Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Elektrisch fietspad tussen Almere en Amsterdam

Electric Freeway is de eerste fietsroute speciaal voor forenzen op de elektrische scooter of fiets.

01 februari 2013

Tussen Almere en Amsterdam Zuidoost komt dit jaar de eerste fietsroute speciaal voor forenzen op de elektrische scooter of fiets. De Electric Freeway moet minstens tweehonderd filerijders uit de auto lokken, hoopt gemeente Almere.

Breed, glad en met oplaadpunten

Volgens de projectorganisatie is het uniek in de wereld: een fietsroute die – hoewel voor iedereen toegankelijk - speciaal is bedoeld om het gebruik van elektrische tweewielers te stimuleren. Dus breed, glad, vrijliggend, goed verlicht, met zo min mogelijk verkeerslichten, kruisingen en ander oponthoud en voorzien van oplaadpunten. De gemeenten Almere en Amsterdam werken daarvoor samen met ForenZo, een mobiliteitsinitiatief van de ANWB.

Route over bestaande fietspaden

Het elektrisch vervoer moet in reistijd ten minste concurrerend zijn met autorijden in de spits, zegt beleidsmedewerker Wouter Schrier die het project in Almere in portefeuille heeft. De route voert over bestaande fietspaden en is nog niet exact vastgesteld, legt hij uit. ‘Op het kortste stuk is de afstand tussen Almere en Amsterdam vijftien kilometer. Maar stel dat je van deur tot deur twintig kilometer fietst, met een snelheid van 25 kilometer per uur, dan ben je een klein uurtje onderweg. Op de scooter gaat het een stuk sneller. Met de auto doe je er, als je pech hebt, een uur over.’

Zekere reistijd

Afgezien van de kortere reistijd, is vooral de zekere reistijd een voordeel, volgens Schrier. ‘Je weet precies hoe lang je onderweg bent. Met de auto is er altijd onzekerheid.’ Daarnaast moeten de financiële voordelen de filerijders over de streep trekken. Schrier verwacht dat het nog wel lastig zal zijn. Hij hoopt dat de eerste positieve ervaringen ook andere forenzen naar de Freeway lokken.

Mobiliteitsbudget

Daarvoor is ook de medewerking van werkgevers vereist. ForenZo is met hen in gesprek over bijvoorbeeld een vrij te besteden mobiliteitsbudget in plaats van een vaste kilometervergoeding.

Tussenliggende gemeenten moeten meedoen

Een andere voorwaarde voor succes is dat ook tussenliggende gemeenten aanhaken. De fietsroute voert ook langs Weesp, Muiden, Diemen en Naarden. En niet overal zijn de fietspaden optimaal. Ook op het grondgebied van Almere moeten nog wat maatregelen worden getroffen om de paden verder te verbeteren. Schrier hoopt dat Almere al dit voorjaar de eerste speciale verkeersborden kan plaatsen.

Reacties: 15

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Bert
En wie gaat dit betalen? Heb geen idee van de kosten maar zullen zoals gewoonlijk niet mild zijn en achteraf nog duurder zijn uitgevallen. Joh, echt? En dit allemaal voor 200 gebruikers? Denk eerder dat hier weer ene mevrouw of meneer flink aan de lobby is geweest en hier zelf financieel heel veel beter van gaat worden. Afijn, we zullen het over 2 a 3jr wel weer ergens lezen in de media. Onderwijl ga ik maar domweg door met belasting betalen...
Susanne
Ik vind een heel goed plan. Fietsen vind ik leuker dan met de auto. Heb zuurstof, buitenlucht en je ziet nog eens wat van de natuur. Wil in Almere gaan wonen en werken in Amsterdam. Ik zie er erg tegen op om met de trein te gaan. En zo'n fietspad is ideaal. Heel veel succes met de plan.
Etienne / Q-CSR Analyst
Afgelopen jaren steeds gefietst tussen Filmwijk (Almere) en Riekerpolder en sinds een jaar tot de Arena (Amsterdam) tussen huis en job. Maar afwisselen ook bussend (prima lijn), getreind (bij nood) en met de auto (voordeur gemak). Deze afwisseling is prima. Mijn route is niet electrisch maar louter mechanisch (ATB). Ik geniet van iedere rit op de fiets. Het fietspad door Muiden langs de A1 is ruimer, egaler en prettiger fietsen als forens, dan de hobbels naar Weesp en langs de recreatieplas welke toeristischer lijkt.
Ed
Kan de verlichting dan beperkt blijven tot LEDs in de rijbaan?
M.P.Lievense
Wat voor nut hebben oplaadpunten? opladen duurt te lang..je gaat toch geen uur op een fietspad staan wachten..zit men zo weer in de auto (en 25 km. haal je makkelijk met een accu, mijn 38 km. naar Osdorp net niet)
Sandra
Waarom niet een rijbaan die op de een of andere manier fietsaccus kan opladen. Zou in de nabije toekomst toch wel moeten kunnen.
Istvan
Waarom iets dat zo typisch Nederlands is, met een Engelse naam aangeven.

Triest
Frank van den Hoven / Redacteur
Beetje misleidende kop. Deze suggereert dat het fietspad elektrisch is, terwijl het gaat om een fietspad bedoeld voor elektrische fietsen. Dat is toch iets heel anders... ;-)
Rob / retired
1 april moppen vallen vroeg dit jaar.
Marian
Ook als alternatieve skateroute?
Leon van Spijk
Dit is onder anderen wat wij bedoelen met ' het-nieuwe-fietsen' bij www.spikedcycles.nl
De Kwade Zwaan / bestuurslid
Lijkt me goed plan!
Pink / recreatief rijder
Dat zou een fantastische aanwinst zijn! Ik ben dan ook benieuwd naar de voortgang en of het er ook echt komt.

Dan kan ik op mijn fiets van Almere naar vrienden in Diemen of Amsterdam Z.O. Want ik word niet goed van al dat -vaak onverwachte- oponthoud op de A1. En het is niet zover naar Amsterdam op de fiets. Ik deed het vroeger vaak.
Elisabeth Janssen
Doet me denken aan die carpoolstrook van May Weggen. Kostte vooral HEEL veel geld en leidde uiteindelijk tot niets.



Wat gaat dit de blastingbetaler kosten?
Dries Leinweber / gepensioneerd
Prachtige route en goed initiatief maar wellicht is een mooi alternatief door vanaf A'dam gerekend over het A'dam-Rijnkanaal na 200 meter rechts af te slaan, rechtsaf onder de brug door te rijden en dan rechtdoor via het Buitenveer directe aansluiting geven op de verdere route door Weesp. Uiteraard retour via dezelfde route. Succes!
Advertentie