet morgen, maar hij moet de motie wel uitvoeren. Ik ga heel snel zeggen dat ik de brief als niet verzonden beschouw en dat hij hem moet herschrijven.’
Reacties: 6
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Dus qua schaal komt Nederland al lang in aanmerking om d.m.v. een ring de stad en platteland te onsluiten (afsluitdijk).
Maar het is met ons o.v. zo gesteld zoals een Britse professor het ooit zo onvervalst uitdrukte: panic, caosh, mismanegement and disruption!
En met u forenzen er uiteraard velen dagelijks van Maastricht naar Groningen en vice versa.